اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کاشان خبر داد:

آغاز طرح مبارزه با آفت انار در کاشان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کاشان از آغاز طرح مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در سطح یک هزار و 450 هکتار ار انارستان‌های این شهرستان خبر داد.

آغاز طرح مبارزه با آفت انار در کاشان
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید‌مصطفی قمصری یکشنبه‌ شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح بالا بردن بهره‌وری و افزایش 20 درصد تولید انار به وسیله مبارزه با آفت کرم گلوگاه است.
وی افزود: این طرح علمی و فنی با همت مؤسسه تحقیقات کشاورزی و حفظ نباتات استان اصفهان و با همکاری کارشناسان باغبانی، حفظ نباتات و بخش ترویج شهرستان کاشان به مرحله اجرا درآمده ‌است. 
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کاشان خاطرنشان کرد: این آفت از ناحیه تاج گل انار وارد این محصول شده و در نهایت بر اثر تغذیه آفت سبب آلودگی و کاهش کیفیت و بازارپسندی میوه می‌شود.
قمصری اضافه کرد: به دلیل تعداد نسل بالای آفت و وجود سایر میزبان‌ها نظیر انجیر و نیز سهولت انتشار، این آفت به راحتی در یک منطقه به صورت فراگیر ظاهر می‌شود.
قمصری بهترین راه مبارزه با این آفت را خالی نمودن تاج گل پس از تشکیل میوه با استفاده از تاج تراش‌های دستی ‌یا شارژی عنوان کرد و از جمع‌آوری گل و انارهای ریزش کرده در طول فصل رشد محصول و نیز جمع‌آوری انارهای آلوده پس از برداشت و سوزاندن آنها و همچنین کاربرد عوامل بیولوژیکی نظیر زنبور تریکوگراما به عنوان روش‌های تکمیلی مقابله با آفت کرم گلوگاه نام برد.
وی همچنین عدم توجه مردم و باغداران به توصیه‌های ترویجی جهت جمع‌آوری انارهای آلوده و نیز اهتمام نورزیدن برای مبارزه با آفت در سایر گیاهان میزبان را از مهم‌ترین راه‌های گسترش و بقای کرم گلوگاه در منطقه دانست و از ادامه اجرای این طرح تا پایان سال جاری خبر داد.
قمصری‌ سطح زیر کشت انار در کاشان را 2 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار 2 هزار و 400 هکتار بارور بوده و 200 هکتار نیز به صورت نهال است.
وی با اشاره به متوسط عملکرد 15 تن در هکتار این محصول در شهرستان کاشان عنوان کرد: با توجه به سرمازدگی سال 86 به علاوه گرمای امسال پیش‌بینی می‌شود که از درختان چهار ساله انار این شهرستان امسال 17هزار و 280 تن انار برداشت شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول