اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سمنان خبر داد:

تولید 30 گونه محصول باغی در سمنان

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: تنوع شرایط اقلیمی سبب تولید بیش از 30 گونه محصول باغی در استان شده است.

تولید 30 گونه محصول باغی در سمنان
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، لطف‌الله رضایی ظهر امروز در گفت‏وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سطح باغ‌های استان در ابتدای برنامه چهارم 30 هزار هکتار بود و در پایان برنامه چهارم با حمایت‌های فنی، اقتصادی، پشتیبانی و خدماتی به 36 هزار هکتار رسیده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با اجرای پروژه‌های توسعه از محل طرح طوبی، استفاده از نهال یارانه‌دار، توسعه از محل اعتبارات عمرانی استانی و ملی جایگزینی باغ‌های قدیمی درجه دو و توسعه شخصی، سالانه به طور متوسط یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 هکتار بر وسعت باغ‌های استان اضافه می‏شود.
رضایی گفت: با توجه به کیفیت مناسب محصولات باغی استان برای صادرات و بهره‌برداری مناسب از منابع آبی و اراضی موجود طبق برآورد‌های انجام شده ابتدا مقرر بود تا در طول برنامه پنجم 7 هزار و 200 هکتار به سطح باغ‌های استان اضافه شود که در سفر سوم هیئت دولت تصویب شد این سطح تا 15 هزار هکتار افزایش یابد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: مطالعات اولیه طرح در استان انجام شده و مقرر است مطالعات مکان‌یابی در مرحله دوم در سه پروژه توسعه باغ‌‌ها در اراضی شیب‌دار و نیمه‌دیم، تغییر الگوی کشت از محصولات زراعی به باغی برای بهره‌برداری بهینه از آب و توسعه با دبی ایجاد آب مازاد در باغ‌های موجود با استفاده از تغییر و اصلاح سیستم‌های آبیاری سنتی به تحت فشار به انجام برسد. 
وی بیان کرد: برای انجام این طرح، حدود 450 میلیارد ریال اعتبار لازم است که بخشی از آن از محل تسهیلات بانکی کم‏بهره و بخشی از محل تامین یارانه نهال استاندارد و اعتبارات تملک دارایی و بخش برآورده متقاضیان تامین خواهد شد.
رضایی گفت: در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون اصله نهال مختلف استاندارد در استان تولید که به جز زیتون بخشی از نهال‌ها به سایر استان‌ها صادر می‏شود و تولید این نهال تحت نظارت کمیته فنی استان است و برای آنها شناسه استاندارد صادر می‏شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در خصوص پروژه‌های شاخص در طول برنامه‌های چهارم و پنجم گفت: از جمله پروژه‌های شاخص در طول برنامه‌های چهارم و پنجم، توسعه باغ‌های زیتون استان است.
رضایی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 5 هزار و 400 هکتار از باغ‌های استان به این محصول اختصاص دارد و سالانه حدود 400 تا 500 هکتار به سطح آن اضافه می‏شود.
وی افزود: توسعه باغ‌های انار نیز با استفاده از ارقام مرغوب از روند رشد بسیار مناسبی در سال‌های اخیر برخوردار بوده است و سالانه حدود 350 تا 400 هکتار به سطح آن اضافه می‏شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: تولید نهال‌های پایه‌های رویشی زیتون، انار و گردوی پیوندی از اولویت‌های تولید در بخش باغبانی استان است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول