اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان هشدار داد:

افت‌ شدید آب‌های زیرزمینی خطر رانش زمین را تقویت می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش آبخوان در مناطق مختلف نشست زمین را شاهد هستیم که افت شدید آب زیرزمینی و این فرونشست‌ها خطر رانش زمین را تقویت می‌کند.

افت‌ شدید آب‌های زیرزمینی خطر رانش زمین را تقویت می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح آب مخازن زیرزمینی دشت‌های هرمزگان از سال 77 تا سال 89 حداقل 0.52 متر و حداکثر27 متر افت داشته که اگر امروز به این موضوع توجه نکنیم مشکلات مختلفی را متحمل خواهیم شد.
وی افزود: در حال حاضر به دلیل کاهش آبخوان در مناطق مختلف نشست زمین را شاهد هستیم که افت شدید آب زیرزمینی و این فرونشست‌ها خطر رانش را تقویت می‌کند.
به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان این افت آب زیرزمینی سبب می‌شود، آب شور به سمت آب شیرین هجوم آورده و زمین‌های کشاورزی مستعد نیز به خطر بیفتند و خاک حاصلخیز را از دست بدهیم.
زیرراهی اضافه کرد: نشست‌های غیرعادی زمین نیز در مناطق استان باعث می‌شود این مناطق تغذیه‌پذیری را از دست داده و همچنین منابع آب شرب با آلودگی مواجه ‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود بارندگی در استان هرمزگان، حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از افت این منابع اهمیت زیادی دارد و تنها راه کنترل این وضعیت بحرانی مشارکت مردم استان در بحث مدیریت آب است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان بیان داشت: با توجه به اطلاع رسانی‌های چند سال اخیر میزان مشارکت مردم نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته، لیکن با توجه به محدودیت منابع آبی ضرورت دارد این مشارکت به نحو مطلوب‌تری افزایش یافته و در راستای مصرف بهینه آب اقدامات مؤثرتری صورت پذیرد.
زیرراهی همچنین با اشاره به اینکه سالانه یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود، تصریح کرد: بررسی وضعیت افت سطح آب زیرزمینی در چند دهه گذشته نشانگر این مطلب است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر شرایط اقلیمی و کاهش میزان بارش‌ها سطح سفره آب زیرزمینی به طور متوسط و به خصوص در حد فاصل سال 77 تا سال 89، سالانه تا 27 متر کاهش داشته است.
وی به راهکارهای تعادل بخشی سفره‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی اقدامات مؤثری انجام شده که میزان افت سالانه تقلیل یافته است.
این مسئول در پایان تأکید کرد: موضوع مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که علی‌رغم اقدامات به عمل آمده توسط دستگاه‌های متولی، به نظر می‌رسد برای رسیدن به شرایط مطلوب اقدامات مؤثرتری باید انجام پذیرد تا بتوان با توسعه سامانه‌های آبیاری نوین و کم مصرف در میزان آب مصرفی به نحو شایسته‌ای صرفه‌جویی شود.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول