اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خبر داد:

اجرای قانون اراضی بایر نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: برای اجرای قانون اراضی بایر باید اطلاع‌رسانی جامع و شفاف به خصوص در روستاها صورت گیرد.

اجرای قانون اراضی بایر نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، اسماعیل صادقی نیارکی در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان بیان کرد: امروزه مسئله زمان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، از این‌رو اختلافاتی که در این زمینه مطرح می‌شود در راستای همین حساسیت است، بنابراین اجرای قانون اراضی بایر سال 67 مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دستور جلسه قرار دارد نیز دارای حساسیت خاصی است که مطابق آن مالکیت زمین‌های کشاورزی که مالکین‌شان از آن اعراض و آن را بایر کرده‌اند به صورت بلاعوض از مالکیت صاحبان آنها خارج می‌شود.
وی به قانون اراضی بایر اشاره کرد و افزود: مطابق قانون، زمین بایر زمینی است که سابقه کشت دارد اما به دلیل اعراض و دوری جستن مالک آن بیش از پنج سال متوالی بدون علت موجه بلااستفاده مانده است.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان قزوین اضافه کرد: بنابر قانون اراضی بایر این زمین‌ها شناسایی شده و پس از تشخیص دادگاه مبنی بر اعراض صاحبان آن، این اراضی به تملک دولت درآمده و سازمان‌های مرتبط موظف هستند زمین‌ها را تقویم کرده و در صورت عدم تقاضای مالک مبنی بر مالکیت مجدد، آنرا به فروش برسانند.
وی تصریح کرد: برای اجرای قانون اراضی بایر ابتدا باید زیرساخت‌ها و مسائل پیرامونی آن بررسی شده، سپس به مرحله اجرا درآید تا آسیب‌زایی کمتری را شاهد باشیم.
صادقی خاطر نشان کرد: هرگاه اجرای یک قانون با پیشینه کارشناسانه و تخصصی همراه باشد مطلوب‌تر خواهد بود و در این راستا باید اطلاعات کاملی از این اراضی جمع‌آوری شده، سپس شرایط اجرای قانون فراهم شود، همچنین باید در خصوص این قانون اطلاع‌رسانی جامع و شفاف به خصوص در روستاها توسط دهیاری، شورای محل و غیره صورت گیرد.
در ادامه مدیرکل بازرسی استان قزوین با اشاره به بسترسازی برای اجرای قانون اراضی بایر اظهار کرد: مناسب است مساحت و کیفیت این اراضی در منطقه بررسی شده و سپس تصمیم‌گیری در مورد آن انجام شود، بنابراین برای اینکه دچار خطا نشویم شایسته است بسترسازی مطلوب، تدابیر کارشناسانه و مطالعات زیرساختی جامع در این زمینه صورت گیرد.
محمد حسین یزدان پناه اعلام کرد: زمین به واسطه ارزش افزوده همیشه مورد تعرض افراد سودجو بوده، بنابراین برای مقابله با این معضل، تدبیر دستگاه‌هایی که در حوزه زمین دارای تخصص ویژه‌ای هستند، کارآمدتر خواهد بود.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول