اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست:

سند ملی محیط زیست به زودی ابلاغ می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان محیط زیست گفت: سند ملی محیط زیست در یک تلاش 1.5 ساله تهیه شده و به زودی مصوب و ابلاغ می‌شود.

سند ملی محیط زیست به زودی ابلاغ می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد جواد محمدی‌زاده سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران زنجانی درباره رویکردهای برنامه پنجم توسعه درباره محیط زیست اظهار داشت: رویکردهای مثبتی در برنامه پنجم در موضوع محیط زیست مد نظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اهمیت گونه‌های حساس و تالاب‌ها از جمله این رویکردها است، تصریح کرد: تالاب‌هایی که داریم شکننده هستند.
رئیس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: حدود چهار تالاب شامل شادگان، هامون، انزلی از جمله آنها است که باید برای حفاظت از آنها اقدام شود.
وی افزود: همچنین در این برنامه درباره ریزگردها تعهدی ایجاد شده است که باید با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط حل شود.
محمدی‌زاده به موضوع کاهش آلایندگی‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع کاهش آلایندگی هشت کلان شهر کشور با اولویت شهر تهران در برنامه پنجم مد نظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مناطق ساحلی و مدیریت یکپارچه از دیگر موارد در برنامه پنجم است، ادامه داد: سیاست‌های برنامه پنجم توسعه سیاست‌های خردمندانه‌ای است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه حل مشکل پسماند کشور با اولویت پسماندهای خطرناک بیمارستانی و صنعتی که در یک برنامه پنج ساله متعهد شده است با کمک دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود، یادآور شد: طرح جامع حفاظت از خاک و آب‌های کشور در برنامه پنجم به مرحله اجرا در می‌آید.
 
*نگرانی‌ها درباره دریاچه یا تالاب ارومیه جدی است
وی با بیان اینکه نگرانی‌ها درباره دریاچه یا تالاب ارومیه جدی است، مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و علاقمندان محیط زیست دغدغه دریاچه ارومیه را دارند.
محمدی‌زاده با اشاره به اینکه این نگرانی‌ها ناشی از چالشی است که در این حوزه به وجود آمده است، گفت: بالغ بر 60 درصد مشکل به دلیل تغییراتی که در آب و هوا ایجاد شده و اقلیم متفاوت شده است.
وی ابراز داشت: بارش‌ها کم شده و وجود خشکسالی‌ها و یک مجموعه عوامل طبیعی دست به دست هم داده تا موجب این مشکل شده است.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه 36 یا 37 درصد هم بر اثر برخی دخالت‌ها و تصرف‌هایی که بشر انجام داده است، تصریح کرد: در حوزه آب‌ریز دریاچه ارومیه 320 هزار هکتار از اراضی زیر کشت بوده که در طول 50 سال اخیر این رقم به 680 هزار هکتار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مردم در بالادست آب را از رودخانه برداشت کرده و به مصرف کشاورزی می‌رسانند و موجب کمتر شدن آب دریاچه شده است، تاکید کرد: علاوه بر این وجود سدهای مختلف نیز این مشکل را دو چندان کرده است در این حوزه آبی حدود 23 سد وجود دارد.
محمدی‌زاده با بیان اینکه مجموعه عواملی طبیعی و تصرف‌های انسانی موجب مشکل کنونی شده است، اضافه کرد: دولت از حدود دو سال قبل برنامه ریزی دقیقی برای حل مشکل دریاچه ارومیه انجام داده است.
 
*مشکل دریاچه ارومیه حل می‌شود
وی بر حل دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها جابه‌جایی حوزه به حوزه است که از حوزه‌های آب‌ریزی که در کردستان وجود دارد، انجام می‌شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست افزود: علاوه بر این طرح انتقال آب 700 میلیون متر مکعب در حال انجام است که حداقل پنج سال طول می‌کشد و در حال حاضر از 15 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه از دیگر طرح‌ها در این زمینه طرح انتقال آب از رودخانه ارس که از ارمنستان و آذربایجان سرچشمه می‌گیرد و وارد خاک ایران شده به دریاچه خزر می‌ریزد، ادامه داد: مطالعات این طرح انجام شده و سرمایه‌گذاری مشخص شده امیدواریم کار اجرایی امسال آغاز شود.
محمدی‌زاده با بیان اینکه در این طرح بخشی از دشت‌های آذربایجان شرقی و آب تبریز را تامین کرده و یک بخش هم وارد دریاچه ارومیه می‌شود، گفت: علاوه بر جابه‌جایی حوزه به حوزه اصلاح روش‌های آبیاری با استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری با استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری که تصور می‌شود، یک میلیارد متر مکعب صرفه جویی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه سه ساله اصلاح روش‌های آبیاری را به اجرا دربیاورد و شبکه بانکی مساعدت‌های لازم را به کار خواهد برد.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در نهایت بارور کردن ابرها که امسال هم اجرا شد و حدود 60 میلی متری افزایش باران را در حوزه آب‌ریز دریاچه ارومیه داشتیم، افزود: در سال آبی جدید که از مهر ماه آغاز می‌شود با این روش را با قدرت ادامه خواهیم داد، چرا که تجربه سال قبل تجربه مفیدی است.
وی با اشاره به اینکه ‌امیدوارم با برنامه‌ریزی که در مورد مدیریت یکپارچه دریاچه ارومیه انجام شده است، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کشور، مسکن و راه و سازمان حفاظت محیط دست به دست هم دهند و این مدیریت را انجام دهند، گفت: آب‌های منطقه‌ای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان متعهد شدند حق‌آبه دریاچه را تامین کرده و نیاز آبی 3.1 میلیارد متر مکعب در سال است را تامین کنند.
محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در مجلس هم طرحی در حال تهیه است که دولت را مکلف کند مشکل دریاچه را حل کند، تاکید کرد: ضمن اینکه از مجلس تشکر کرده و از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم اما استدعا داریم منابع را در اختیار بگذارند.
وی افزود: مطالعات ما نشان می‌دهند نجات دریاچه ارومیه حداقل یک هزار و 350 میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
 
*فرهنگ سازی از رویکردهای محیط زیست است
وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای سازمان محیط زیست تنویر افکار عمومی است و با وزارت آموزش و پرورش سندی امضا شده است تا در مواد درسی دانش‌اموزان محیط زیست گنجانده شود، گفت: رویکرد بعدی ما راه‌اندازی همیار محیط زیست است.
معاون رئیس جمهور ابراز داشت: از وضعیت کنونی راضی نیستیم و باید برای فرهنگ‌سازی به ویژه با استفاده از رسانه ملی تلاش کنیم.
 
*منابع و نیروهای موجود پاسخگوی ماموریت‌ها نیست
رئیس سازمان محیط زیست افزود: منابع و نیروهای موجود پاسخگوی ماموریت‌های نیست.
وی با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم میزان مناطق حفاظت شده دو برابر شده اما منابع و نیروها سازمان رشد چندانی نداشته است، یادآور شد: باید این کمبودها را با حمایت و همکاری مردم جبران کنیم.
 
* اقلیم استان زنجان اقلیم بسیار با ارزشی است
محمدی‌زاده با اشاره به اینکه اقلیم استان زنجان اقلیم بسیار با ارزشی است، تاکید کرد: در استان زنجان نقطه‌ای وجود دارد که 300 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در عین حال نقطه‌ای نیز هست که بیش از 3 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
وی با بیان اینکه جغرافیای استان زنجان محدود و کوچک است اما اختلاف سطح‌های بسیار بالا موجب تنوع اقلیم در استان زنجان شده است، یادآور شد: این یک نعمت و یک فرصت بسیار مغتنمی است که در حوزه کشاورزی و حوزه‌های مربوط به تولید اثر خودش را می‌گذارد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه باید از تنوع اقلیمی حداکثر استفاده را ببریم، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 11.11 درصد از مناطق استان زنجان مناطق حفاظت شده است.
 
*دو منطقه جدید به مناطق حفاظت شده زنجان اضافه می‌شود
وی با بیان اینکه دو منطقه جدید در استان زنجان برای اضافه شدن به مناطق حفاظت شده پیشنهاد شده است که در حال طی مراحل قانونی است، تصریح کرد: در صورت تصویب در کار گروه مربوطه و در نهایت تصویب در هیئت دولت مناطق حفاظت شده استان زنجان افزایش می‌یابد.
محمدی‌زاده تاکید کرد: این کار موجب ارتقای سطح مناطق استان شده و درجه حفاظتی را افزایش می‌دهد که می‌تواند در حفظ خاک، درختان، گونه‌های با ارزش و به ویژه گیاهان دارویی و سنتی مثمر ثمر باشد.
 
*صدور مجوز بهره‌برداری 1300 واحد در زنجان
وی با بیان اینکه در حوزه انسانی استان زنجان دارای ظرفیت‌ها و قدرت‌های ارزشمندی است، گفت: تا الان بالغ بر یک هزار و 300 واحد مجوز بهره برداری صادر شده است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: بیش از یک هزار واحد فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه وقتی استان زنجان را با استان‌های دیگر که هم جغرافیای بیشتری و هم جمعیت بالایی دارند مقایسه می‌کنیم صنعت در استان زنجان رشد خوبی داشته است، ادامه داد: توسعه صنعتی استان زنجان ریشه در معادنی است که در استان زنجان ممتاز هستند همانند سرب و روی، سنگ‌های قیمتی و ... که مزیت‌های فراوانی برای استان زنجان است.
 
*رشد صنایع یک نعمت است اما می‌تواند موجب آلایندگی هم شود
محمدی‌زاده با اشاره به اینکه صنعتی که در استان زنجان رشد کرده است صنایع پایه‌ای است، افزود: رشد این صنایع در عین حال اینکه یک نعمت است اگر مراقبت نکنیم ممکن است موجب آلایندگی در استان شود.
وی ابراز داشت: کم آنکه آلایندگی حوزه سرب و روی در استان بسیار بالا بود و در اقدام شایسته‌ای که توسط دستگاه‌های ذیربط انجام شد سرب و روی در استان زنجان ساماندهی و سرب روی در استان زنجان دارای یک شهرک صنعتی تخصصی پیدا کرد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه تمام فاضلاب‌های انسانی و پساب‌ها و پسماندهایی که فعل و انفعالات شیمیایی در آن انجام می‌شود ساماندهی شده و نگرانی‌ها در حال حل شدن است، یادآور شد: با بهره برداری که امروز انجام شد بخشی از روی که به صورت گرد و غبار در هوا متصاعد می‌شد و آلودگی ایجاد میکرد به خط تولید برگشت.
وی با اشاره به اینکه من روحیه‌ای که در صنعتگران استان زنجان دیدیم خودباوری، اتکا به نفس، خلاقیت ریسک پذیری بالایی دارند، گفت: دغدغه‌هایی که در رابطه با مسائل زیست محیطی دارند کاملا امیدوار کننده است.
 
*صنعت زنجان رشد کرده اما متوازن نیست
وی با اشاره به اینکه توسعه در استان زنجان باید منطبق بر آمایش باشد، افزود: صنعت در ابهر و زنجان خوب رشد کرده است اما در بعضی از مناطق استان زنجان تناسب در توسعه صنعتی استان نیست.
محمدی‌زاده با بیان اینکه البته مسئولان استان مبنای توسعه استان را طرح آمایش قرار داده‌اند که جای خوشحالی دارد، تصریح کرد: امیدوارم در آینده این توازن رعایت شده و مناطقی که دارای مزیت‌های صنعتی هستند توسعه یابند.
وی با اشاره به اینکه هشت شهرک صنعتی در استان زنجان وجود دارند که تصفیه خانه تعدادی از آنها فعال نشده است، ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید با استفاده از منابع ملی و استفاده از ظرفیت‌های استان موضوع تصفیه خانه‌ها را در اولویت قرار دهد.
معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اقلیم حساسی که استان زنجان دارد و از نظر کشاورزی نیز دارای اهمیت بالاست محدودیت منابع آبی است، گفت: استقرار صنعت باید با رعایت مقتضیات زیست محیطی و بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای باشد که ما شاهد صنعتی که نا‌متوازن با توسعه استان نباشیم.
وی با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت‌های بالایی دارد چرا که زیرساخت‌ها در این استان آماده است، اضافه کرد: اتصالی بین صنعت و معادن در استان زنجان ایجاد شده و این به معنی این است که ارزش افزوده در داخل استان می‌ماند و این گونه نیست که مواد معدنی در جای دیگر فرآوری شود بلکه در استان زنجان به محصول تبدیل می‌شود.
محمدی‌زاده خاطر نشان کرد: این در اشتغال بسیار خردمندانه است و گردش مالی و توسعه اقتصادی خوبی دارد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول