اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با جداسازی سلول‌های بنیادی موش انجام می‌شود؛

طراحی بافت استخوان مصنوعی در مرکز درمان ناباروری اردبیل

خبرگزاری فارس: کارشناسان و محققان مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول درمانی جهاد دانشگاهی اردبیل با جداسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان موش قصد بافت استخوان مصنوعی را دارند.

طراحی بافت استخوان مصنوعی در مرکز درمان ناباروری اردبیل
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس مرکز جهاد دانشگاهی واحد اردبیل صبح امروز در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل اظهار داشت: این مرکز با راه‌اندازی آزمایشگاه کشت و تکثیر سلول‌های بنیادی، نخستین تحقیقات خود در زمینه تمایز سلول‌های بنیادی به استخوان را از سه ماه قبل آغاز کرده و تاکنون با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
اکبر قاسمی افزود: مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول درمانی اردبیل جداسازی و تکثیر سلول‌های بنیادی از بند ناف را نیز با موفقیت انجام داده و قصد دارد تمایز این سلول به بافت‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی یا بن‌یاخته سلول‌های تخصص نیافته‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع سلول‌های مختلف را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها بافت‌های مختلف دیگر استفاده کرد.
این مسئول ادامه داد: تحت شرایط فیزیولوژیکی یا آزمایشی می‌توان این بافت‌ها را تحریک کرد تا به سلول‌هایی با عملکردهای ویژه مانند سلول‌های استخوان، سلول‌های ماهیچه‌های قلب، سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده تبدیل شوند.
قاسمی گفت: منابع اصلی که می‌توان سلول‌های بنیادی را از آنها جدا کرد شامل مغز استخوان، بند ناف و جفت است به طوریکه امروزه استفاده از این سلول‌ها به منظور ترمیم بافت‌های آسیب دیده در حال گسترش است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به سایر فعالیت‌های این مرکز در حوزه ناباروری اشاره و بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول درمانی در اردبیل این مرکز در راستای پاسخگویی به نیاز استان اردبیل تلاش می‌کند.
قاسمی با یادآوری اینکه مرکز درمان ناباروری استان اردبیل از اعتبارات دولتی و حمایت ملی مسئولین برخوردار نشد، خاطرنشان کرد: با هزینه یک میلیار د و 200 میلیون تومان این مرکز را ایجاد کرده و برای برطرف شدن نیاز مادی این مرکز 700 میلیون تومان وام برداشت کرده‌ایم.
وی افزود: از زمان افتتاح این مرکز 620 زوج برای درمان و 430 نفر نیز از طریق شبکه سامد به مرکز مراجعه کرده‌اند که در مجموع 1050 نفر مراجعه کننده در مدت زمان کوتاه راه‌اندازی، به مرکز مراجعه کرده‌اند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول