اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد:

کشف 80 موقوفه جدید در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان قزوین از کشف 80 مورد موقوفه جدید در پنج ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد.

کشف 80 موقوفه جدید در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مسعود انصاری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: وقف موضوع دینی است که اگر پیشینه آن را بررسی کنیم، قبل از اسلام نیز وقف داشتیم ولی وقف اسلامی از زمان پیامبر نهادینه شد به طوری که ایشان صحابه خود را تشویق به وقف بخشی از اموال خود می‌کردند.
وی ادامه داد: همه معصومین ما بدون استثنی خود واقف بودند و این مسیری را روشن می‌کند که اگر اهل بیت الگوی عملی ما هستند، موضوع وقف در سیره آنها نهادینه شده است.
مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: متأسفانه قبل از انقلاب با پیشینه‌ای که دولت‌های قبلی داشتند، وقف دچار آسیب جدی شد و بعد از انقلاب نیز توجه خیلی جدی نبود تا با مدیریت حجت‌الاسلام مصلحی و حجت‌الاسلام محمدی داشتند به این مقوله جدی‌تر توجه شد و دغدغه‌هایی که رهبری در این حوزه داشتند تا حدودی رفع شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه وقف در استان توضیح داد: در حوزه اوقافی یکی از مشکلات مردم استان ما در بسیاری از روستاها، وجود خرده وقف فراوان و به صورت مشاعی در املاک بود که در سال 89 با اخذ مجوز از نماینده ولی فقیه مبنی بر تبدیل به احسن اراضی، بیش از 200 مورد تبدیل به احسن صورت گرفت و مشکل بسیاری از روستاها حل شد.
انصاری عنوان کرد: همچنین موقوفات بسیاری از شهرها و روستاها به صورت مشاعی است و این دغدغه داشتن سند مالکیت از سوی مردم وجود دارد که اوقاف توانسته در حوزه افراز قدم‌های خوبی بردارد.
وی با تأکید بر لزوم عمل به نیت واقف افزود: در اجرای نیت واقف، دقت اداره کل و شهرستان‌ها بی‌نظیر بوده و یکی از ثمرات کار نیز اقبال مردم به حوزه وقف است به طوری که در سال 86 تنها دو مورد وقف داشتیم که در پنج ماهه سال جاری این عدد به 16 مورد رسیده است.
مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه قزوین یادآور شد: کمک به افراد بی‌بضاعت، کاروان جهیزیه، راه‌اندازی دارالقرآن نورالثقلین، راه‌اندازی 20 مرکز فرهنگی، ایجاد کتابخانه دیجیتال و اجرای یک‌هزار و 500 عنوان برنامه فرهنگی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این اداره کل است.
وی اعلام کرد: نخستین موقوفه استان که اولین وقف‌نامه موجود در کشور است، مربوط به خانمی به نام خدیجه بنت بدیها است که 970 سال پیش این وقف صورت گرفته است و دو روز پیش نیز خانمی به نام زهرا کاشی‌ها وقف یک آپارتمان را داشتند.
انصاری افزود: ما در سال 86 هیچ افرازی در استان نداشتیم و در سال 87، دو مورد، سال 88، چهار مورد و در سال 89 نیز 13 مورد افراز را انجام دادیم که این موضوع هم به نفع مردم و هم وقف، صورت گرفته و در بحث اخذ سند مالکیت که تثبیت مالکیت موقوفه را نشان می‌دهد نیز این رقم در سال 86، 83 مورد بوده که در سال 89 به 285 مورد رسیده و در پنج ماهه سال جاری 90 مورد اخذ سند مالکیت صورت گرفته است.
وی با اشاره به افزایش وقف در استان یادآور شد: در سال 86 دو مورد وقف جدید در استان بوده که در سال 87 سه مورد، در سال 88، 10 مورد، سال 89، 14 مورد و در سال 90، 16 مورد وقف جدید بوده است و در موقوفات جدید‌الکشف نیز این تعداد در سال 86، سه مورد بوده است که در سال 89 به 163 مورد و پنج ماهه سال 90 به 80 مورد رسیده است.
مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اقدامات این اداره کل در حوزه بقاع متبرکه گفت: زمانی وضعیت ما در بقاع متبرکه مناسب نبود ولی امروز داریم به نظر رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی نزدیک می‌شویم به طوری که برنامه‌های مختلف فرهنگی نظیر حلقه‌های معرفت، طرح نشاط معنوی و اجرای برنامه‌ فرهنگی برای 2 هزار دانش‌آموز و غیره صورت گرفته است.
وی یادآور شد: کلاس قرائت و تفسیر در سطح بقاع متبرکه اجرا می‌شود و تأسیس، ایجاد و بهینه‌سازی کتابخانه‌ها از دیگر اقداماتی است که در سال جاری به تعداد 12 مورد صورت گرفته است.
انصاری با اشاره به لزوم اقدامات سخت‌افزاری در بقاع متبرکه اظهار کرد: در حوزه بازسازی بقاع متبرکه نیز جدی وارد شدیم که در سال 86، 10 مورد، سال 87، 15 مورد، سال 88، 60 مورد، سال 89، 70 مورد و در سال جاری نیز 90 مورد تاکنون اقدامات عمرانی سنگین در بقاع متبرکه صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: همچنین در سطح استان قزوین تنها یک اداره داشتیم که در تاکستان واقع بود و اکنون همه شهرستان‌های استان دارای اداره اوقاف هستند.
مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه قزوین با تقدیر از استاندار قزوین گفت: جای تشکر از استاندار در بحث اختصاص اعتبارات عمرانی و جاری وجود دارد که موجب شد وابستگی ما به موقوفات و بقاع حتی به صفر برسد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول