اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک نویسنده دفاع مقدس:

روایت‌های جنگ واقع‌گرا شده‌اند

خبرگزاری فارس: نویسنده و فعال در عرصه ادبیات پایداری گفت: با ثبت خاطرات دوران جنگ از فراموش شدن آنها جلوگیری می‌کنیم هر چند در دهه‌های 60 نوشته‌ها شعاری‌تر بوده و اکنون واقع‌گراتر شده است.

روایت‌های جنگ واقع‌گرا شده‌اند
هاجر صفائیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد نگارش کتاب در ژانر دفاع مقدس، اظهار کرد: بسیاری از خاطرات شهدا هنوز تازگی خود را بعد از گذر چند سال حفظ کرده است.
وی با اشاره به نگارش کتاب "جایش پیش خودم است" گفت: "جایش پیش خودم است" روایت زندگی سردار شهید قربانعلی عرب که یک جلد از مجموعه کتاب‌های "از عشق باید گفت" است. 
این از نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس در اصفهان ادامه داد: مجموعه "از عشق باید گفت" حاصل مصاحبه با همسران شهدای شاخص استان اصفهان است که خاطرات یازده شهید از زبان همسرانشان را بیان می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هدف از تهیه مجموعه "از عشق باید گفت" شرح زندگی پشت جبهه شهدا بوده است، اضافه کرد: در مصاحبه با همسران شهدا، از روند آشنایی تا شرایط ازدواجشان و نحوه­ی رفتارهای آنان در زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان سوال می‌شد که این امر به منظور مطرح نمودن الگوهای قابل دسترس برای نسل سوم و چهارم که انقلاب و جنگ را ندیده‌اند، انجام گرفته است.
صفائیه در مورد کتاب "جایش پیش خودم است" که قبل از ماه رمضان سال جاری رونمایی شده، گفت: شهید عرب با وجود داشتن سواد ابتدایی ولی با پیشنهاد تاکتیک‌های بسیار کاربردی در جنگ که منجر به کاهش تلفات نیروهای خودی گشت، توانسته بود با وجود فرزند معلول و مشکلات زندگی به مدت پنج سال درجبهه در سمت‌های مختلفی از جمله سمت قائم مقام عملیاتی لشگر 14 امام حسین (ع) انجام وظیفه نماید، ولی باز همسر ایشان پس از گذشت سال‌ها، هنوز بر این عقیده است که او باید به جبهه می‌رفت.
وی با اشاره به اینکه از سال 81 شروع به نوشتن در زمینه دفاع مقدس کرده است، افزود: پس از گذشت سال‌ها از اتمام جنگ، هنوز خاطرات شهدا تازگی خود را حفظ کرده است و کشش و جذابیتی برای من داشته که تصمیم به ادامه آن دارم.
نویسنده جوان اصفهانی با مقایسه‌ای در نوشتن خاطرات شهدا و رمان‌ها تاکید کرد: ما داستان می‌نویسیم نه رمان که هر چه به واقعیت نزدیکتر و دور از شعار باشد، قابل باورتر است.
وی با اشاره به گفته برخی که نباید جنگ می‌کردیم، تصریح کرد: با مطالعه تاریخ اسلام و بررسی فلسفه جهاد از دیدگاه آیات قرآن، در می‌یابیم که چرا امیرالمومنین(ع) هر سه جنگی که کرده­اند با مسلمانان بوده است.
صفائیه ادامه داد: در مصاحبه­ای با یکی از رزمندگان، شنیده بودم که هنگام اعزام به جبهه، استادش برای جلوگیری از قصی‌القلب شدن سفارشی داشته بودند مبنی بر اینکه در جنگ کسی را نکش، اما وقتی انسان در تاریخ می­خواند که پیامبر ضربه­ی شمشیر علی(ع) در روز خندق را بالاتر از عبادت ثقلین می‌داند، خیلی از تعاریف را باید تغییر داد.
نویسنده و فعال در عرصه ادبیات پایداری تاکید کرد: جنگ تحمیلی بین ایران و عراق صرف اشغال یک تکه از خاک نبود، بلکه یک جنگ فرهنگی و جنگ بین عقیده‌ و باورها بود.
وی با اشاره به اینکه هشت سال جنگ زمان کمی نیست، بلکه هشت سال تاریخ کشور است، افزود: با ثبت خاطرات دوران جنگ از فراموش شدن آنها جلوگیری می‌کنیم هر چند در دهه‌های 60 نوشته‌ها شعاری‌تر بوده و اکنون واقع‌گراتر شده است.
 به گزارش فارس، صفائیه با بیان اینکه هنوز مجموعه‌ای که تمام نکات جنگ را در کنار یکدیگر عنوان کند، نداشته‌ایم، گفت: تاکنون آثار ما از دفاع مقدس، بستگی به دیدگاه نویسنده و یا کسانی که نقل می‌کنند، داشته و جامع تمام جوانب نبوده است.
انتهای پیام/ ر 20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول