اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انتقال خون گناباد خبر داد:

رشد 14 درصدی اهداکنندگان خون در گناباد

خبرگزاری فارس: رئیس پایگاه انتقال خون گناباد گفت: نسبت به سال گذشته تعداد اهداکنندگان خون در گناباد 14 درصد رشد داشته است.

رشد 14 درصدی اهداکنندگان خون در گناباد
به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، سید مجتبی تجلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گناباد اظهار داشت: از هر سه نفر در دنیا یک نفر در طول زندگی به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند و هر واحد خون اهدایی تبدیل به سه فرآورده می‌شود.
وی افزود: خون شامل دو بخش از قبیل پلاسما که 55 درصد از حجم کل خون را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر عناصر سلولی که 45 درصد از حجم خون را نیز تشکیل می‌دهد
تجلی در مورد مهم‌ترین مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خونی گفت: اغلب بیماران هموفیلی و بیماران تالاسمی که یک نوع بیماری ارثی است و همچنبن بیمارانی که در معرض (تروما) جراحات، سوانح و تصادفات منجر به خونریزی‌های شدید شده‌اند، بیشترین مصرف کنندگان خون محسوب می‌شوند.
رئیس انتقال خون گناباد گفت: هر فردی با داشتن شرایط عمومی از قبیل سن بین 18 تا 60 سال، حداقل وزن 50 کیلوگرم فشار خون بین  90 تا  180 میلی‌متر جیوه، حد اقل فاصله مجاز بین دو اهدای خون 8 هفته، تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه، ناشتا نبودن و ... می‌تواند خون اهدا کند.
وی با بیان اینکه اهدا کنندگان خون بر اساس تکرار دفعات کارت‌هایی سفید، سبز، قرمز، نقره‌ای و طلایی دریافت می‌کنند. تجلی با اشاره به پایگاه انتقال خون گناباد گفت: این پایگاه همگام و همراه با اداره کل انتقال خون خراسان رضوی و سازمان انتقال خون کشور درصدد پیگیری بروز شدن تجهیزات و امکانات اقداماتی از قبیل استفاده از برنامه نگاره 5، تجهیز سالن‌های خون‌گیری به تخت‌های مناسب‌تر و خرید تجهیزات جدید برای تولید خون و فرآورده‌های خونی سالم‌تر تلاش در جهت اخذ گواهینامه ایزو  است.
وی تصریح کرد: فقط 5 شهر سبزوار، گناباد، نیشابور، تربت حیدریه، قوچان در خراسان دارای پایگاه انتقال خون هستند.
تجلی با بیان اینکه 2 هزار 240 نفر از اهداکنندگان مستمر خون این مرکز محسوب می شوند افزود: در سال 89 حدود 500 نفر از اقشار مختلف اهم از دانشجویان، دبیران، دانش‌آموزان، مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اهدا کنندگان بار اول آموزش‌های لازم را در خصوص انتقال خون فرا گرفتند.
تجلی گفت: در خردادماه سال 89 از 20 اهداکننده پرسابقه انتقال خون تقدیر و تشکر به عمل آمد و مدال‌های افتخاری نیز اهدا شد و امسال نیز اهداکنندگان مستمر گناباد به صورت غیرحضوری مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام/ص20 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول