اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گفت‏وگوی فارس با داور جشنواره سیب/

قلی‏پور: عمر تولیدات فرهنگی کوتاه است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه سیب دماوند گفت: زندگی تولیدات فرهنگی عموماً کمی بعد از تولدشان به پایان می‌رسد.

قلی‏پور: عمر تولیدات فرهنگی کوتاه است
به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، جشنواره استانی فیلم کوتاه «سیب» به منظور کشف استعدادها، رقابت و تشویق فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، از 27 تا 30 شهریور به میزبانی شهرستان دماوند در حال برگزاری است.
در جشنواره سیب دماوند، آثاری با موضوعات معارف و مضامین دینی، فرهنگ عمومی و جهاد اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‏گیرد.
در بخش جنبی این جشنواره نیز به معرفی سیب دماوند و تقویت شهرت جهانی آن در قالب فیلم کوتاه پرداخته می‏شود.
مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی فیلم کوتاه سیب دماوند، 30 شهریور ماه در شهرستان دماوند با حضور مسئولان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان برگزار می‏شود.
به همین خاطر گفت‏وگویی را با قاسم قلی‏پور عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه سیب دماوند ترتیب داده‏ایم که از نظرتان می‏گذرد:
 
* فارس: برگزاری جشنواره‏های متعدد سینمایی چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
قلی‏پور: در بستر اجتماعی امروز به ویژه در عرصه فرهنگی و همراهان فرهنگ بیش از هر چیز جای خالی شادی به چشم می‏آید در حالی که زندگی تولیدات فرهنگی به ویژه سینمایی عموما کمی بعد از تولدشان به پایان می‌رسد.
در چنین شرایطی، اگر هر روز هم جشنواره برگزار کنیم در آن به جز کلمه جشن نشانی از نشاط نیست.
 
* فارس: در کار انتخاب فیلم‌ها آیا معیار خاصی در نظر گرفته می‌شود یا به نظر و سلیقه تک تک داوران تکیه می‌کنید؟
قلی‏پور: طبیعتاً همه جشنواره‌ها هدفمند هستند، جشنواره سیب هم همین طور است.
بر اساس تعاریفی که در جشنواره وجود دارد و مواردی که جشنواره پیش‏بینی کرده، بخشی از خواسته جشنواره‌ها به این ترتیب ارتقا یافته و پیشرفت ساختار فیلم‌ها از همه ابعاد، چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ محتوایی است.
این که کدام فیلم‌ها توانسته‏اند به هدفی که برای کار خود طراحی کردند، نزدیک‌تر شوند، بسیار مهم است و همه این‌ها مواردی است که در کار انتخاب فیلم‌ها به آن‌ها نگاه می‌شود با مجموعه جزئیاتی که در اهداف جشنواره وجود دارد.
 
* فارس: ارزیابی شما از وضعیت فیلم کوتاه این دوره چگونه بود؟
قلی‏پور: در حال حاضر می‌توان در جوانان پویایی و جرأت را دید و این به نظر من خیلی ارزنده است.
با توجه به این جشنواره سیب و حتی جشنواره فیلم‌های کوتاه خانه سینما به نظر می‌رسد که فیلم کوتاه دارد از مهجوریت خود بیرون می‌آید و آرام آرام جایگاه خود را پیدا می‌کند.
فیلم کوتاه به دلیل کوتاه بودنش کوچک شمرده نمی‌شود همانند برخی شعرهای کوتاه که با وجود کوتاه بودن، اما بسیار ارزنده هستند و همانند بسیاری از آثار ادبیاتی زیبا که در واقع طول آن‌ها نیست که صاحب ارزش است.
شاید روزی بیشتر این گونه بود که طول یک اثر جزو ارزش‏ها به حساب می‌آمد ولی به نظر می‌رسد با رویکرد حال، همه دارند متوجه این اهمیت و ارزش می‌شوند و به ویژه کسانی که علاقه‏مند و پیگیر این کار هستند.
 
* فارس: چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه فیلم‏سازان قرار گرفته است؟
قلی‏پور: خوشبختانه خیلی متنوع است.
در زمینه‌های مختلف همچون اجتماعی، اعتقادی، فلسفی و ... موارد متعددی وجود دارد، به ویژه کارهای مستند که هر کدام از آن‌ها قابل توجه است و می‌بینیم که زاویه دیدها کاملاً متفاوت و متنوع است.
یکی از جذابیت‌های دیگر فیلم‌ها این است که به نحوی دارای یک استقلال هستند و همه سعی نکرده‏اند از یک الگو بهره‏برداری کنند.
در حالی که در فیلمی می‌بینید که زندگی یک آدم عادی توجه فیلم‏ساز را به خود جلب کرده و آن را تعقیب کرده ناگهان فیلمی را می‌بینید که از یک ساختار دیگر است و یک موضوع کاملاً متفاوت را دنبال می‌کند، یکی به سمت تاریخ می‌رود و دیگری به سمت روز، حال و معاصر حرکت می‌کند.
البته به نظر من این کافی نیست و باید خیلی بیشتر و عمیق‌تر اتفاق بیفتد ولی این اندازه که هست نوید خوبی می‌دهد.
 
* فارس:  آیا ویژگی‌های خاصی در فیلم‌ها وجود داشته که نظر شما را جلب کرده باشد؟
قلی‏پور: مهم‌ترین ویژگی که من دیدم جسارت و پیگیری جوانان بود که برای من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
* فارس: چه اقداماتی را برای بالا بردن کیفیت فیلم‌های کوتاه لازم می‌دانید؟
قلی‏پور: آنچه در عرصه فرهنگ به طور کل و عام باعث لطمه شده، از آموزش پرورش گرفته تا اشعار و فیلم‌های ما این است که ما هنوز سرمایه لازم را برای فرهنگ چه در خانواده‌ها و چه در دولت تدوین نکرده‏ایم.
متأسفانه همچنان خرید تنقلات برای بچه‌های ما نسبت به کتاب‌های داستان و قصه از اهمیت بیشتری برخوردار است
به نظر می‌رسد متأسفانه هنوز گشت و گذار در یک بازار و یک پاساژ تجاری برای خانواده‌ها جدی‌تر از قصه گفتن برای بچه‌هایشان و یا سینما رفتن است.
در عرصه دولتی نیز همین طور است و به نظر می‌رسد آنچه را که برای سوبسیدهای مختلف از نان گرفته تا هر چیز دیگری که هزینه می‌شود چند صد برابر عرصه فرهنگ است.
هنوز تا اینکه در فرهنگمان اندیشه دارای قیمت شود و فکر قیمت‏گذاری شود، خیلی فاصله داریم و اگر این اتفاق بیفتد، بی‏تردید صاحبان اندیشه بزرگ و بسیار غرورانگیزی در عرصه جهان خواهیم داشت.
 
* فارس: صدا و سیما در این راستا چه نقشی دارد؟
قلی‏پور: صدا و سیما از یک منظر تلاش می‌کند ولی شاید این تلاش هنوز کم و محدود است.
گاهی احساس می‌شود که صدا و سیما حزبی عمل می‌کند به هر حال این یک امر فراگیر است که تصور می‌کنم خودم صاحب چنین شناختی نیستم که بخواهم به این راحتی در مورد آن نظر بدهم که صدا و سیما چه باید انجام دهد اما آرزو می‌کنیم که در واقع صدا وسیما بسیار پیش قدم‏تر باشد.
صدا و سیما هم منبع تغذیه بزرگ‌تری لازم دارد، یعنی به تنهایی برخوردار از یک منبع تغذیه خیلی کلان و بی‏نهایت نیست.
صدا و سیما خود یک نیروی مولدی است که مستلزم منبع دیگری باید باشد.
 
* فارس: نتایج مثبتی که جشنواره فیلم کوتاه سیب دماوند می‌تواند داشته باشد، چیست؟
قلی‏پور: مهم‌ترین نتیجه این است که به امید خدا تمرکززدایی از تهران صورت می‌گیرد تا هنرمندان در شهرستان فکر نکنند که حتماً باید در یک مرکزیتی حضور داشت.
همچنین جشنواره سیب خیلی خوب نشان خواهد داد که دقیقاً در جوار تهران یک شهرستان بسیار قدیمی وجود دارد که هنوز سینما ندارد.
جشنواره سیب اگر حداقل همین را به گوش خیلی‌ها برساند کار بسیار بزرگی کرده است.
 
* فارس: چه اقداماتی لازم است که بتوانیم کیفیت جشنواره را بالا ببریم؟
قلی‏پور: جشنواره هزینه زیادی نیاز دارد یعنی اگر فقط علاقه‏مندان محدود با گوشت و پوست و خونشان زحمت بکشند و بسیاری جاهای دیگر توانمندی‌هایی که لازم است را نداشته باشند، متأسفانه مصداق شیر بی‏یال و دم و اشکم خواهد بود.
امیدوار هستم که نه فقط در عرصه متولیان برگزارکننده بلکه رویکرد خصوصی‌تری اتفاق بیفتد و خیلی تأسف خواهم خورد که مهر و امضای ده‌ها موسسه، شرکت، سازمان یا برند موجود در شهرستان دماوند در دفتر و پوستر جشنواره نباشد.
این خیلی باعث تأسف است چرا که هم منافع اقتصادی آن‌ها تأمین‌تر می‌شود و هم در شهر و جامعه‌ای زندگی می‌کنند که از ارزش فرهنگی بزرگ‌تری برخوردار است. ولی به نظر می‌رسد که هنوز این رویکرد مشهود نیست و اگر هست حداقل ما نمی‌دانیم.
آرزو می‌کنم که روزی برسد که دیگر لازم نباشد برای هزینه‌های جاری جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بودجه پیش‏بینی کند بلکه خود شرکت‌ها و مؤسسات و تشکیلات موجود در شهرستان دماوند این قدر پیش‏قدم شوند و پررنگ عمل کنند که یک جشنواره در شأن و اندازه خودشان برگزار کنند که دماوند انصافاً این شایستگی و حق را دارد.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول