اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس صنایع لبنی ایران خبر داد:

صادرات صنایع لبنی ایران به 100 کشور جهان‌

خبرگزاری فارس: کارشناس صنایع لبنی ایران گفت: محصولات صنایع لبنی ایران به 100 کشور صادر شده و 520 میلیون دلار ارزش اقتصادی برای کشور به همراه دارد.

صادرات صنایع لبنی ایران به 100 کشور جهان‌
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حمیدرضا منصوریان ظهر امروز در همایش صنایع لبنی ایران در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص)درباره صادرات لبنیات، چالش‌ها و راهکارها، اظهار کرد: تنها اشتغال‌زایی در بخش صنعت شیر مدنظر متولیان این بخش نبوده است.
وی‌ استحکام نیروهای مجرب که بتواند ظرفیت‌های خالی صنایع شیر را پر کند را ضروری عنوان و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری برای ایجاد دفاتر فروش در کشورهای همسایه، نیازمند حداقل ریسک سرمایه‌گذاری است.
کارشناس صنایع لبنی، با ارائه آمار صادرات لبنیات ایران از سال 87 تا 90 گفت: سهم صادرات صنایع لبنی نسبت به صادرات غیرنفتی و محصولات غذایی رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه در سال 94 برای توسعه صادرات اهداف بلندی را ترسیم کرده‌ایم، افزود: صادرات صنایع لبنی در سال 88 حدود 144 هزار تن بوده‌ که در سال 89 به 221 هزار تن افزایش یافته است.
منصوریان با اعلام اینکه در سال 89 صادرات صنایع لبنی 48 درصد رشد ارزشی داشته است، گفت: محصولات صنایع لبنی ایران به 100 کشور صادر شده  و 520 میلیون دلار ارزش اقتصادی برای کشور به همراه دارد.
کارشناس صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه صادرات صنایع لبنی 54 درصد رشد وزنی در سال 89 نسبت به سال 88 داشته است، خاطرنشان کرد: عمده محصولات صادراتی ایران شامل ماست، دوغ، خامه و پودر آب پنیر بوده است.
وی با اعلام اینکه 308 میلیون دلار صادرات صنایع لبنی در سال 89 برای کشور اتفاق افتاده است، گفت: 18 درصد کل صادرات محصولات غذایی سهم لبنیات است.
منصوریان بازار اصلی محصولات لبنی ایران را کشورهای خاورمیانه و به طور خاص عراق اعلام کرد و گفت: ارزش اقتصادی این بخش نیز 2.8 میلیارد دلار است.
وی با اشاره به اینکه رقبای صادراتی ایران در منطقه بسیار فعال هستند، تصریح کرد: عربستان 60 درصد بازار لبنیات خاورمیانه و آفریقا را دارد.
کارشناس صنایع لبنی ایران در ادامه به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع لبنی اشاره کرد و افزود: ایجاد سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در این بخش بسیار بالا است که باید با افزایش روند تولید در توسعه درآمدهای غیرنفتی کشور، نقش‌آفرینی کند.
وی کمک به بلوغ صنعت لبنیات کشور، افزایش استانداردهای تولید داخل و معرفی برندهای داخلی را در سطوح بین‌المللی ضروری برشمرد و تصریح کرد: هنوز موفق نشده‌ایم برندهای خاص و موفق را به جهان معرفی کنیم.
منصوریان عنوان کرد: چالش‌های سیاسی و تحریم‌ها در بخش صادرات لبنیات اثرگذار است.
وی با اعلام اینکه با بالابردن صادرات محصولات تولیدی کشور می‌توان قدرت چانه‌زنی کشور را در سطوح جهانی افزایش داد، اظهار کرد: از این طریق نیز می‌توان تصویر مناسب از کشور در مجامع بین‌المللی ایجاد کرد.
منصوریان با اشاره به اینکه تحریم‌های بین‌المللی، دستیابی به مواد اولیه وارداتی و استاندارد را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: مشکل انتقال پول نیز در مبادلات در صادرات و یا واردات محصولات مرتبط، موثر است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر همراه با سایر نهاده‌های تولید در کشور اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: مشکلاتی نقدینگی، ارائه نشدن تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش و بالا بودن نرخ بهره و سود نسبت به کشورهای رقیب همسایه از دیگر موانع بر سر راه تولید و صادرات است.
منصوریان با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های تولید در راستای هدفمندی یارانه‌ها به درستی صورت نگرفته است، بیان کرد: زیان صادراتی در این بخش بسیار هنگفت بوده است.
وی نرسیدن صنایع بسته‌بندی به بلوغ کامل را از دیگر موانع پیش روی صادرات برشمرد و ادامه داد: پایین بودن تکنولوژی‌های تولید و تجهیزات خاص در حوزه توزیع، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل از عوامل و موانع پیش روی صنایع شیر است.
کارشناس صنایع شیر ایران به نامناسب بودن حمل و نقل شیر در کشور اشاره کرد و گفت: آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بر هزینه‌های حمل و نقل در این بخش اثر گذاشته است و به دنبال آن نیز ناوگان حمل و نقل نیز نامناسب است.
وی گفت: به طور کلی سیستم حمل و نقل در این بخش استانداردهای لازم را ندارد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول