اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور خبر داد:

فعالیت 27 دفتر بنیاد نخبگان در کشور

خبرگزاری فارس: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: از سال 88 تاکنون 27 بنیاد نخبگان استانی در سطح کشور راه‌اندازی شده است.

فعالیت 27 دفتر بنیاد نخبگان در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نسرین سلطان‌خواه ظهر امروز در چهارمین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی البرز که در نمایشگاه دائمی قزوین برگزار شد، بیان کرد: ایده تشکیل بنیاد ملی نخبگان و ضرورت تشکیل آن برای توجه به استعدادهای برتر و نخبگان از سوی رهبری مطرح شد که مقام معظم رهبری در پنجم مهر ماه سال 1383 در جلسه‌ای با مسئولان ارشد نظام این موضوع را طرح کردند.
وی ادامه داد: سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه بنیاد را در دستور کار خود قرار داد و سال 84 این اساسنامه تصویب و در بهمن 85 نیز بنیاد ملی نخبگان تشکیل شد و از اواخر سال 86 نیز به صورت عملی، فعالیت‌های بنیاد شکل گرفت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: ما چهارمین سال فعالیت بنیاد را پشت سر گذاشته‌ایم و بنیاد بنا به فرمایش رهبری تشکیل شد تا زمینه‌ها فراهم شود تا مدیریت تحولات کشور به دست استعدادهای برتر و نخبگان باشد.
 
* نخبگان در مدیریت تحولات کشور مشارکت کنند
وی با اشاره به مأموریت نخبگان افزود: مأموریت نخبگان و استعدادهای برتر این است در مدیریت تحولات کشور مشارکت کنند و کشور را بسازند و نقص‌ها را برطرف کنند و در واقع برای ساختن کشور همه باید دست به دست هم دهیم و جلودار این حرکت نیز نخبگان باشند.
سلطان‌خواه توضیح داد: برای تحقق این امر چند عامل باید دست به دست هم دهند که یک عامل عدالت است یعنی همه انسان‌ها به اندازه استعدادشان از فرصت‌ها برخوردار شوند و در همین راستا نیز بنیاد ملی نخبگان، راه‌اندازی بنیاد نخبگان استان‌ها را در دستور کار خود قرار داد.
وی با اشاره به فعالیت بنیاد نخبگان در استان‌ها اعلام کرد: از سال 88 تاکنون 27 بنیاد نخبگان استانی راه‌اندازی شد که بنیاد نخبگان استان قزوین اواخر سال 87 راه‌اندازی و فعالیت خود را در سال 88 آغاز کرد و در آغاز فعالیت در این استان 62 نخبه شناسایی شده بود که اکنون به 123 نفر رسیده است.
 
* برگزاری هشت جشنواره منطقه‌ای نوآوری
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به گروه‌های مخاطب بنیاد ملی عنوان کرد: گروه‌های استعدادهای برتر و نخبه‌ای که با بنیاد سر و کار دارند، شامل دو گروه می‌شوند، یک گروه نخبگان علمی نظیر کنکوری‌ها و المپیادی‌ها هستند که بر حسب دغدغه‌هایشان مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند و گروه دوم مخترعان و نوآوران هستند که باید از حمایت بنیاد بهره‌مند شوند که دغدغه‌ها و نیازهای اینها متفاوت است.
وی ادامه داد: مخترع برای به نتیجه رساندن دستاوردش نیاز به حمایت‌هایی دارد که خاص خودش است؛ بنده در مهر 88 که برای این مسئولیت شروع به کار کردم، می‌دیدیم مخترعان برای ارائه دستاوردها به نمایشگاه‌های کشورهای خارجی نظیر مالزی، سنگاپور و سوئیس می‌روند و دستاورد این حضور نیز برای ما چندان روشن نبود.
سلطان‌خواه افزود: از این‌رو به این فکر افتادیم که گزینه‌های مناسب‌تری را برای این افراد در داخل کشور ارائه کنیم و امکان ارائه و پشتیبانی از دستاوردهای این قشر در داخل کشور بیشتر فراهم شود از همین‌رو جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی که سالانه برگزار می‌شد را توسعه داده و در همه کشور برگزار شود.
وی اعلام کرد: سال گذشته در کشور 15 جشنواره استانی اختراعات برگزار و فرصت برای ارائه دستاوردها در استان‌ها فراهم شد و در سال جاری نیز به صورت جشنواره منطقه‌ای این امر صورت می‌گیرد که امروز شاهد برگزاری چهارمین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی هستیم که تا دی ماه چهار جشنواره دیگر برگزار می‌شود و این جشنواره‌ها به جشنواره ملی نوآوری در دهه فجر ختم می‌شود.
 
* باید بازار خرید و فروش اختراعات داشته باشیم
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حمایت بنیاد از اختراعات اظهار کرد: تاکنون ما با چند‌ روش موضوع حمایت از اختراعات را دنبال کردیم و به دنبال این هستیم که جشنواره‌ها را کامل‌تر کرده زیرا در این جشنواره‌ها فرصت برای ارائه دستاوردها، داوری و در صورت تائید حمایت اولیه فراهم می‌شود، البته این مطلوب ما نیست و از نظر ما تازه شروع کار است.
وی با اشاره به شاخص‌های مورد توجه در تائید اختراع ادامه داد: سه عنصر در تائید اختراع شامل داشتن پایه‌های علمی درست، وجود عنصر نوآوری و خلاقیت، کاربردی بودن و ارزش تجاری شدن مورد نظر است.
سلطان‌خواه تأکید کرد: برای اینکه اینها وارد بازار شده و تجاری شوند، راه‌های متعددی را باید طراحی کرده و باید به روزی برسیم بازار خرید و فروش اختراعات را داشته باشیم، یک مخترع ما ممکن است تولیدکننده موفقی نباشد و لازم نیست گام بعد مخترع ما این باشد خود اختراعش را تجاری کند.
وی توضیح داد: باید اختراعی که تائید علمی و ارزش کاربردی شدن و تجاری شدن دارد امتیاز آن توسط بخش دیگری خریداری شده و او این اختراع را تجاری کند و چه بسا خط تولیدهای آن وجود داشت و با این اختراع، خط تولیدها ارتقا یابد و مخترع فکر خود را برای ایده‌های جدیدتر به کار ببرد.
 
* سیاست‌گذاران از طرح‌های نخبگان حمایت کنند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به لزوم ترغیب سرمایه‌گذاران در حمایت از اختراعات گفت: باید بتوانیم بخش‌های سرمایه‌گذاری و بخش‌های تولیدی را ترغیب کنیم که آمده و سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشند و برای این کار باید بخش مذکور را مورد حمایت قرار دهیم و این فرهنگ را در اقتصاد کشور جاری کنیم.
وی عنوان کرد: همچنین این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که  ما برای هر تولیدی لزومی ندارد کارخانه داشته باشیم، کارخانه‌ها وجود دارد و خط دوم و سوم تولید کارخانه می‌تواند به این امر اختصاص یابد.
سلطان‌خواه تأکید کرد: در سال جهاد اقتصادی اگر بخواهیم تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد شود و اقتصاد‌های محلی ما دانش‌بنیان شود، اشتغال پایه دانش‌بنیان یابد و فارغ‌التحصیلان بازار کار یابند، یکی از راه‌ها این است این مسیر را به خوبی دنبال کنیم.
وی با اشاره به جشنواره علم تا عمل توضیح داد: در جشنواره علم تا عمل شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند و طرح‌هایی شرکت می‌کنند که یا تجاری شدند و برای ورود به بازار نیاز به حمایت دارند و یا طرحی با تولید محدود وارد بازار شده و نیاز به حمایت برای تولید بیشتر دارد که در این جشنواره 2 هزار و 800 طرح از سراسر کشور تقاضا داشتیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر‌نشان کرد: این تعداد طرح در واقع اشتغال‌های دانش بنیانی هستند که به دنبال خود زنجیره‌ای از اشتغال ایجاد کرده و ما را از واردات بی‌نیاز کرده و تأثیر گذار در بازار تولید و اقتصاد هستند و از استان قزوین 60 طرح برگزیده شد در نمایشگاه حضور یافتند.
وی اضافه کرد: سیاستگذاران استان اگر از این 60 طرح برگزیده و راه یافته به جشنواره حمایت مادی و معنوی کنند می‌توانند زنجیره اشتغال را در استان فراهم کرده و پایه اقتصاد دانش بنیان را بگذارند.
سلطان‌خواه تصریح کرد: برای ادامه راه نیازمند این هستیم که فرهنگ سیاست‌گذاران در عرصه‌های اقتصادی، اشتغال و تولید را متوجه این سمت کنیم که در اشتغال، طرح و تولید دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنند.
 
* رزمندگان در دفاع مقدس استقلال کشور را بیمه کردند
وی در ادامه با اشاره به تقارن برگزاری این جشنواره با آغاز هفته دفاع مقدس بیان کرد: برگزاری این جشنواره مقارن با نخستین روز هفته دفاع مقدس است که این تقارن یادآور این معنا است که روزی شیر زنان و دلاور مردانی برای پاسداری از مرزها و استقلال کشور و اعتقادات فکری، قد برافراشتند و با دفاع جانانه هم خود از این آزمون سربلند بیرون آمدند و هم استقلال و هویت این کشور را برای همه تاریخ بیمه کردند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ما باید به پاس این رشادت‌ها ضمن حفظ ارزش‌ها برای عزت و استقلال کشور در همه عرصه‌ها از جمله عرصه‌های علمی، اجتماعی و اقتصادی مجاهدت و تلاش کنیم و استان قزوین نیز در دفاع مقدس حضور جدی داشته و قزوین خواستگاه پرورش شهدای بزرگی چون شهید بابایی، شهید رجایی، مرحوم ابوترابی و مرحوم کریمی‌راد بوده است.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما شهدای نخبه‌ای مانند ‌احمد هجرتی و احمدرضا احدی داشته که اینها دانشجوی نخبه زمان خود بودند و همه رتبه‌های زیر 10 و 15 کنکور بودند که از دانشگاه علم به دانشگاه جهاد رخت بر بستند و در این راه شهید شدند.
سلطان‌خواه عنوان کرد: اگر انقلاب ما توانسته صدها شهید چون اینها را به میدان بفرستد ما هم برای صدها نخبه که امروز در کشور کم نیستند باید میدان را برای در دست گرفتن مدیریت تحولات و رشد و پیشرفت کشور فراهم کنیم.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول