اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

کاهش آلودگی هوای تهران در مقایسه با سال گذشته

خبرگزاری فارس: معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه در نیمه دوم امسال تعداد روزهای ناسالم در تهران افزایش دارد، گفت: هیچ روش علمی برای پیش‌بینی کاهش یا افزایش دما وجود ندارد و میزان آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و تردد خودروها در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

کاهش آلودگی هوای تهران در مقایسه با سال گذشته
علیمحمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه در نیمه دوم امسال تعداد روزهای ناسالم افزایش مییابد، اظهار داشت: این اظهارات پیشگویی است و پیش‌بینی نیست.

وی ادامه داد: ما نیمه دوم هر سال با پدیده‌ای به نام وارونگی دما (اینورژن)‌ روبه‌رو هستیم و شاید این اظهارات به خاطر پدیده وارونگی دما باشد.

شاعری عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که آلودگی هوا را مانند سال‌های قبل داشته باشیم؛ آلودگی هوا مدت محدودی یعنی در ماه‌های آذر و دی اتفاق میافتد و ممکن است یک تا سه هفته وارونگی دما را داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: زمانی که وارونگی دما در تهران پیش میآید، آلودگی هوا بیشتر میشود. سال قبل حدود یک ماه وارونگی دما داشتیم و شاید برخی افراد بر اساس آمارهای سنوات گذشته و اطلاعات سال‌های گذشته برآورد و پیش‌گویی کرده باشند.

وی تصریح کرد: تا حالا هیچ روش علمی برای پیش‌بینی 3 یا 6 ماه احتمال افزایش و کاهش دما وجود ندارد.

---------------------------------------------------------------------------------
حداکثر پیش‌بینیها توسط سازمان هواشناسی یک هفته‌ای است
---------------------------------------------------------------------------------

شاعری بیان کرد: هم‌اکنون حداکثر پیش‌بینیها توسط سازمان هواشناسی یک هفته‌ای صورت میگیرد و این یک روش علمی است که بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای انجام میگیرد نه بر اساس اتفاقاتی که سال‌های گذشته افتاده است.

قائم مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق اطلاعاتی که از ایستگاه‌های سنجش خود در 5 ماه گذشته داریم، میزان آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و تردد خودروها در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده و میزان شاخص‌های (SO2) اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و ازن کاهش پیدا کرده است که معنی آن این است که سازمان محیط زیست، مردم، بخش خصوصی و صنعتی میتوانستند روند افزایش میزان گازهای آلاینده را در شهر تهران مدیریت و کنترل کرده‌اند.

وی تأکید کرد: ولی شاخص ذرات معلق به اندازه 2.5 میکرون افزایش داشته و علت آن این است که سال‌های قبل ما دستگاه‌های سنجش ذرات معلق 2.5 میکرون را نداشته‌ایم اما از نیمه دوم سال 1389 این تجهیزات در تهران نصب شد که این دستگاه ذرات معلق را اندازه‌گیری میکند.

معاون محیط زیست انسانی رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: چه بسا اگر سال‌های قبل از 89 را اندازه‌گیری میکردیم و با سال 90 مقایسه میکردیم، هیچ تفاوتی اتفاق نمیافتد ولی گازهای آلاینده مانند مونوکسیدکربن، اکسید نیتروژن، اکسیدگوگرد و ازن در مقایسه با سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است و تعداد روزهای سالم و پاک به این علت با منشأ گازهای آلاینده کاهش و بهبود پیدا کرده است.

شاعری خاطر نشان کرد: ولی از نظر ذرات معلق به دلیل اینکه جدیداً اقدام به اندازه‌گیری کرده‌ایم، در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته‌ایم.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول