اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

مهجوریت‌ قرآن در آموزش و پرورش برطرف میشود

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ‌امروز با اجرای آموزش قرآن در پایه سوم گامی از مهجوریت‌زدایی قرآن در آموزش و پرورش برداشته شد.

مهجوریت‌ قرآن در آموزش و پرورش برطرف میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا رحیمی در مراسم گردهمایی مدیران مقطع ابتدایی استان قم که ظهر امروز در سینما تربیت قم برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان را تربیت کرده و آنها را به حیات طیبه برساند.
وی با تاکید براینکه از ویژگی‌های مدیر کارآمد و موفق هدف‌گذاری برای برنامه‌های مدرسه است، افزود: مدیران نه فقط برای یکسال بلکه باید برای چند سال برنامه‌ریزی داشته و هدف‌گذاری کرده باشند که این هدف‌گذاری به برنامه ریزی‌های آنان نظم می‌دهد.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نونهالان و نوجوانان فعلی روزی قرار است پرچم انقلاب را در دست بگیرند و مدیر جامعه باشند، خاطرنشان کرد: اگر ویژگی‌های جامعه آینده‌ای که قرار است فرزندانمان در آن رشد کنند را ندانیم این فرزندان در آن جامعه شادابی خود را از دست می‌دهند و به سرعت از مسیر خارج می‌شوند.  
وی با اشاره به اینکه اگر از وضعیت جامعه آینده تحلیل درستی داشته باشیم برنامه‌ریزی صحیحی خواهیم داشت، عنوان کرد: اگر درک صحیحی از این موضوع نداشته باشیم به مشکل برخورد خواهیم کرد.
رحیمی با تاکید براینکه در جامعه آینده دچار فقر عاطفی هستیم، اضافه کرد: اکنون کودکان به ویژه کودکانی که برادر و خواهر ندارند دچار فقر عاطفی هستند و نیاز‌های عاطفی آنان برآورده نمی‌شود.
وی با انتقاد از ترویج خانواده‌های کم جمعیت در کشور، بیان کرد: ادامه این روند نشان می‌دهد که به دلیل برآورده نشدن نیاز عاطفی کودکان در آینده، بیماری‌های روانی و افسردگی در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جامعه، منازل و مدارس حصارها به شدت در حال فروریختن است، گفت: معلم در کلاس در حال آموزش درس است که می‌بیند دانش آموز در حال بلوتوث بازی است.
وی با تاکید بر اینکه سال‌ها قبل مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی هشدار داده بودند، اظهار داشت: در آن زمان تصور همه ما از تهاجم فرهنگی پوشیدن لباس آستین کوتاه یا تصویری از خانمی بود که روسری نداشت.
رحیمی ادامه داد: اگر غفلت نمی‌کردیم و زمانی که مقام معظم رهبری هشدار تهاجم فرهنگی را داده بودند همه متولیان فرهنگی کشور بسیج می‌شدند و برخی جبهه‌گیری نمی‌کردند به طور قطع، وضعیت فرهنگی کشور بسیار بهتر بود.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون فرزندان ما از مرز‌ها، ایده‌ها و فرهنگ‌ها عبور می‌کند، افزود: وظیفه ما این است که نونهالان و نوجوانان را طوری تربیت کنیم که در شرایط جامعه آینده مقاوم باشند.
وی با تاکید بر اینکه امروز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران رویکرد قرآنی دارد و این رویکرد اصل و واجب است و چیزی نیست که بشود از آن به سادگی گذشت، خاطر‌‌نشان کرد: رویکرد قرآنی یعنی اینکه تمام عناصر و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش باید متاثر از رویکرد قرآنی باشند.
رحیمی با بیان اینکه برداشت عده‌ای افراد از رویکرد قرآنی وزارت آموزش و پرورش این است که شنبه هر هفته ساعت اول قرآن داریم، عنوان کرد: ائمه معصومین(ع) که مجسمه اسلام هستند با رویکرد قرآنی که داشتند رفتار انسان‌ها را تغییر می‌دادند.
وی با اشاره به اینکه اگر معلمی رویکرد قرآنی داشته باشد خداوند را حاضر می‌بیند، اضافه کرد: در کلاس این معلم هیچ دانش‌آموزی احساس نمی‌کند بین او و هم شاگردی خود تفاوتی وجود دارد.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تمام برنامه ریزی‌های آموزش و پرورش متاثر از آموزه‌های قرآنی و اسلامی باشد، گفت: نخستین گام رویکرد قرآنی، آموزش روانخوانی است که در پایه سوم ابتدایی امسال اجرا شد.
وی با بیان اینکه باید قرآن رابخوانیم، بدانیم و به دستورات آن عمل کنیم، اظهار داشت: نخستین وظیفه ما نسبت به دانش‌آموزان، آموزش روانخوانی قرآن است که این عمل بسیار ساده و امکان‌پذیر است.
رحیمی با اشاره به اینکه فضایی قرآنی را در مدرسه گسترش دهیم، تصریح کرد: دانش‌آموزان باید در این فضا احساس شعف، غرور و ابراز علاقه به قرآن کنند.
وی با تاکید بر اینکه تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش مبتنی بر استفاده از آموزه‌های قرآنی و دینی است، افزود: اگر صرف حفظ چند آیه قرآن و آموزش روانخوانی برای دانش‌آموزان داشته باشیم موفق نخواهیم بود.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه امروز اجرا می‌شود در راستای محکمات و مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: چهار سال پیش مقام معظم رهبری فرمودند قرآن در آموزش و پرورش بیشتر از بقیه نهاد‌ها مهجورتر مانده است که امروز با اجرای آموزش قرآن در پایه سوم گامی از مهجوریت‌زدایی قرآن در آموزش و پرورش برداشته شد.
وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌هایی که امروز در مقطع ابتدایی اجرا می‌شود اساسی و بنیادین است، عنوان کرد: اجرای طرح ارزشیابی توصیفی امروز نوع نگاه مدیر، معلم و خانواده را تغییر داده است.
رحیمی با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی در راستای تسهیل‌گری است، اضافه کرد: تمام برنامه‌ها و نقش‌های الزامی در مدارس ابتدایی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه تمام برنامه‌های آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی نیاز به یک دقیقه وقت اضافی یا بودجه اضافی ندارد، گفت: از دیگر ویژگی‌های برنامه‌های آموزش و پرورش این است که این برنامه‌ها تاریخ انقضا ندارد و به طور مثال برنامه آموزش قرآن فقط برای یک دوره چهار ساله نیست.
مدیر‌کل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به نهضت سوادآموزی تذکر داده‌اند که تا پنج سال آینده این نهاد باید تعطیل شود، اظهار داشت: وظیفه مدیران و معلمان است که نگذراند حتی یک دانش‌آموز هم ترک تحصیل کند و ما باید آمار ترک تحصیلی در کشور را به صفر برسانیم.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول