اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری توسعه فاز 13 پارس جنوبی خبر داد:

حفاری 36 چاه توسعه‌ای در فاز 13 پارس جنوبی

خبرگزاری فارس: مجری توسعه فاز 13 پارس جنوبی از حفاری 36 چاه توسعه‌ای در فاز 13 پارس جنوبی خبر داد.

حفاری 36 چاه توسعه‌ای در فاز 13 پارس جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، علیرضا ارزنده در بازدید از فاز 13 اظهار داشت: پارس جنوبی نماد رشد و توسعه صنعت نفت ایران اسلامی است و برای توسعه فازهای در دست اجرا باید تمام توان خود را به کار ببندیم.
وی با اشاره به وضعیت فاز 13 افزود: پیشرفته‌ترین دکل حفاری فراساحل در نخستین بلوک دریایی فاز 13 پارس جنوبی در محدوده آبهای این میدان مشترک مستقر شد. 
مجری توسعه فاز 13 پارس جنوبی اضافه کرد: با استقرار این دکل مراحل انجام حفاری نخستین چاه توصیفی فاز 13 به منظور دستیابی به برنامه راهبردی توسعه مخزن این پروژه از امروز آغاز شده است.
ارزنده تصریح کرد: مراحل حفاری این فاز توسط یک گروه خارجی و با مدیریت ایرانی انجام می‌گیرد و حفاری این مرحله بدون استفاده از جکت و به صورت معلق صورت خواهد گرفت.
وی بیان داشت: دکل وارد شده از نوع بسیار پیشرفته و ساخت سال 2009 میلادی است که در سه ماه گذشته تمام تغییرات عملیاتی مربوط به سازگاری این دستگاه با شرایط آب و هوایی خلیج فارس انجام گرفته است.
این مسئول عنوان داشت: پیش از این یک حلقه چاه توصیفی در محدوده آبهای فاز 13 پارس جنوبی به صورت نیمه تمام حفاری شده بود که با ورود این دستگاه زمان انجام مراحل حفاری در این بخش از میدان مشترک چهار ماه کاهش می‌یابد. 
ارزنده از حفاری 36 چاه توسعه‌ای در فاز 13 پارس جنوبی خبر داد و مدت زمان حفاری چاه توصیفی این فاز را چهار ماه اعلام کرد و افزود: در طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی 36 حلقه چاه توسعه‌ای حفاری خواهد شد.
وی متغیر بودن ژئوتکنیک کف دریا را از جمله دلایل تغییر در چارچوب برنامه حفاری و ساخت تاسیسات دریایی عنوان کرد و ادامه داد: متغیرهای ایجاد شده در بستر دریا که به انجام مراحل مهندسی مجدد انجامید، نیازمند تامین کالاهایی ویژه برای استفاده دراین پروژه بود که هم اینک بخش عمده‌ای از آن انجام شده است.
مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی یادآور شد: با تمهیدات به کار گرفته شده از سوی مدیریت شرکت نفت و گاز پارس، برنامه جامعی به منظور راهبری سیستمی فازهای جدید مطابق با برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی به کار گرفته شده است.
ارزنده در ارتباط با تولیدات این فاز اذعان داشت: طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با ظرفیتی معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی در نزدیکی آبهای مرزی ایران و قطر در میدان مشترک پارس جنوبی در دست اجراست.
وی اضافه کرد: هدف از توسعه این طرح تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 400 تن گوگرد، 1.1 میلیون تن ال پی جی و یک میلیون اتان برای استفاده در صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه صنعتی عسلویه است.
ارزنده خاطرنشان کرد: باید از تمام توان و ظرفیت موجود برای رشد و توسعه پارس جنوبی استفاده کنیم و هیچ فرصت و امکانی را نباید هدر دهیم.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول