اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دریاچه سد ارسباران آذربایجان‌شرقی؛

طرح پرورش فیل‌ماهی با قفس‌ شناور اجرا میشود

خبرگزاری فارس: سرپرست امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: پرورش ماهیان خاویاری از سال 89 در استان در دو مزرعه پرورش ماهی آغاز و امسال با شروع طرح پرورش ماهی خاویاری در قفس در دریاچه سد ارسباران وارد مرحله جدیدی شد.

طرح پرورش فیل‌ماهی با قفس‌ شناور اجرا میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، محمد صمدزاده اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهای دنیاست که در طبیعت آن ماهیان خاویاری وجود داشته و سال‌ها ایران جزو تولیدکنندگان عمده خاویار دنیا بوده است. 
وی تصریح کرد: در گذشته مهاجرت ماهیان خاویاری از دریای خزر به رودخانه‌های ارس و قزل‌اوزن نشانگر شرایط مناسب منطقه برای زیست این ماهیان بوده، از این رو از سال 1389 پرورش آزمایشی ماهیان خاویاری در سطح دو مزرعه در حومه شهرهای تبریز و مرند با رهاسازی 500 قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه‌های ازون‌برون، تاس ماهی ایرانی، شیپ و استرلیاد با میانگین وزن 3.5 گرم در استخرها آغاز شده که در حال حاضر میانگین وزن این ماهیان برای گونه‌های مختلف از 300 گرم تا 500 گرم در نوسان است. 
صمدزاده با اشاره به نتایج مثبت به دست آمده از طرح فوق افزود: در سال‌جاری نیز با هماهنگیهای به عمل آمده با سازمان شیلات ایران یک‌هزار و 200 قطعه بچه فیل ماهی، 885  قطعه شیپ، یک‌هزار و 87 قطعه چالباش، 156 قطعه استرلیاد و 200 قطعه بچه ماهی سیبری با میانگین وزن 12-9 گرم به استان انتقال و در مزرعه‌ای در حومه شهر مرند در حال پرورش است. 
وی با بیان اینکه طرح پرورش فیل ماهی در قفس در دریاچه سد ارسباران با همکاری انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری و برای نخستین بار در آب‌های داخلی ایران به اجرا درمیآید و نتایج حاصل از آن به صورت الگویی در اختیار تولیدکنندگان و علاقه‌مندان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت، ادامه داد: در این طرح تولید سه تن گوشت فیل ماهی در طی مدت دو سال پیش‌بینی شده است.
سرپرست امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صاحبان چاه‌های کشاورزی میتوانند با آب کشاورزی خود ماهی پرورش دهند، افزود: آن دسته از کشاورزان زحمتکش که دارای چاه کشاورزی و پروانه بهره‌برداری از شرکت آب منطقه‌ای استان هستند میتوانند با در دست داشتن پروانه بهره‌برداری در تمام ایام هفته به غیر از روزهای تعطیل به واحد شیلات مستقر در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا مدیریت امور شیلات و آبزیان استان مستقر در سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه و نسبت به بهره‌مندی از خدمات ارائه شده در اسرع وقت اقدام کنند.
وی با بیان اینکه مجوز آب چاه اینگونه متقاضیان برای احداث استخر دومنظوره جدید باید پنج لیتر در ثانیه با کارکرد دو هزار ساعت در طول فصل زراعی و دارای برق کشاورزی باشد، افزود: درخواست متقاضیان دارای استخر ذخیره کشاورزی موجود با دبی کمتر از پنج لیتر در ثانیه با لحاظ سایر شرایط مذکور، پس از بررسی‌های کارشناسی لازم قابل بررسی و اقدام خواهد بود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول