اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس:

اقوام مختلف در گلستان نشانگر نگاه مسالمت‎آمیز آنها است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور اقوام مختلف در استان گلستان و به ویژه در گرگان نشان از تفکر تکثرگرا و آستانه بالای تحمل و نگاه مسالمت‎آمیز گرگانی‌ها و گلستانی‌ها دارد.

اقوام مختلف در گلستان نشانگر نگاه مسالمت‎آمیز آنها است
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، غلامحسین ناصری همزمان با هفته گرگان، مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ثبت بافت تاریخی گرگان و محلات آن در فهرست آثار ملی ایران در محل خانه تاریخی امیرلطیفی اظهار داشت: جای جای استان همه سبز گلستان دارای اهمیت خاص و ویژه‎ایی است و می‎تواند با ایجاد زیرساخت‎های لازم آن را در معرض بازدید مردم ایران و جهانیان قرارداد که از آن جمله می‎توان به بافت تاریخی گرگان اشاره کرد.
وی تصریح کرد: هویت و تمدن چند هزارساله استرآباد و گرگان در معماری کم‎نظیر و حتی بی‎نظیر بافت تاریخی گرگان کاملا مشهود است که نشانگر عمق رشد و توسعه و بالندگی فرهنگ اسلامی ـ ایرانی دارد.
ناصری تاکید کرد: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی آمادگی دارند در راستای حفظ و نگهداری و احیای همه جانبه بافت تاریخی گرگان و بافت‎های تاریخی استان همکاری و هماهنگی داشته ‌باشند.
دبیر برگزاری مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ثبت بافت تاریخی گرگان و محلات آن در فهرست آثار ملی ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: با عنایت به این بیستم شهریور به عنوان روز گرگان و هفته بزرگداشت گرگان نامیده شده است معاونت میراث فرهنگی این اداره کل بر آن شد امسال هشتادمین سالگرد ثبت بافت تاریخی گرگان و محلات آن در فهرست آثار ملی ایران را جشن بگیرد.
به گفته علیرضا حصارنوی، بر این اساس با هماهنگی و همکاری ستاد برگزاری هفته گرگان، همزمان با برگزاری این جشن، مسابقه عکاسی با موبایل از بافت تاریخی گرگان نیز پیش‌بینی و برگزار شد که خوشبختانه مورد توجه مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین ویژگی این مسابقه آن بود که بیشتر شرکت کنندگان در این مسابقه، جوانان بودند که نشان می‌دهد جوانان با زوایای مختلف فرهنگ بومی خود کاملا آشنا هستند.
حصارنوی تصریح کرد: حفظ و حراست و احیای بافت‎های تاریخی کشور بخشی از روند اعتلا کشور در سطح جهان و معرفی تمدن عظیم ایرانی و اسلامی است به خاطر همین این بافت‌های شناسنامه‎های ملموس و قابل استناد هر ایرانی می‌باشند.
در بخش دیگری از مراسم مذکور، کارشناس بافت تاریخی گرگان اذعان داشت: بافت تاریخی گرگان به عنوان یکی از بافت‎های ارزشمند دارای شان ملی در منطقه شمال کشور است و در عرصه و حریم تاریخی  خود گونه‌های معماری بومی ارزشمند دارد که احیای هر یک از آنها را می‌توان به عنوان یکی از پتانسیل‌های گردشگری شمال کشور بحساب آورد.
جاوید ایمانیان افزود: بافت گرگان که در حال حاضر 130 هکتار است دارای آثار و ابنیه قدیمی متعلق به دوران صفویه، زندیه و مخصوصا وابسته به معماری سبک دوره قاجاریه است و در ساخت و ساز بافت تاریخی گرگان عواملی مثل آب، خاک، تابش نور خورشید، و همچنین عوامل اجتماعی و فرهنگی نقش به سزایی داشته‎اند.
وی خاطرنشان کرد: هسته اصلی شکل‌گیری بافت از سه محله بزرگ سبزه‌مشهد، میدان عباسعلی و نعلبندان است که تا به امروز در جهات مختلف به خصوص شرق و جنوب شرقی گسترش یافته است، هر یک از محلات بزرگ نیز به مرکز محلات کوچک‎تری شامل دربنو، شازده قاسم، میرکریم، دوشنبه‌ای، چهارشنبه‌ای، سرپیر، سرچشمه، دباغان، پاسرو، میخچه‌گران، تقسیم می‌شدند.
ایمانیان اضافه کرد: هر محله دارای مرکز محله است که مکانی برای گردهمایی مردم بود، مراکز محلات و میدان‌های واقع در گذرها غالبا به شکل هندسی چندضلعی مربع و یا مستطیل بود، در مراکز محله‌ها عناصری همچون بازار، بازارچه، تکیه قبرستان، چشمه، آب انبار، مسجد، حمام، مدرسه، ملاخانه و ... و گاهی نیز درخت چنار بسیار قدیمی داشت.
در پایان مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ثبت بافت تاریخی گرگان و محلات آن در فهرست آثار ملی ایران نیز از مرمت‌کاران خانه‌های تاریخی (محمدمهدی ملک، عبدالسلام حسام، علی‎محمد مقدری، حسن کلاته‎عربی، علی‎اکبر کلاته‎عربی، حسن نادعلی)، همچنین مالکان خانه‎های تاریخی (دارویی، تقوی، فاطمی، امیرلطیفی، باقری، دائمی، میرشهیدی، دیلمی، شایگان، رضاقلی نژاد) تقدیر شد و از برندگان مسابقه عکاسی با موبایل (مرتضی قربانی، سیدمحمد موسوی و خانم صالحی) تجلیل به عمل آمد. 
بافت تاریخی گرگان در سال 1310 شمسی به شماره 41 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول