اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی؛

مانور امداد و نجات در همدان برگزار شد

خبرگزاری فارس: همزمان با روز آتش نشانی و ایمنی مانور امداد و نجات و اطفای حریق در همدان با مشارکت سازمان آتش نشانی، هلال احمر و دستگاه‏‏های امدادی در باغ میوه شهرداری همدان برگزار شد.

مانور امداد و نجات در همدان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و ایمنی نامیده شده است که در همین راستا نخستین مانور امداد و نجات و اطفای حریق در همدان با مشارکت آتش نشانی، هلال‏‏ احمر، دستگاه‏‏های امدادی، مدیریت بحران استانداری و فرمانداری در باغ میوه شهرداری همدان برگزار شد.
در این مانور یک دستگاه خودروی فرضی دچار سانحه رانندگی شده و تعدادی از سرنشینان داخل خودرو گرفتار و قادر به بیرون آمدن نیستند که در این حین خودروی امدادی از مرکز رسیده و سرنشینان را با استفاده از تجهیزات و امکانات مختلف از ماشین خارج می‌کند.
در گوشه دیگری از این مانور یک آتش‌سوزی فرضی وجود دارد که با اعلام مرکز نیروهای آتش نشانی با 9 خودرو از ایستگاه‏‏های یک، پنج، هشت، 10 و سه در محل حادثه حاضر می‏‏شوند و نخستین خودرو از ایستگاه پنج واقع در بلوار امام حرکت خود را آغاز می‏‏کند و در مدت پنج دقیقه در محل حاضر می‏‏شود.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان در حاشیه این مانور در گفت‏‏وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه مانور در نقطه دوری از شهر اجرا می‏‏شود و در محدوده مرز خدمات شهری همدان واقع شده است سایر خودروهای آتش نشانی بین پنج تا هشت دقیقه خود را به محل حادثه می‏‏رسانند.
رضا عسگری با بیان اینکه ارزیابی مانور به وسیله کارشناسان مدیریت بحران استانداری و فرمانداری انجام می‌شود، گفت: در مجموع 9 دستگاه خودرو با دارا بودن 36 تا 40 نیرو در مانور شرکت دارند.
وی با تأکید بر اینکه سرعت عمل بالا و امکانات مدرن در این سازمان مشاهده می‏‏شود، افزود: این مانور به منظور ارزیابی توان نیروهای سازمان آتش نشانی به لحاظ تجهیزات، ماشین‏‏آلات و هماهنگی‏‏های زمان عملیات به اجرا درآمده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان خاطرنشان کرد: با تعاملی که بین آموزش و پرورش و آتش نشانی صورت گرفته است از ابتدای سال تحصیلی کارشناسان سازمان آتش نشانی با حضور در مدارس آموزش‏‏های مقدماتی را که شامل مسائل ایمنی و برخورد با حوادث است به دانش‌آموزان ارائه می‏‏کنند.
وی اضافه کرد: در همدان 10 ایستگاه آتش نشانی وجود دارد که با توجه به جمعیت شهری کاملاً متناسب و مطابق با استانداردهای جهانی است.
عسگری تأکید کرد: استاندارد جهانی در ارتباط با حضور آتش نشانی در محل حادثه سه دقیقه است که این زمان در همدان با توجه به مسائل ترافیکی، شکل هندسی معابر و تقاطع‏‏ها به چهار دقیقه و 20 ثانیه می‏‏رسد.
در ادامه معاون عمرانی و برنامه‏‏ریزی فرماندار همدان نیز در گفت‏‏وگو با خبرنگار فارس تأکید کرد: در ستاد حوادث شهرستان همدان در خصوص اطفای مناسب حریق شاخص‏‏هایی نظیر حضور به‏‏موقع نیروهای امداد و نجات در محل حادثه، سرعت عمل بالا، انجام درست مأموریت با تجهیزات کامل و به حداقل رساندن زمان حضور نیروهای امدادی مورد بررسی قرار می‏‏گیرد و برای تأمین آن اقدامات لازم انجام می‏‏شود.
علی محمد محمدی افزود: با توجه به مشارکت پنج ایستگاه در عملیات اطفای حریق میانگین زمانی حضور نیروها و خودروهای امدادی و آتش نشانی بین پنج تا هشت و نیم دقیقه است.
وی ارزیابی تجهیزات و منابع موجود در برخورد با حوادث را از ضروریات مهم اجرای مانور دانست و بیان کرد: در حال حاضر خدمات، امکانات و مدیریت فعلی آتش نشانی شرایط ایده‏‏آلی را به منظور ارائه خدمت در همدان به وجود آورده است که هم اکنون تمام شهرهای کوچک استان زیر پوشش این نوع از خدمات هستند.
معاون عمرانی و برنامه‏‏ریزی فرماندار همدان در پایان اضافه کرد: آغاز سال تحصیلی فرصت مناسبی به منظور ارائه آموزش ایمنی و برخورد با حوادث برای دانش‌آموزان به شمار می‏‏رود که این کار جلوگیری از حوادث و آشنایی با روش‏‏های مقابله با حادثه را در پی دارد.
طبق آخرین اخبار در حال حاضر خوردوهای موجود سازمان آتش نشانی 40 دستگاه است که به زودی به 42 دستگاه افزایش می‌یابد و همچنین در سال جاری سامانه پیام‌کوتاه راه‌اندازی شده است. از ابتدای سال در برنامه آموزش شهروندی نیز تاکنون 8 ‌هزار نفر تحت آموزش مقدماتی قرار گرفته‌‌اند و همچنین در شش ماه نخست سال جاری یک هزار و 150 عملیات آتش‌نشانی انجام که از این تعداد 779 مورد شامل اطفاءی حریق و 371 مورد امداد و نجات است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول