اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگارخانه‌ یا چایخانه؛ کدام مطالبه اهالی فرهنگ‌؛

گزارش فارس از تخریب نخستین نگارخانه مازندران

خبرگزاری فارس: هنر و هنرمند در جامعه از ارزش والایی برخوردارند و کسی نباید به خود اجازه دهد تا با کج‌خلقی قلب نازک آنها را بشکند زیرا در این صورت شاهد روزی خواهیم بود که نگارخانه‌ها جای خود را به چایخانه میدهد.

گزارش فارس از تخریب نخستین نگارخانه مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، فرهنگ و هنر با هم و در کنار هم آمده‌اند و کسی نمیتواند آنها را از بدون یکدیگر معنا کند زیرا هنر به فرهنگ وابسته است و فرهنگ نیز از هنر دل نمیکند.
در مقابل هنرمند هم با هنر معنای واقعی پیدا میکند و در جامعه‌ای بیهنر جایی برای هنرمند نمیماند تا با دست‌مایه افکار و قدرت خارق‌العاده درون در بین مردم خودی نشان دهد.
در جهان نیز اگر بخواهند کشوری را بشناسند و ارزش واقعی آن را در یابند در گام نخست به تمدن و قدمت فرهنگی و هنری آن سر میزنند زیرا هر کشوری با هنر و فرهنگ اصیل خود جاودانه میشود و ما هم در کشوری زندگی میکنیم که مهد فرهنگ و هنر است و یکی از تنها کشورهای دنیا است که تمدن در آن شکل گرفته و به دیگر نقاط جهان گسترش یافته است.
باید هنرمند را در فضای آرام خود تنها بگذاریم تا دست به خلق هنر بزند و برای جاودانه ماندن خود و آب و خاکش، ماندگاری را به ارمغان آورد.
چندی است که با هنرمند از سوی افرادی که هیچ بویی از فرهنگ و هنر نبرده‌اند ولی ادعایشان گوش دنیا را کر میکند برخورد ناشایستی میشود و همچنین چند روز گذشته در آمل شاهد بودیم که بخشی از نگارخانه زر، یکی از معدود نگارخانه‌های فعال استان مازندران را تخریب کرده و با ناملایمتی قلب نازک هنرمندان این شهرستان را جریحه‌دار کرداند.
نگارخانه زر در سال 1381 به عنوان نخستین نگارخانه در استان مازندران توسط استاد فریبرز زرشناس، استاد برتر نقاشی مازندران و عضو فعال انجمن نقاشان ایران تاسیس شد و همچنان با فراز و نشیب‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرده و به گذران ایام مشغول است.
شاگردان زیادی در این نگارخانه تربیت شده و به جامعه هنری کشور تحویل داده شدند ولی چند روز گذشته افرادی خواستند ادامه روند فعالیت آن را تعطیل کنند که با موضع‌گیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان شهرستان آمل مواجه شدند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل گفت: ما با فرهنگ و هنر زندگی میکنیم و با آن زنده هستیم اگر روزی برسد که خود را از آن جدا ببینیم مطمئنا  آن روز باید روز مرگ‌مان باشد.
وی افزود: فضای هنری آمل با تعامل بینظیری از سوی هنرمندان در حال گسترش است و باید همه دست به دست هم دهیم تا برای ترویج فرهنگ با جان و دل بکوشیم.
محمدی با اشاره به ناملایمت برخی افراد به دور از فرهنگ و هنر با نگارخانه زر تصریح کرد: نباید بگذاریم نگارخانه‌ها تعطیل شوند زیرا با تعطیلی آن و رنجش خاطر هنرمند باید هویت خود را در خطر ببینیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: استاد زرشناس حدود دو ماه گذشته برای بازدید از خانواده و دریافت آثار ارسالیشان در نمایشگاه نقاشی انفرادی آلمان عازم این کشور بود که پس از بازگشت با تخریب بخشی از نگارخانه مواجه شد.
وی ادامه داد: ارائه خدمات به هنرمندان در تنها نگارخانه این شهر که به مامنی برای هنرمندان هنرهای تجسمی تبدیل شده است جای خوشحالی است که آینده درخشانی را برای هنر مازندران رقم میزند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با اعلام اینکه سکوت در مقابل برخورد ناشایست در مقابل هنرمندان جایز نیست، گفت: از سال 1357 و بعد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تئاتر در این شهرستان فعالیت زیادی داشته و افراد بزرگی همانند دریاباری، حبیب‌تبار و خانم روحانی به برترین‌های این عرصه در کشور تبدیل شدند.
محمدی این نگارخانه را نخستین نگارخانه خصوصی استان مازندران دانست و اضافه کرد: استاد زرشناس بیش از 40 سال حضور موثر و فعال در عرصه تدریس، آموزش و خلق آثار در این حوزه دارد و بدون هیچ چشمداشت مادی تنها از سر احساس مسئولیت پدرانه در حال فعالیت است.
به گزارش فارس، فریبرز زرشناس در سال 1325 در آمل متولد شد و برگزاری نخستین نمایشگاه خیابانی کشور، حضور در نمایشگاه نقاشی انفرادی کشور آلمان با ارایه 20 اثر و نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی چین، شرکت در دوسالانه موزه هنرهای معاصر تهران، حضور در اکسپوی موزه هنرهای معاصر و تالار وحدت، شرکت در نمایشگاه گروهی کشور کره جنوبی و داوری و حضور فعال در بیش از 100 نمایشگاه انفرادی و گروهی ملی و بین‌المللی را کارنامه هنری خود دارد.
مدیر نگارخانه زر آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل اظهار داشت: مکان نگارخانه زر از 12 سال گذشته برای اشاعه هنر نقاشی و آموزش آن به اندازه 200 متر خریداری شده تا بتوانیم گامی برای پیشرفت هنر در شهر برداریم.
وی با اشاره به اینکه از سال 1348 با جدیت در عرصه فرهنگ و هنر پای کار آمدم، بیان داشت: در گذشته 8 نگارخانه خصوصی در مازندران وجود داشت که بیشتر به دلیل عدم بازدهی و هزینه‌های زیاد، کار را به تعطیلی کشاندند.
زرشناس افزود: این نگارخانه جزو سه نگارخانه خصوصی فعال استان است البته دیگر نگارخانه‌ها یا تعطیل شده‌اند یا به سوی تعطیلی میروند.
وی عنوان کرد: دو ماه گذشته برای بازدید از خانواده و دریافت آثارم که در نمایشگاه بزرگ نقاشی آلمان حضور داشت به این کشور سفری داشتم که پس از بازگشت به ایران با شیشه‌های شکسته و تخریب وسایل سرمایشی و گرمایشی نگارخانه روبرو شدم.
زرشناس به بیانیه جامعه فرهنگ و هنر آمل برای حمایت از این مرکز هنری اشاره کرد و گفت: هنرمندان از مسئولان شهر میخواهند تا کار به جایی نرسد که شاهد تعطیلی تنها نگارخانه آمل باشیم.
اکنون وظیفه ما است تا به عنوان عضوی از خانواده فرهنگ و هنر برای تبلیغ دیگر اعضا زبانی گویا باشیم و به کسی اجازه ندهیم دست به نابودی فرهنگ و هنر این مرز و بوم بزند.

================
گزارش از قربانعلی مسافر
================
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول