اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اثر آلودگی هوا؛

پرنده‌ها از آسمان مشهد قهر کرده‌‌اند

خبرگزاری فارس: استاد اکولوژی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دشت مشهد دارای پرنده‌های بسیاری متنوعی بوده است که در حال حاضر تنها تعداد کمی از آنها در شهر مشهد باقی مانده است.

پرنده‌ها از آسمان مشهد قهر کرده‌‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد، مژگان ثابت تیموری در کارگاه اکوپارک اظهار داشت: پرندگان ریه‌های کوچکی دارند و آلودگی هوای مشهد به‌ویژه در بخش‌های مرکزی و پرترافیک سبب کمبود اکسیژن مورد نیاز آنها برای پرواز شده و منجر به مرگ یا دور شدن آنها از شهر شده است، از طرف دیگر قطع درختان و گسترش آپارتمان نشینی، زیستگاه این پرندگان را در شهر از بین برده است.
ثابت تیموری افزود: دیگر مردم مانند گذشته برای پرنده‌ها غذا نمی‌ریزند و خرده نان‌های سفره را راهی سطل‌های زباله می‌کنند که سبب شده تا یافتن دانه برای پرنده‌ها به‌ویژه در فصل سرما سخت شده و پرندگان از گرسنگی و سرما از بین می‌روند.
وی ادامه داد: این شرایط سبب شده است تا دشت مشهد که زیستگاه طبیعی پرنده‌های زیادی بوده است، در حال حاضر این جانداران زیبای آسمان خود را از دست بدهند و آوای گوش نواز آنها را در صبحگاهان دیگر نشنویم.
این مدرس دانشگاه به کاشت گیاهان دارویی در سطح شهر اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند این گونه‌ها زیبایی خاص خود را دارند اما بایستی مردم آموزش ببینند تا از گیاهان دارویی کشت شده در معابر حاشیه خیابان‌ها استفاده دارویی نداشته باشند چراکه آلودگی هوا و خاک در این گیاهان تجمع بیشتری داشته و ممکن است خطر آفرین باشد؛ اما گیاهان دارویی کشت شده در معابر پر تردد، به دلیل تجمع و رسوب بسیار زیاد آلاینده‌ها، به هیچ وجه قابل استفاده نیست.
مدیر اجرایی سابق باغ گیاه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، به کاشت درختان در شهر هم اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین درختان برای خیابان‌های اصلی شهر مشهد درختان چنار، اقاقیا و سپیدار است؛ این درختان سبب کاهش آلودگی صوتی می‌شود، به علاوه برگ چنار قابلیت جذب ذرات سرب معلق در هوا را دارد و این درختان می‌توانند آلودگی ذرات معلق هوا را که در مشهد بسیار شایع است کاهش دهد.
وی افزود: در گذشته مسیر بلوار وکیل آباد چشم اندازی از انبوه سپیدارها و چنار بود که به میزان زیادی آلودگی‌های صوتی، گرد و غبار و ذرات سرب این مسیر را کاهش می‌داد، قطع این درختان بیشتر از آن که به توسعه شهری کمک کند به جسم و روح شهروندان آسیب وارد کرد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول