اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای شکرگزاری برداشت برنج صورت گرفت؛

برگزاری آیین سنتی جشن خرمن در محمودآباد

خبرگزاری فارس: آیین سنتی جشن خرمن برای شکرگزاری برداشت محصول برنج در روستای ترسیاب محمودآباد برگزار شد.

برگزاری آیین سنتی جشن خرمن در محمودآباد
به گزارش خبرگزاری فارس از محمودآباد ، آئین سنتی جشن خرمن به مناسبت شکرگزاری برداشت محصول برنج در روستای ترسیاب محمودآباد ظهر امروز با اجرای گروه پارپیرار و با همکاری گسترده اهالی روستای و با تلاش شورای اسلامی و دهیاری این روستا در محل شهر کاج ترسیاب برگزار شد.
در این مراسم باشکوه تعداد زیادی از اهالی این روستا، مردم شهرهای همجوار و نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان حضور داشتند.
این آئین با برگزاری جشن‌ها و آئین‌های کهن مازندران همچون مراسم عروسی سنتی، بازی‌های محلی، برداشت و درو محصول با اسب موسوم به جینگا، خواندن ترانه و اشعار به زبان مازندرانی آغاز می‌شود.
در کنار آن نیز انواع آش، نان و شیرینی‌های  محلی  نیز پخت و به میهمانان عرضه شد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری این آئین سنتی و خواندن شعر به زبان مازندرانی خواستار توجه بیشتر مسئولان به فرهنگ، آداب و رسوم مازندران شد.
احمد ناطق نوری با تقدیر و تشکر از شورای اسلامی و دهیاری این روستا بیان داشت: امیدوارم این سنت پسندیده شکرگذاری به درگاه خداوند مقبول بوده و در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری این‌گونه مراسم باشیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران نیز در این مراسم با تقدیر ویژه از هنرمندانی که این جشن باشکوه را برگزار کردند، ادامه داد: این مراسم در واقع احیای فرهنگ بومی منطقه‌ای ما است و این از سنت ما بوده با توجه به اینکه با هجوم وسیع فرهنگ غرب مواجه هستیم.
علیرضا جانبازی افزود: نسل جوان جامعه ما در معرض خطر قرار دارد و جا دارد این فرهنگ اصیل را از نو زنده کنیم تا به هویت اصلی خود بازگردیم.
وی یادآور شد: انتظار از هنرمندان و همه کسانی که در امور فرهنگی و اجتماعی دست دارند این است که با برنامه‌ریزی‌های خوب و مدون در آینده هم این برنامه‌ها را دنبال کنند تا در سال‌های آینده شاهد اجرای به مراتب بهتر و قوی‌تر این آئین بومی سنتی باشیم.
دهیار ترسیاب هدف از برگزاری این مراسم را احیا و یادآوری سنت فراموش شده و کهن ملی و مازندرانی و شکرگزاری از برداشت محصول دانست.
مهناز آرامخواه با بیان اینکه در زمان‌های گذشته در بیشتر روستاها و شهرهای شمال این گونه مراسم برگزار می‌شد، متذکر شد: امروزه به دلایل مختلف این جشن‌ها و آئین‌ها یا برگزار نمی‌شود یا خیلی کم برگزار می‌شود.
وی اذعان داشت: دوستداران آئین و فرهنگ بومی مازندران سعی دارند برای آشنایی نسل امروز و حفظ این آئین‌ها آنها را به صورت نمادین برگزار کنند.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول