به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسماعیل بشارتیمقدم بعد از ظهر امروز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در سالن اجتماعات مرکز خدمات آموزشی الزهرا (س) رشت، اظهار داشت: امسال در این همایش بزرگ بسیاری از مشکلات اجتماعی ناشنوایان گفته شده تا بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی افزود: عدم حضور بیشتر مسئولان در اینگونه مراسمها نشانه بیتوجهی آنها به این افراد است.
بشارتیمقدم با بیان اینکه اشتغال و ازدواج ناشنوایان هنوز عمدهترین مشکلات این افراد است، رسیدگی به مشکلات ناشنوایان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: طبق تعالیم اسلامی افراد با شرایط ویژه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه کودکان ناشنوا از دو سالگی زیرپوشش سازمان استثنایی قرار میگیرند، اذعان داشت: در بخش آموزش و پرورش، اداره استثنایی برای آمادگی والدین و مشاوره با آنها در تربیت این عزیزان وارد عمل میشود.
این مسئول، آموزش زبان اشاره و لبخوانی را بهترین تکنیک برای افراد ناشنوا در بدو ورود به اجتماع دانست و تصریح کرد: ارائه خدمات درمانی ناشنوایان قبل از ورود آنها به مقطع ابتدایی در سن شش سالگی آغاز میشود که اگر نیاز به کاشت حلزون داشته باشند این سن بهترین زمان برای انجام این عمل است.
وی، عمل حلزون گوش را در حدود 20 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: عمل بخش حلزون گوش برای بهبود تکلم افراد ناشنوا بسیار تاثیرگذار است.
بشارتیمقدم با بیان اینکه در گیلان حدود 550 دانشآموز ناشنوا وجود دارد، گفت: این افراد در یک مجموعه تخصصی ویژه ناشنوایان درس میخوانند و از کمک هزینه تحصیلی که سازمان بهریستی برای آنها در نظر گرفته است برخوردارند.
وی از احداث شش مدرسه تخصصی ویژه ناشنوایان در شهرهای رشت، تالش، رحیمآباد، کلاچای، لنگرود و کوچصفهان خبر داد و ابراز داشت: این مدارس حداکثر تا دو سال دیگر آماده بهرهبرداری میشوند.
این مسئول از افتتاح چهار مدرسه دیگر در دهه فجر امسال در شهرهای رشت، خمام و شفت خبر داد و افزود: در رشت دو مدرسه تخصصی به بهرهبرداری میرسد.
بشارتیمقدم به استخدام 50 نیروی حقالتدریسی در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: در بخش توانبخشی و نیروهای تخصصی کمبود احساس میشود.
وی با اشاره به افق 1404 و طرحهای تعریف شده وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در تحول بنیادی، افزایش مدارس تخصصی ویژه افراد استثنایی به صورت پیش حرفهای و متوسطه حرفهای انجام میشود که این کار موجب ضمانت بخشی برای دانشآموزانی که علاقهمند به فراگیری حرفه هستند، میشود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان افزود: این امر موجب میشود تا با در نظر گرفتن تعداد این افراد نیروهای متخصص نیز جذب شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو هزار و 400 دانشآموز استثنایی در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از یکهزار و 200 دانشآموز استثنایی به صورت تلفیقی در مدارس عادی درس میخوانند.
بشارتیمقدم احداث مدارس گیلان را با کمک بسیاری از خیران مدرسه ساز دانست و اذعان داشت: بهتر است خیران مدرسه ساز به بخش آموزش استثنایی نیز بیشتر توجه کنند.
وی یادآور شد: بسیاری از امکاناتی که در دیگر مدارس به صورت تفریحی وجود دارد برای دانشآموزان استثنایی یک ضرورت محسوب میشود که برای آنها به منزله درمان دارد.
این مسئول از کمیته برنامهریزی و منابع استانی خواست تا از اعتبارات ملی سهم آموزش استثنایی گیلان را افزایش دهند.
وی عنایت مسئولان را گرهگشای مشکلات این دانشآموزان دانست.
در این همایش گروههای سرود و تئاتر ناشنوایان برنامه اجرا کردند.
انتهای پیام/ش20
اخبار مرتبط
-
مسکن و اشتغال مهمترین دغدغه ناشنوایان فردوس
-
راهاندازی مرکز خانواده کودک ناشنوا در فردوس
-
فدراسیون ناشنوایان باید به فدراسیون درجه یک تبدیل شود
-
مدیرکل بهزیستی خوزستان رئیس هیئت ناشنوایان شد
-
فعالیت 450 ورزشکار ناشنوا در کرمان
-
درخشش تیم تنیس روی میز ناشنوایان کرمانشاه
-
معرفی برترینهای پینگپنگ ناشنوایان قهرمانی کشور
-
700 ناشنوا در چهارمحالوبختیاری زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند
-
شناسایی 1436 ناشنوا و کمشنوا در چهارمحالوبختیاری
-
اعزام تیم تنیس ناشنوایان به مسابقات کشوری
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.