اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام پژوهشکده گردشگری مشهد خبر داد:

انجام 330 طرح پژوهشی در جهاد دانشگاهی مشهد

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد گفت: تاکنون 330 طرح پژوهشی خاتمه یافته یا در حال انجام در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد صورت گرفته است.

انجام 330 طرح پژوهشی در جهاد دانشگاهی مشهد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد مشهد، مژگان عظیمی اظهار داشت: بهره‌مندی استان خراسان و شهر مقدس مشهد از بارگاه مقدس رضوی و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع آن گردشگری را به یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های توسعه استان مبدل کرده است.
وی به پیش‌بینی حضور بیش از 40 میلیون مسافر در سال در افق 1404 در استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌‌های استان خراسان رضوی برای توسعه گردشگری به گونه‌ای است که در افق 1404پیش‌بینی می‌شود که با کسب رتبه دوم کشوری در دو بخش ثبت آثار تاریخی و موزه‌های مختلف و اختصاص 45درصد مجموعه‌های اقامتی کشور، پذیرای بیش از 500 هزار مسافر خارجی در سال در استان باشیم.
وی همچنین به ظرفیت‌های مختلف کلانشهر مشهد در اسناد فرادستی اشاره کرد و افزود: ویژگی منحصر به فرد ژئوپولیتیک، ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و قومی، مذهبی و زیارتی و گردشگری (دومین شهر مذهبی جهان) و نیز کارکرد مهم وحدت‌بخشی و هویت‌بخشی ملی و مذهبی از دیگر مزیت‌های عمده استان در خصوص موضوع گردشگری مذهبی است.
وی با اشاره به طرح ایده قطب‌بندی واحدهای جهاد دانشگاهی و زمینه‌یابی تخصصی گروه‌های علوم انسانی  بیان کرد: جهاد دانشگاهی مشهد با توجه به قابلیت‌های موضوع گردشگری در استان خراسان و به‌ویژه گردشگری دینی و زیارت، بحث قطب پژوهشی گردشگری دینی برای گروه‌های علوم انسانی جهاد دانشگاهی مطرح شد که در نهایت مجوز موافقت اصولی با تاسیس پژوهشکده از شورای گسترش تشکیلات جهاد دانشگاهی را دریافت نمودیم.
وی ماموریت‌های اصلی پژوهشکده را تمرکز بر پژوهش‌های تخصصی و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار در حوزه گردشگری و نیز توجه به مزیت‌های نسبی استان و بهره‌مندی از توانمندیهای موجود و راه‌اندازی گروه‌های کارآمد جدید عنوان کرد.
عظیمی فعالیت اصلی فعلی پژوهشکده را مشارکت در مطالعات فاز اول طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد و گفت: هم اکنون چهار طرح با عناوین «بررسی جایگاه زیارت در اسناد فرادستی و طرح‌های توسعه»، «بررسی تجارب شهرهای زیارتی»، «فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در حوزه مسائل زیارت و زائر» و «تدوین مدل نظری شهر زیارتی مطلوب» در پژوهشکده در دست انجام است.
وی افزود: این پژوهشکده همچنین درصدد است با بالابردن سطح توانمندی در انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای کارآمد و نیز ارتباطات گسترده علمی ـ پژوهشی موثر با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی ـ تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی به قطب علمی ـ پژوهشی گردشگری مذهبی در کشور تبدیل شود.
عظیمی انتشار نشریه علمی ـ‌ پژوهشی «پژوهش‌های گردشگری» از  طریق تفاهم‌نامه با حداقل شش دانشگاه و پژوهشگاه، تشکیل شورای راهبردی و شورای علمی پژوهشکده، تدوین شبکه برنامه پژوهشی سه ساله گروه‌های پژوهشی پژوهشکده(اقتصاد شهری، برنامه‌ریزی شهری و علوم اجتماعی)، جذب و انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط و تقویت پروژه‌یابی، عضویت در انجمن‌های علمی تخصصی داخلی و بین‌المللی و نیز تدارک تمهیدات لازم برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را از برنامه‌های در دست انجام پژوهشکده گردشگری عنوان کرد.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول