اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

در جریان بررسی طرح تدوین برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار

آباد: شهروندان در تعطیلات آلودگی هوا به خرید کردن میروند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهروندان در تعطیلات آلودگی هوا به خرید کردن میروند.

آباد: شهروندان در تعطیلات آلودگی هوا به خرید کردن میروند
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس در سیصد و نود و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طرح «تدوین برنامه جامع پایش و مقابله با پدیده گرد و غبار در شهر تهران» مورد بررسی شد.

با توجه به اهمیت اندازه‌گیری پارامتر جدید ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در شهر تهران به عنوان یکی از آلاینده‌های مهم تاکید شده است: براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در بسیاری از روزهای سال در شرایطی سالم قرار ندارد و پیش‌بینی میشود از نظر وضعیت آلودگی هوا سال مناسبی پیش رو نداشته باشیم.
 
بنابراین به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی و آیین نامه  آمادگی مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار (ریزگرد) در کشور و به منظور حفظ سلامت آحاد جامعه و شهروندان تهرانی مواردی به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: در قالب این طرح به دولت و مجلس پیشنهاد میشود همچنین تنظیم برنامه عملی برای فعالتر شدن دبیرخانه کمیته مقابله با گرد و غبار به منظور جلوگیری از انجام اقدامات مقطعی تاکید شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دیگر این طرح به دولت و مجلس پیشنهاد شده نسبت به فعال کردن کارگروه بیابان زدایی به ریاست معاونت اول رئیس جمهور و دبیری رییس سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند و از ظرفیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کنوانسیون برای مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار و مدیریت آب‌های مرزی استفاده شود.

شکیب افزود: در قالب این طرح از دولت خواسته شده که علاوه بر استان‌هایی که برای مقابله با پدیده گرد و غبار بودجه دریافت میکنند به استان تهران نیز بودجه‌ای برای این منظور تعلق گیرد.

بعد از اظهارات شکیب، حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران  با تاکید بر اینکه تخصیص بودجه به تهران تأثیری در مقابله با پدیده گرد و غبار ندارد، اظهار داشت: منشاء اصلی این موضوع در 14 نقطه بحرانی در کشورهای عراق، ترکیه، اردن و سوریه است و مقابله با آن لازم است از ظرفیت سیاست خارجی استفاده شود.

وی ادامه داد: 19 استان کشور از گرد و غبار متأثر شده است و در برخی از استان‌ها گرد و غبار به حدی است که به ساعت مچی افراد نیز نفوذ میکند و بودجه استانی هم کمکی به حل این مشکل نکرده است.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این‌باره، گفت: باید جایگاه اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره مقابله با پدیده گرد و غبار در این طرح پیش‌بینی شود؛‌ در حال حاضر ماسکهای مناسب برای جلوگیری از آثار پدیده ریزگرد نداریم که باید وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی برنامه ویژه‌ای برای سالمندان، کودکان و بیماران در این زمینه تدوین کند.

وی دربخش دیگری از پیشنهاد خود با بیان اینکه فعالیت‌های حمل‌ونقل و عمرانی تأثیر زیادی در تشدید آلودگی هوای تهران دارد، گفت: دربخشی از این طرح باید بر ضرورت کنترل فعالیت‌های حمل و نقل، عمرانی و خدمات شهری شهرداری تهران تأکید شود تا این فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام گیرد که کمترین آلودگی را داشته باشد.

معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه گفت: عده‌ای در ایامی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل میشود از منزل خارج شده و به دنبال انجام کارهای عقب افتاده یا خرید کردن میروند و این به معنای این است که مردم هنوز ازمضرات این پدیده آگاه نیستند که باید در این زمینه به بحث فرهنگسازی و آگاه‌سازی مردم توجه ویژه شود.

پروین احمدینژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با تایید اظهارات آباد و با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله آموزشی شهروندی در این رابطه، اظهار کرد: در قالب این طرح برای دستگاه‌های مافوق خود تعیین تکلیف کرده‌ایم اما برای شهرداری که مستقیما با آن در ارتباط هستیم مشخص نشده است.

وی پیشنهاد داد تا در این طرح بر توسعه فضای سبز و جلوگیری از تخریب آن نیز تاکید شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: شهرداری وظایف محدودی در قبال پدیده ریزگردها دارد به وجود کمیته اضطرار آلودگی هوا برای تصمیم‌گیریهای کلان در این باره در شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری بیشتر میتواند در حوزه اطلاع رسانی با همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما فعالیت کند.

وی گفت: ماسکهای مورد استفاده شهروندان برابر نظر برخی کارشناسان حتی برای جلوگیری از آثار آلودگی هوا هم مناسب نیست؛ بنده در سوسنگرد بوده‌ام در آنجا گرد و غبار به قدری بود که که تا چند قدمی خود را نمیتوانستیم مشاهده کنیم؛‌ در چنین شرایطی تنها راه این است که مردم فرار کنند!

بر اساس این گزارش طرح مذکور درنهایت به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
انتهای پیام/گ
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول