اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران:

هنوز یارانه شیر به تولیدکنندگان تعلق نگرفته است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران گفت: هنوز یارانه شیر به تولید‌کنندگان تعلق نگرفته است.

هنوز یارانه شیر به تولیدکنندگان تعلق نگرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مجید علیداد بعدازظهر امروز در همایش یک روزه صنایع لبنی ایران در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) مازندران اظهار داشت: میزان سرانه مصرف لبنیات در ایران یک ششم سرانه مصرف کشورهای اروپایی است.
وی با اشاره به اینکه به جای مصرف لبنیات در کشور شاهد مصرف مواد غذایی مضر مانند روغن و شکر در کشور هستیم، اظهار داشت: خطر مصرف مواد غذایی مضر زمانی آشکارتر می‌شود که ما شاهد هستیم مواد غذایی مانند روغن و شکر یارانه خود را گرفتند.
  
* هنوز یارانه شیر اختصاص نیافته است
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه هنوز یارانه شیر اختصاص نیافته است، تصریح کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها همگام و همراه با دامداران حرکت نشده است.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد اختصاص یارانه بخش شیر را به دامداران در قالب علوفه ارائه کرده‌ایم، گفت: هنوز این یارانه نیز پرداخت نشده است و اخیرا نیز 20 درصد در قالب تسهیلات به دامداران برای تهیه علوفه اختصاص دادند.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران با اعلام اینکه افزایش قیمت شیر خام نه دامدار و نه کارخانه‌دار را راضی می‌کند، خاطرنشان کرد: این روند حتی اگر با افزایش 10 درصدی قیمت نیز باشد آنها را راضی نمی‌کند. 
 
 *شاهد افت خرید قیمت لبنیات در کشور هستیم
وی با بیان اینکه شاهد افت خرید قیمت لبنیات در کشور هستیم، گفت: دامداران معتقد هستند باید یارانه به آنها تعلق بگیرد.
علیداد با اشاره به اینکه تبعات منفی بهداشتی مصرف شیر، کاهش تولید کارخانجات، خرید کم شیر از دامداران منجر به کاهش تولید می‌شود، بیان کرد: فرهنگ‌سازی ناکافی برای مصرف شیر، عدم تحقق وعده‌های داده شده در زمان هدفمندی یارانه‌ها نارضایتی تولیدکنندگان را به همراه داشته است.
وی با اعلام اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها نباید تا پنج سال بعد از اجرایی شدن این قانون یارانه شیر حذف می‌شد، گفت: این در حالی است که شاهد قطع‌شدن یارانه شیر هستیم و این مسئله غیرقانونی است. 
  
*به ازای تولید هر 10 تن شیر یک شغل ایجاد می‌شود
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد: در روستاهای ایران امکان تولید شیر در دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی وجود دارد که با این امکان به ازای تولید هر 10 تن شیر یک شغل ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر 10 میلیون تن شیر باید یک میلیون اشتغال در کشور ایجاد شود، گفت: با توجه به قابلیت این بخش در کنار آن اشتغالزایی در سایر بخش‌های صنایع لبنیات نیز باید ایجاد شود.
علیداد با بیان اینکه صنایع شیر و لبنیات ایران با سابقه 50 ساله دارای 800 کارخانه فرآوری کننده لبنیات جایگاه خاصی را در کشور دارد، اظهار داشت: در دهه 80 با نگرش مثبت دولت و ترغیب سرمایه‌گذاران شاهد توسعه در این بخش بوده‌ایم.
 
* ایران در رتبه‌بندی اقتصاد جهان رتبه 105 را کسب کرد
وی با اعلام اینکه در شرایطی بخش عمده‌ای از کارخانجات با ظرفیت 50 درصدی کار می‌کردند، سوددهی داشتند، تصریح کرد: اما اکنون اینگونه نیست.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه از 2 میلیون و 450 هزار تن شیر تولیدی کشور 85 درصد بر عهده صنایع کوچک لبنی است، گفت: تعدد مراکز تصمیم‌گیری اعمال تولی‌گیری و تصمیم‌گیری را تشکیل می‌کند.
وی روش پرداخت یارانه‌ها، عدم پرداخت یارانه در این بخش تغییر قیمت خرید شیر، کمبود شیر خام و کاهش کیفیت، عدم فروش شیر با نرخ خاص را از مشکلات پیش‌روی این صنعت برشمرد.
علیداد با اعلام اینکه ایران در رتبه‌بندی اقتصاد جهان در بین 141 کشور جهان که سال گذشته انجام شد، رتبه 105 را کسب کرد، گفت: این مسئله نشان‌دهنده دولتی بودن اقتصاد ایران است.
وی با اشاره به اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به پیشرفت کشور کمک می‌کرد، بیان کرد: این در حالی است که 99.2 درصد یارانه‌ها در اختیار واحدهای تولیدی نیست.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران اقتصاد دولتی، نرخ بالای تورم، تحریم‌ها، عدم پرداخت سهم تولید از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دولتی را از عوامل فشار به صنعت لبنیات کشور عنوان کرد و گفت: اگر دولت می‌خواهد فضای رقابتی در کشور ایجاد شود باید اجازه دهد که صنایع تولیدی قیمت‌ها را بر اساس هزینه‌ها و واقعیت‌ها اعمال کنند. 
 
 
*20 کارخانه صنایع لبنی در یزد تعطیل و 13 واحد نیمه تعطیل فعالیت دارند
وی اعمال سیاست‌های حمایتی را در دنیا نمونه‌ای از حمایت‌های دولت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا بیشترین حمایت را از تولیدکننده این محصولات دارند.
علیداد برنامه حمایتی دولت‌های را در این بخش حمایت در بخش بازاریابی و ترویجی، پرداخت‌های مستقیم و جبرانی، کنترل واردات، یارانه صادراتی، ایجاد سیستم مدیریتی عرضه و تقاضا عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلاتی که به بخش تولید لبنیات در کشور به دلیل عدم پرداخت یارانه اعمال شد، به عنوان نمونه در خراسان ظرفیت تولید لبنیات به کمتر از 50 درصد رسیده است.
مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران با اعلام اینکه 20 کارخانه صنایع لبنی در یزد تعطیل و 13 واحد به صورت نیمه تعطیل فعالیت دارند، گفت: در استان فارس نیز 20 واحد صنایع لبنی تعطیل و در بیشتر استان‌ها شاهد این روند هستیم. 
  
* صنعت شیر قابلیت رقابتی را دارد
وی با اشاره به اینکه دولت باید علاوه بر ایجاد کسب و کار اجازه دهد صنایع لبنی قیمت‌ها را بر اساس واقعیت‌ها تعیین کند، تصریح کرد: صنعت شیر قابلیت رقابتی شدن را دارد.
علیداد تامین، تولید، نگهداری، توزیع و فروش باید از حمایت دولتی برخوردار باشد، گفت: تقویت تشکل‌های این صنعت، ایفای نقش و ارائه مشاوره از سوی صنایع لبنی و ارتقای تکنولوژی‌های این صنعت را ضروری عنوان کرد.
وی در پایان تاکید کرد: قطع ناگهانی طناب حمایتی دولت (یارانه‌ها) ظلم بزرگی به سرمایه‌گذار بزرگ و کوچک این صنعت است که اگر کاری در این بخش نشود سرمایه‌گذاری در کشور رونق نمی‌گیرد.
انتهای پیام/ص10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول