اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست سال‌های86 تاکنون؛

خوزستانی‌ها 323 روز گرد و خاکی را تحمل کردند

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: فقط در نیمه‌های نخست سال‌های86 تاکنون بیش از 323 روز بحرانی در اثر گرد و غبار داشته‌ایم.

خوزستانی‌ها 323 روز گرد و خاکی را تحمل کردند
نادر شفی‌خدایی امروز پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه اهواز آلوده‌ترین شهر جهان از نظر ریزگردهاست، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در سال‌های گذشته روند روزهای بحرانی متاثر از گرد و غبار در خوزستان افزایش داشت ولی در سال جاری این روند معکوس شده است.
وی افزود: در نیمه نخست سال 86 بیش از 86 روز، در سال87 بیش از 89 روز، در سال 88 بیش از 62 روز، در سال89 بیش از 55 روز و در سال 90 تاکنون 31 روز بحرانی و یا نسبتا بحرانی متاثر از گرد و غبار در خوزستان رخ داده است.
این مقام مسئول وعضو کارگروه محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه در سال‌های نخست پدیده گرد و خاک، آمار تعداد این روزها بسیار زیاد بود، خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوایی در ایران و کشور عراق در ایجاد این وضعیت در خوزستان تاثیر دارد و باید شرایط برای ایجاد این وضعیت در عراق و خوزستان در یک زمان مناسب باشد تا گرد و خاک در استان به وقوع بپیوندد.
شفی‌خدایی با اشاره به اینکه تعداد روزهای گرد و غبار در خوزستان به میزان بارندگی‌ها و پراکنش این بارش‌ها وابستگی مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: بارش‌ها در خوزستان هر چه پراکنده تر و متراکم‌تر باشد می‌تواند این روزها را به شدت کاهش دهد.
وی با اشاره به مثالی عینی در سال گذشته تاکید کرد: در سال گذشته در پاییز شرایطی کاملا منطبق بر خشکسالی در خوزستان حاکم بود و به این دلیل تعداد روزهای گرد و خاکی به شدت افزایش یافت ولی در زمستان که به صورت متناوب و تقریبا هر 14 روز یکبار بارش باران در خوزستان اتفاق افتاد میزان این روزها به شدت کاهش یافت.
سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه نمی‌توان برای گرد و غبار در استان نقشه‌های پیش‌یابی تهیه کرد، افزود: نمی‌توان در خوزستان و  حتی هیچ کجای جهان برای گرد و غبار نقشه‌های پیش‌یابی مانند بارش باران در شش ماهه و یا یکساله تهیه کرد زیرا گرد و غبار بر اثر اتفاقات جوی و به صورت لحظه‌ای ایجاد می‌شود.
شفی‌خدایی گفت: در چند ماه گذشته در کشور عراق گرد و خاک‌های بسیار زیادی ایجاد شده است ولی شرایط آب و هوایی و مسیر حرکت سامانه‌ها به نحوی نبود که این شرایط به خوزستان وارد شود و به این دلیل در نیمه نخست سال جاری میزان گرد و غبارها نسبت به سال نخست اتفاق این پدیده کاهش 70 درصدی نشان می‌دهد.
این مقام مسئول با اشاره به نقشه‌های تهیه شده برای بارش باران در خوزستان تاکید کرد: در سال جاری بارش‌های استان به صورت نرمال اتفاق می‌افتد و امیدواریم که پدیده گرد و خاک در استان کاهشی چشم گیر داشته باشد ولی این پیش بینی قطعی نخواهد بود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول