اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمدزاده در آیین جشن ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان:

3 میلیون نفر در صنایع دستی کشور فعالیت می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: هم‌اکنون 3 میلیون نفر در بخش صنایع دستی کشور فعالیت می‌کنند.

3 میلیون نفر در صنایع دستی کشور فعالیت می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، روح‌الله احمدزاده عصر امروز در آیین جشن ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان اظهار داشت: این تعداد هنرمندان صنایع دستی در 256 بخش هنرهای دستی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه امروز هنر جهان در مسیر صلح و عدالت است، گفت: هنرمندان کاشف زیبایی‌ها و هنر متجلی کننده مهر و عاطفه و انسانیت است.
احمدزاده با اشاره به اینکه در نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو در خراسان شمالی هنرمندان هنرهای دستی از حوزه‌های تمدنی گردهم آمده‌اند، افزود: وجود اندیشه‌های هنر اسلامی و آیین‌های جهانی چون شرکت در جشن نوروز کشورها و ملت‌های عضو اکو روابط این کشورها را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است.
وی تصریح کرد: امروز کشورهای عضو اکو به ادبا و شعرای گذشته خود افتخار و بدان تکریم و تعظیم می‌کنند و این نشان از غنای فکری و اهمیت زبان فارسی به عنوان کلید عرفان‌ها و پیوند دهنده این فرهنگ‌ها است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش صنایع دستی کشور را برشمرد و گفت: وجود 256 هنر دستی و 3 میلیون هنرمند در عرصه صنایع دستی کشور نشان از جایگاه این رشته دارد.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: تا سال 84، صرفاً 6 اثر، مهر اصالت دریافت کرده بودند که امسال این تعداد به 16 رشته علامت مهر اصالت افزایش یافته است که حاکی از توجه دولت به اصالت ایرانی و اسلامی دارد.
احمدزاده تصریح کرد: در بخش صادرات صنایع دستی نیز صادرات این محصولات با رشد قابل توجهی مواجه بوده به طوری که میزان ارزآوری صنایع دستی کشور 372 میلیون دلار بالغ می‌شود.
وی همچنین سهم ناخالص ملی در صنایع دستی را بالا عنوان کرد و گفت: بر آن هستیم تا با همکاری کشورهای عضو اکو، زمینه توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و همچنین بخش صنایع دستی افزایش یابد.
معاون رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه تا سال 1384 صرفاً 6 اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شده بود، تصریح کرد: تعداد آثار ثبت شده کشور تاکنون به 16 اثر افزایش داشته که نسبت به قبل با رشد دو برابری مواجه بوده است.
وی ثبت این آثار را نشانه اقبال دولت به فرهنگ و میراث گذشتگان برشمرد و گفت: همچنین 7 اثر میراث معنوی شامل؛ تعزیه، ورزش‌های باستانی، فرش، موسیقی سنتی و ... در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است.
احمدزاده با اشاره به ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان در یونسکو اظهار داشت: این اقدام با تلاش میراث فرهنگی در سال گذشته در یونسکو به ثبت رسید.
وی یادآور شد: آیین ثبت جهانی موسیقی بخشی‌های خراسان در یونسکو و همچنین برپایی نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو که به طور هم‌زمان در استان فرهنگ مدار خراسان شمالی برگزار شده است، حاکی از اهمیت این موضوع دارد.
معاون رئیس جمهور همچنین حضور رئیس جمهور در آیین‌های جشن ثبت آثار میراث معنوی را برشمرد و گفت: حضور رئیس جمهور در این آیین‌ها نشان از توجه دولت خدمتگزار به عرصه فرهنگ دارد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول