اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان پارک‌های شهرداری بیرجند:

سرانه فضای سبز هر بیرجندی 11.68 مترمربع است

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: طبق آمارگیری سال گذشته سرانه فضای سبز برای هر شهروند بیرجندی به طور متوسط 11.68 مترمربع است.

سرانه فضای سبز هر بیرجندی 11.68 مترمربع است
امیر ابراهیم‌زاده امروز در‌ گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت:  وسعت کلی فضاهای سبز تحت­الحفظ شهرداری در بیرجند در حال حاضر 2 میلیون و 150 هزار مترمربع است.
وی افزود: سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند یکی از سازمان‌های دهگانه شهرداری بیرجند بوده که در سال 1385 با تأیید و ابلاغ اساسنامه مربوطه توسط وزیر کشور آغاز به فعالیت کرده است.
سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: رسالت اصلی این سازمان طراحی، احداث، اجرا، حفظ و نگهداری و توسعه کلیه فضاهای سبز واقع در حریم قانونی شهرها و تمامی خدمات مرتبط با آن است.
ابراهیم‌زاده ادامه داد: قسمت‌های مختلف این سازمان شامل واحد فنی و اجرایی، واحد تأسیسات آب و برق، واحد طراحی، واحد امور اداری، واحد امور مالی، واحد زیباسازی و واحد تولیدات است.
وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد پرسنل این سازمان حدود 200 نفر هستند که از این تعداد 13 نفر کارشناس، 29 نفر دیپلم و 156 نفر کمتر از دیپلم هستند.
سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: تعداد انواع پارک‌های شهری در مقیاس­های مختلف تعریف شده 81 مورد با مجموع مساحت 726 هزار و 830 مترمربع است و همچنین تعداد جنگل­های دست کاشت پراکنده در سطح شهر 38 مورد با مجموع مساحت 420 هزار مترمربع است.
ابراهیم‌زاده با اشاره به آبیاری این پارک‌ها گفت: در راستای طرح ملی جداسازی سامانه­های آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب که به صورت جدی توسط دولت خدمت‌گزار و وزارت کشور پیگیری می­‌شود طرح مطالعاتی در این مورد پس از انجام کار کارشناسی و تحقیقاتی در سال 1383 مصوب و از همان سال انجام پروژه آغاز شده و اکنون با اجرای حدود 85 هزار متر طول لوله­گذاری و اجرای شبکه آبرسانی ویژه فضای سبز، تقریبا 87 درصد از وسعت فضاهای سبز سطح شهر توسط این شبکه آبیاری می‌شود با این حال کاهش میزان آبدهی چاه‌های آب، تامین آب فضای سبز را با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای ساماندهی سرویس‌های بهداشتی پارک‌های سطح شهر دارید، گفت: همزمان با آغاز فصل تابستان و مراجعه گسترده شهروندان به پارک‌های سطح شهر ساماندهی و تجهیز و مرتب­سازی سرویس‌های بهداشتی آنها در حد مقدورات مالی انجام پذیرفته است.
سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند در پاسخ به اینکه اهالی بلوار شعبانیه تاکنون درخواست‌های زیادی مبنی بر درختکاری در این منطقه داشته­اند به طور دقیق اعلام بفرمائید چه زمانی این خواسته محقق می‌شود گفت: برای اینکه احیای فضای سبز بلوار شعبانیه، بلوار بقیه­الله، بلوار رجایی به صورت اساسی و زیربنایی انجام شود ابتدا انجام عملیات لوله­گذاری و آبرسانی به موقعیت‌های مذکور پیش­بینی شده که در حال حاضر نیز پیگیر خرید لوله و بکارگیری پیمانکار مجری هستیم و متعاقب آن کاشت نهال صورت می‌گیرد.
ابراهیم‌زاده در پاسخ‌ به اینکه آیا برنامه­ای برای احداث پارک ایمن ویژه کودکان در برنامه کاری این سازمان قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه طراحی و اجرای پارک تخصصی ویژه کودکان، پروژه زمان­بری است در حال حاضر ایمن­سازی و استانداردسازی وسایل و زمین‌های بازی کودکان در پارک‌های سطح شهر به صورت جدی در برنامه کاری سازمان پارک‌ها قرار دارد.
وی با اشاره به نگهداری حیوانات در پارک توحید، گفت: نگهداری این حیوانات در حال حاضر توسط یک نفر از پرسنل سازمان که دارای تجربه کافی در زمینه پرورش و مراقبت و نگهداری از پرندگان و حیوانات است، انجام می­پذیرد.
سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: نظافت قفس­ها نیز به طور منظم و روزانه انجام می­گیرد و در مواقع لزوم کنترل و نظارت توسط دامپزشک صورت می­پذیرد و تغذیه حیوانات هم با توجه به رژیم غذایی خاص هر گونه انجام می­شود.
ابراهیم‌زاده ادامه داد: در طراحی پارک‌ها و فضاهای شهری علاوه بر در نظر گرفتن شبکه معابر و پیاده­روها و طراحی کاشت و گونه­های گیاهی، ایجاد حجم و طراحی المان‌های حجمی ضروری است و این مطلب مورد توجه کارشناسان طراحی سازمانی قرار داشته اما ­باید به صورت پر رنگ­تر ادامه یابد.
وی با اشاره به چالش­های این سازمان گفت: مهم‌ترین چالشی که سازمان پارک‌ها با آن مواجه است کمبود منابع آبی موجود برای حفظ و نگهداری فضاهای سبز است که کاهش نزولات آسمانی طی چند ساله اخیر و شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه نیز بر شدت این موضوع افزوده است که امید است با همکاری و تعامل دستگاه­های اجرایی مرتبط این مشکل تا حدودی رفع شود.
سرپرست سازمان پارک‌های و فضای سبز شهرداری بیرجند یادآور شد: از مهم‌ترین اقدامات مطالعاتی و پژوهشی انجام شده در حوزه کاری سازمان، انجام طرح مطالعاتی جداسازی سامانه آبیاری فضای سبز از آب شرب است که در سال 1383 تهیه و مورد تصویب وزارت کشور نیز قرار گرفته و هر سال در راستای اجرای این طرح و به میزان تأمین اعتبار، عملیات لوله­گذاری و آبرسانی انجام می­پذیرد و در حال حاضر حدود 85 هزار متر لوله­گذاری از این پروژه انجام پذیرفته است. 
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول