اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان:

تویسرکان سرزمین عالم‌پرور و مهد نخبگان ادبی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: با نگاه به اوراق تاریخ فرهنگ و تمدن غنی استان همدان، تویسرکان را می‌توان بدون اغراق سرزمین عالم‌پرور و مهد نخبگان ادبی خواند.

تویسرکان سرزمین عالم‌پرور و مهد نخبگان ادبی است
به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، محمدحسین ترکمن ‌در همایش گویش‌های محلی در مجتمع فرهنگی هنری تویسرکان با اشاره به اینکه قدمت و تاریخ ادبی فرهنگی همدان بر همگان مبرهن و آشکار است، اظهار داشت: یکی از رویکردها و سیاست‌گذارهای دولت نهم و دهم در بخش تدوین برنامه‌های فرهنگی، توجه خاص به علما و بزرگان در این حوزه است.
وی اساس و پایه‌های تمدن و فرهنگ را زبان و ادبیات ملل خواند و گفت: زبان، ادبیات و فرهنگ ابزاری کارآمد در راستای رشد و تعالی این مهم است ‌یا می‌تواند به مثابه عنصری قدرتمند در براندازی فرهنگ و تمدن‌های بزرگ، ملت‌ها نقش تأثیرگذاری داشته باشد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه همدان در جهان آوازه بین‌المللی دارد، گفت: همدان کانون و پایتخت فرهنگ و تمدن در کشور است چرا که جایگاه و پایگاه فرزانگان و بزرگان در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود.
وی تأکید کرد: رخدادها و خیزش‌های بزرگ در دنیای کنونی با محوریت تفکر و اندیشه دانشمندانی چون جمال‌الدین اسدآبادی برگزار می‌شود.
ترکمن با بیان اینکه شهر تویسرکان مزین به شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم میرضی‌الدین آرتیمانی است، خاطرنشان کرد: پس وظیفه همه ما پاسداشت هنرمندان و بزرگان این دیار کهن و مردم هنرپرور و عارف آن است.
وی از برگزاری جشنواره بین‌المللی بهار در بهار در سال آینده در استان همدان خبر داد و گفت: پاسداری از فرهنگ و گویش نیازمند برنامه کارشناسانه و شناسایی همگام با واکاوی آسیب‌ها است.
سرپرست فرمانداری شهرستان تویسرکان نیز حفظ آثار و ترویج علم و ادب را راهکاری مؤثر برای ماندگاری و انتقال این میراث گرانبها به نسل‌های آینده خواند و گفت: امروز حربه‌ اصلی دشمن بهره‌گیری از ابزار قدرتمند فرهنگ است.
محمدمجید ارجمندی تأکید کرد: مجهز شدن به اطلاعات در حوزه فرهنگ و ادبیات کهن ایرانی به ویژه فرهنگ استان لازمه مقابله با برنامه‌های جنگ نرم محسوب می‌شود.
وی گفت: شاعران با سروده‌های خود می‌توانند فرهنگ و اعتقادات دینی مذهبی را در چارچوب اشعار خود به مردم معرفی کنند چراکه ابزار هنر کارآمدترین وسیله در جذب مخاطب برای رسیدن به اهداف مورد نظر به شمار می‌رود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تویسرکان شعر را یکی از سرمایه‌های ارزشی ایران برشمرد و گفت: فخر ایرانیان به واسطه دیوان اشعار شاعران این مرز و بوم به راستای ایجاد تمدنی غنی از زمان‌های دور تا کنون است که حفظ این میراث به جامانده دغدغه و اولویت مسئولان حوزه فرهنگ است.
مهدی حاجی‌زین‌العابدینی در پایان پرورش استعدادهای بالفعل را مؤلفه‌ای قوی در راستای اشاعه این هنر ارزشمند به گویش و لهجه محلی لازم و ضروری خواند و تأکید کرد: ایجاد بستر و زمینه فعالیت و آشنایی نسل جوان و نوجوان به گویش‌های متنوع و متعدد استان برای صیانت از ارزش‌های ادبی راهکاری کاربردی است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول