اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال خشکی زاینده‌رود؛

کشاورزان و کارگران اصفهان حاشیه‌نشین شدند

خبرگزاری فارس: عضو جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست کشور (شاخه اصفهان) گفت: خشکی زاینده‌رود، حاشیه ‌نشین شدن کشاورزان و کارگران بیکار شده و رشد بزهکاری، اعتیاد و افزایش فقر و عمیق‌تر شدن اختلاف طبقاتی در اصفهان را به کشور تحمیل کرد.

کشاورزان و کارگران اصفهان حاشیه‌نشین شدند
طاهره دادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به بیانیه‌ای که از سوی اعضای جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست کشور(شاخه اصفهان) خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادر شده بود، اظهار داشت: بیکار شدن بسیاری از کارگران که برخی از آنها غیر بومی هستند از مضرات اجتماعی خشکی زاینده‌رود است.
وی افزود: با وجودی که حاصلخیزترین خاک کشور در اصفهان وجود دارد، اما خشکی زاینده‌رود سبب سایش شدید خاک و گسترش کویر به جای آن شده است.
عضو جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست کشور ( شاخه اصفهان) ادامه داد: جاری نبود آب  در بخش عظیمی از بستر رودخانه زاینده‌رود تاکنون تأثیرات مخرب زیادی برای شهر اصفهان و به طبع آن منافع ملی کشور داشته است.
وی بیان داشت: از بین رفتن کشاورزی در زمین‌های حاصلخیز شرق جلگه اصفهان که بیشترین بهره‌وری را در عرصه تولید برخی از محصولات کشاورزی داشته و در نتیجه ضربه‌ زدن به قدرت اقتصاد کشاورزی کشور و وابستگی بیشتر به واردات شده است.
دادخواه تصریح کرد: تشدید روند از بین بردن تالاب گاوخونی و تبدیل شدن آن به یک کانون ریزگرد و در نتیجه از دست دادن گنجینه‌های به دلیل ژنی گیاهی و جانوری که ویژه این زیست بوم هستند.
 
*مضرات اقتصادی خشکی زاینده‌رود
وی به مضرات اقتصادی خشکی زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: از بین رفتن بخشی از مشاغل همچون کشاورزی و در معرض خطر قرار گرفتن صنایعی که جزو طرح‌های ملی محسوب می‌شود.
عضو جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست( شاخه اصفهان) که وارد شدن آسیب‌های جدی به صنعت توریسم و بخش ایرانگردی و جهانگردی که یکی از چشم‌اندازهای مثبت برای رشد اقتصادی کشور است را از دیگر مضرات خشکی زاینده‌رود معرفی کرد و ادامه داد: اکنون با در معرض خطر قرار گرفتن پل‌های تاریخی امید ثبت جهانی رسیدن میراث طبیعی و تاریخی رودخانه زاینده‌رود کم رنگ‌تر شده به گونه‌ای که اقتصاد ایران از یک منبع تولید درآمد بدون آلودگی زیست محیطی محروم شده است.
 
*افزایش افسردگی به دنبال خشکی زاینده‌رود
وی افزایش افسردگی و تنش‌های عصبی که توان بودجه سلامت و بهداشت کشور را ضعیف‌تر می‌سازد و بار سنگینی بر دوش وظایف اجتماعی دولت و سیاستگذاران قرار می‌دهد را به خشکی زاینده‌رود و اثرات تخریبی آن مرتبط دانست.
دادخواه اضافه کرد: از لحاظ فرهنگی، شهر اصفهان که مدنیت خویش را وام‌دار رودخانه زاینده‌رود می‌داند و قرن‌ها مهد فرهنگ و شهرنشینی مشرق زمین بوده، توانسته مکتب ویژه اصفهان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی مانند نقاشی، موسیقی، نویسندگی، معماری به وجود آورد و با از دست رفتن منبع الهام و حیات خویش، دچار تضعیف توان فرهنگی شده که یکی از پایگاه‌های فرهنگی ایران آسیب جدی دیده است.
وی ادامه داد: به دنبال بررسی‌ها و جلسات متعددی که در اصفهان برگزار شد، کارشناسان، متخصصان و مسئولان شهر به این نتیجه رسیدند که با توجه به اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، خشکسالی یک واقعیت اقلیمی و پدیده‌ای بس تکرار شده و جزئی از شرایط این سرزمین است.
 
*سرانه آب کشور بیش از مرز کم آبی جهانی است
 عضو جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست( شاخه اصفهان) افزود: با توجه به اینکه سرانه آب کشور بیشتر از مرز کم آبی جهانی است، عدم مدیریت صحیح عامل اصلی به وجود آمدن وضعیت فعلی زاینده رود شده که این مسئله با قانون استقلال آب استان‌ها که در سال 1384  به تصویب رسید، بسیار تشدید شده است.
وی تصریح کرد: عوارض این قانون که بر خلاف اصول علمی و اصول مدیریتی و اجتماعی است بر تمام رودخانه‌های بین استان اثر خود را نشان داده است.
دادخواه گفت: از بین رفتن کشاورزی در یک منطقه حاصلخیز و پربازده برای ایجاد کشاورزی آبی در زمین‌های شیب‌دار با خاک کم حاصل، هوای سرد و نامناسب و با مصرف انرژی بسیار و تولید آلودگی زیست محیطی هیچ توجیه علمی و اقتصادی برای استان چهارمحال و بختیاری ندارد.
 
*مدیریت یکپارچه بر حوضه‌های آبخیز عامل دست‌یابی به توسعه پایدار
وی اظهار داشت: نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی باید با دید علمی و واقع بینانه و با  در نظر گرفتن منافع منطقی تمام مصرف‌کنندگان آب حوضه‌های آبخیز و با توجه به منافع ملی با مسئله خشکی زاینده‌رود برخورد کنند.
عضو جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست( شاخه اصفهان) ادامه داد: با توجه به اینکه ثابت شده دست‌یابی به توسعه پایدار منابع طبیعی و محیط زیست تنها با مدیریت یکپارچه بر حوضه‌های آبخیز و در نظر گرفتن کل اکوسیستم از بالادست تا پایین دست حوضه‌ها امکان‌پذیر است که این مسئله خود را در تجربه موفق مدیریت بر رودخانه‌های بزرگ همچون نیل ، آمازون و ولگا که تنها از بین استان‌های یک کشور بلکه از بین چندین کشور می‌گذرند، نشان داده است.
وی افزود: لازم است نمایندگان اصفهان در مجلس با دید جامع‌نگر و نگرش سیستمی به حوضه‌های آبی و با تأکید بر مدیریت و بهره‌برداری پایدار، مسئله آب را در کشور مد نظر قرار دهند.
دادخواه تصریح کرد: نمایندگان باید با لغو قانون استقلال آب استان‌ها که بر اساس منافع کوتاه مدت و بر خلاف اصل ضرورت مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبی تصویب شده و موجب ناپایداری حوضه و خسارات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در دراز مدت است گام بلندی در راستای توسعه کشور بردارند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول