اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

یک متخصص اطفال در گفت‌و‌گو با فارس:

آلودگی هوای منازل بیشتر از خیابان برای تنفس کودکان مضر است

خبرگزاری فارس: یک متخصص اطفال گفت: برخلاف تصور همگان آلودگی هوا منحصر به اتومبیل و خیابان نیست بلکه آلودگی در منازل را هم شامل میشود که بعضاً از آلودگی خیابان نیز مضرتر است.

آلودگی هوای منازل بیشتر از خیابان برای تنفس کودکان مضر است
منصور بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس شایع ترین بیماری کودکان و مهمترین علت مراجعه آنان به پزشک به خصوص در فصل پائیز و زمستان را بیماریهای تنفسی عنوان کرد و گفت: بیماریهای تنفسی در کودکان دو جنبه دارد یک گروه منشأ آلرژی دارد و گروهی دیگر ناشی از آلودگی هواست که در حقیقت آلودگی هوا نقش مهمی در انتقال بیماری های عفونی سیستم تنفسی کودکان دارد.

وی اظهار داشت: برخلاف تصور همگان آلودگی هوا منحصر به اتومبیل و خیابان نیست بلکه آلودگی در منازل را هم شامل میشود. در منازل به علت پخت و پز و سرخ کردن غذا، مصرف سیگار در خانواده، نظافت‌های آنچنانی مانند ایجاد گرد و خاک و استفاده زیاد از آب ژاول (وایتکس) که مصرف بیش از حد آن مانند گاز شیمیایی زیان آور است، هوا آلوده میشود. 

بهرامی همچنین استفاده از اسپریهای خوشبو کننده و حشره‌کش‌ها را عامل دیگری در آلودگی هوای منازل عنوان کرد و افزود: همچنین دود کردن اسپند نیز مانند سیگار آلودگی ایجاد میکند، لباس‌هایی که به کودکان میپوشانیم اگر پرز داشته باشد یا استفاده از پرده و موکت‌هایی که پرز دارد منجر به انتقال آلودگی به ریه میشود.

وی اظهار داشت: مثلا فرد سیگاری میگوید من در فضای خانه سیگار نمی کشم و در حیاط سیگار میکشم ولی وقتی پس از استعمال باز میگردد دود موجود در تنفس را در فضا منتقل میکند.

این متخصص اطفال اضافه کرد: خانواده‌ها باید آگاه باشند که پاک نگه داشتن فضا و هوای منزل در بیماریهای تنفسی کودکان بسیار موثرتر از محیط بیرون است یعنی هم شهر آلوده داریم و هم خانه آلوده داریم.

وی بسته بودن ممتد پنجره‌های منازل را که موجب ساکن شدن هوای داخل خانه میشود را نامناسب دانست و گفت: عفونت‌های فصلی، ویروس‌ها، میکروب‌ها در هوا همچنان پخش است و با آلودگی هوا مشکل دو چندان میشود. زندگی در محیط آلوده فشار زیادی بر مخاط دستگاه تنفسی و ریه ایجاد میکند که با کوچکترین میکروب به بیماری مانند عفونت دستگاه تنفسی، سینوزیت، تورم لوزه‌ها، مجاری تنفسی و بافت ریه مبتلا میشود و بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن کودک پاکیزه نگه داشتن محیط خانه است.

بهرامی خاطرنشان کرد: میتوان با مرطوب نگه داشتن منازل از خشکی هوا که منجر به سرفه کودکان میشود نیز جلوگیری کرد.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول