اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران:

طلب 200 میلیارد تومانی واحدهای لبنی بلوکه شد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به طلب 200 میلیارد تومانی واحدهای لبنی کوچک که از سال گذشته بلوکه شد، ابراز داشت: داعیه حمایت از مردم و تولیدکننده داشتن فقط منجر به حمایت نمی‌شود.

طلب 200 میلیارد تومانی واحدهای لبنی بلوکه شد
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، اسماعیل خاتمی مقدم بعدازظهر امروز در همایش یک روزه صنایع لبنی ایران در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) مازندران که به عنوان میزبان این همایش برای دومین بار به روی سن برای سخنرانی رفته بود، صحبت‌ها‌یش را با سئوال‌های متعدد آغاز کرد.
وی با طرح این سئوال که آیا در این ممکلت کمبود شیر داریم یا نداریم، آیا حقوق دامداران به عنوان تولیدکننده داده می‌شود یا خیر شروع کرد. 
 
*نرخ شیر 15 تا 20 درصد رشد داشته باشد
رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه آیا باید نرخ شیر 15 تا 20 درصد رشد داشته باشد تا منجر به سود دامدار شود، گفت: بخش اصلی این صنعت که دامپروری است مغفول مانده است.
وی با اعلام اینکه تمام توجه به حقوق مصرف‌کننده در قیمت شیر خلاصه شده است، عنوان کرد: دولت ژست حمایت از مصرف کننده را می‌گیرد و این توهین به مصرف‌کننده است.
 رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه اگر عنوان شود که حق مصرف کننده فقط تعیین قیمت است، توهین به مصرف‌کننده است، ادامه داد: یارانه شیر را قطع کردند و 500 میلیارد تومان یارانه این بخش که قطع شده است معلوم نیست به کجا رفته است.
 
* در عمل یارانه این صنعت قطع شده است
وی با اعلام اینکه در عمل یارانه این صنعت قطع شده است، گفت: قطع یارانه شیر موجب افزایش کشتار دام ماده شده است که در سال جاری نسبت کشتار دام ماده به دام نر چهار به یک رسیده است.
خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه قطع یک باره یارانه شیر موجب متضرر شدن صنعت لبنیات می‌شود، تصریح کرد: اینکه آیا برای قطع یارانه شیر برنامه‌ریزی شده است یا خیر سئوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.
وی با انتقاد از عدم حضور مهمانان و وزرایی که به این همایش دعوت شدند، گفت: از مسئولان وزارتخانه دعوت کردیم در این همایش حضور داشته باشند، چون دغدغه در این بخش زیاد است.
رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه تولید شیر کشور با روند رشد همراه نیست، تصریح کرد: در بخش عرضه و تقاضا مشکل داریم. 
 
* سازمان دامپزشکی متولی تولید دام باید باشد
وی از بین رفتن واحدهای تولیدی کوچک شیر در کشور را نگران‌کننده خواند و ادامه داد: سازمان دامپزشکی متولی تولید دام باید باشد که در این بخش غفلت وجود دارد و دامپزشکی در برابر سئوال‌های ما عنوان می‌کند که ماموریت‌های ما زیاد است.
خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه 70 درصد تولید شیر خام در کشور سنتی است، خاطرنشان کرد: غفلت در بازنگری تعاونی‌های جمع‌آوری و سکوهای جمع‌آوری شیر نیز از مشکلاتی است که موجب می‌شود شیر تولید ساعت 5 صبح ساعت 12 تخلیه شود.
وی قیمت‌گذاری صرف در بخش لبنیات را حمایت از مصرف‌کننده ندانست و گفت: در چهار ماه گذشته 150 تومان قیمت شیر افزایش یافته است اما آیا این مسئله به نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده بوده است، سئوالی است که باید به آن پاسخ داده شود. 
 
* زمانی مازندران مهد شیر بود
رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به طلب 200 میلیارد تومانی واحدهای لبنی کوچک که از سال گذشته بلوکه شد، ابراز داشت: داعیه حمایت از مردم و تولیدکننده داشتن فقط منجر به حمایت نمی‌شود.
وی با اعلام اینکه در گذشته یک هزار و 400 تن شیر خام در مازندران تولید می‌شد، گفت: اما امروز تولید شیر خام مازندران 800 تن نیست در حالی زمانی مازندران زمانی مهد شیر بود.
خاتمی‌مقدم با تاکید بر اینکه امروز شیر 600 تومانی نیز برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: مصرف‌کننده در این بخش باید توان بدهد.
وی عدم پرداخت مطالبات صنایع لبنی را با طرح سئوالی مطرح کرد و ادامه داد: بسیاری از واحدهای لبنی خیلی راحت در حال تعطیل شدن هستند. 
 
* صنعت شاداب شیر باید ویژه دیده شود
رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران دولت را مسئول حمایت از فعالان این بخش خواند و گفت: صنعت شاداب شیر باید ویژه دیده شود و در هیچ شاخه‌ای از صنعت کشور به این اندازه بی‌توجهی دیده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه حمایت و توزیع شیر مدارس از سیاست‌های هدفمندی یارانه‌ها بود، ابزار داشت: این در حالی است که امسال هنوز این مسئله دیده نشده است و علت آن هم این است که هنوز پول شیر مدرسه سال گذشته پرداخت نشده است.
خاتمی مقدم سودآوری در بخش صنعت شیر را گران فروختن ندانست و اظهار داشت: دولت باید یارانه نهاده‌ها را به دامدار بدهد تا دامداران بتوانند شیر ارزان قیمت در اختیار صنایع شیر قرار دهند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول