اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین:

وجود عرفان‌های کاذب نشانه جای خالی معنویت است

خبرگزاری فارس: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: عرضه مطلب‌های انحرافی، عرضه شیطان پرستی و عرضه پدیده عرفان‌های کاذب به معنای این است که در بازار نیاز و روحیه مردم، جای معنویت خالی است.

وجود عرفان‌های کاذب نشانه جای خالی معنویت است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی چهارشنبه شب در مراسم افتتاح حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد استان قزوین که در حسینیه امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد، بیان کرد: در دانشگاه همواره دیده می‌شد که کسانی به علوم رایج دانشگاهیان قانع نیستند و حق نیز داشتند.
وی ادامه داد: جامعه ما نیاز دارد نخبگان و دانش‌پژوهانی در رشته‌های مختلف نظیر شیمی، معماری، پزشکی و غیره داشته باشد و کسانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند چه گناهی کردند که نباید به صورت مستقیم با قرآن میراث گرانقدر اهل بیت ارتباط داشته باشند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین اضافه کرد: ما در هر رشته‌ای تحصیل می‌کنیم، نیاز به قرآن، نهج‌البلاغه و سیره و سنت پیامبر داریم و نیاز به عرفان ناب دینی داریم و همین احتیاج به دین موجب شده تا عرفان‌های کاذب به میدان آمدند.
وی عنوان کرد: عرفان‌های کاذب یعنی ارائه کالای فاسد و عرضه مطلب‌های انحرافی، عرضه شیطان پرستی، عرضه پدیده عرفان‌های کاذب به معنای این است که در بازار نیاز و روحیه مردم، جای معنویت خالی است.
عابدینی تصریح کرد: مردم معنویت می‌خواهند و تشنه معرفت هستند و اگر این تشنگی با آب زلال و سالم برطرف نکنیم مردم دنبال آنچه می‌روند که شایسته آنها نیست و فلسفه پیدایش حوزه علوم اسلامی در دانشگاه‌ها بر اساس این موضوع بود و نهاد رهبری در تهران تصمیم گرفتند در دانشگاه‌ها این حوزه پا بگیرد و در حال حاضر 22 استان داری حوزه علوم اسلامی دانشگاه‌ها است و کار به صورت استانی صورت می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در استان قزوین نیز حوزه علوم اسلامی پا گرفته است و نخستین دوره ما 32 نفر ورودی داشت که این دوره‌ها را به صورت ارزشمند طی کردند و این دوره‌ها می‌تواند در معرفت دینی موثر باشد.
امام جمعه موقت قزوین با اشاره به رابطه علم با آیات قرآن توضیح داد: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم سررشته هر علمی در قرآن به معنای واقعی کلمه وجود دارد و هرچه علم نیز پیشرفت می‌کند به حقانیت این کتاب آسمانی بیشتر پی می‌بریم و ما نگران پدیده‌های علمی نیستیم و قرآن به بسیاری از علوم اشاره کرده است.
وی با اشاره به تفاوت نگاه انسان و قرآن به علم اظهار کرد: ما علم را زمینی نگاه می‌کنیم در صورتی که قرآن، آسمانی نگاه می‌کند؛ ما می‌گوییم علم یعنی ساعت‌ها مطالعه کردن و نشستن پای درس و تجربه‌اندوزی و محصول آن بر دانش ما اضافه می‌کند که این نگاه زمینی است ولی قرآن و روایات با نگاه آسمانی به علم می‌گوید که کتاب بهانه علم است و همه نگاه نباید به کتاب باشد، استاد وسیله‌ای برای علم‌آموزی است و اینها زمینه‌ساز علم آموختن هستند.
عابدینی اضافه کرد: بر اساس روایات، علم نوری است که خداوند در دل هر بنده‌ای بخواهد قرار می‌دهد و پیامبر گرامی اسلام نیز می‌فرماید هیچ بنده‌ای برای خدا 40 شبانه‌روز خلوص نورزید مگر اینکه چشمه‌های جوشان حکمت از درونش فوران کرد و بر زبانش جاری شد که این نشان می‌دهد هر کس خود را برای خدا خالص کند، او را راز و نیاز کند و شایسته باشد، خدا علم را در دلش قرار می‌دهد.
وی با اشاره به توجه بیشتر به حفظ کردن در دانشگاه‌ها به جای تفکر گفت: جو حاکم در دانشگاه‌های ما به جای یتفکرون، یحفظون است یعنی جزوه خواندن و حفظ کردن و نمره گرفتن و این مصیبتی است که دامن دانشگاه‌های ما را گرفته و حفظی نگاه کرده و فکرمان بیدار نشده و متفکر نمی‌شویم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با اشاره به اثرگذاری حکمت در وجود انسان اضافه کرد: قرآن حکمت است و امیرالمومنین قرآن ناطق است و وجه مشترک قرآن و حضرت علی (ع) حکمت است و در حدیثی داریم که اگر حکمت بر کوه‌ها افکنده شود آنها را به لرزه درمی‌آورد بنابراین باید بکوشیم تا ذره‌ای از این حکمت بهره‌مند شویم.
به گزارش فارس در ادامه مدیر حوزه دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد استان قزوین اظهار کرد: در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان 322 نفر به صورت اینترنتی ثبت نام کرده‌اند که به دلیل محدودیت جا و مکان 150 تا 160 نفر پذیرش شدند.
حجت‌الاسلام علیرضا شجاعی خطاب به دانشجویان افزود: برای ما افتخار است که در خدمت تک تک شما عزیزان باشیم و درب این مکان به روی همه باز باشد و هرکسی بدون محدودیت سنی، نمره و عقیده در این فضا برای تحصیل مطالب اسلامی حاضر شود و ما آماده‌ایم ولی محدودیت بودجه و جا و مکان داریم بنابراین تعدادی را پذیرفتیم.
وی با اشاره به لزوم توجه به استفاده درست از فرصت‌ها افزود: حضرت علی (ع) فرموده‌اند هر کس همت خود را کوچک کند، اجر و قیمت خود را کوچک کرده است و همچنین بر اساس احادیث کسانی که وقت و عمرشان را به کارهای کوچک و بدون مدیریت زمان و عمر خود صرف می‌کنند به جایی نمی‌رسند.
مدیر حوزه دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد استان قزوین اضافه کرد: در طول تاریخ ما دو مشکل داشتیم در حوزه نظر و عمل که در حوزه نظر مهمترین گرفتاری ما جهل بوده است و منشا آن نیز قوه واهمه است و اینکه درباره چیزی که نمی‌دانیم سخن بگوییم، در حوزه عمل نیز بزرگترین گرفتاری ما ظلم به نفس و ظلم به دیگران بوده است.
وی تأکید کرد: جهل منشا زشتی‌ها و هر فعل بدی است که از انسان ناشی می‌شود بنابراین ما باید با توجه به اولویت‌ها نسبت به افزایش دانش خود اقدام کنیم و ابتدا اصل‌ها را بیاموزیم و حوزه دانشجویی فرصت نابی برای این امر است.
مدیر حوزه دانشجویی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد استان قزوین در پایان خواستار حمایت مسئولان از حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول