اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی شهردار شیراز خبر داد:

تدوین برنامه پنج ساله شهرداری شیراز

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی شهرداری شیراز گفت: با تشکیل ستاد تدوین برنامه پنج ساله شهرداری شیراز با حضور معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری شیراز فعالیت رسمی تدوین این برنامه آغاز شد.

تدوین برنامه پنج ساله شهرداری شیراز
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد طالب‌نژاد بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مهمترین دلایل تدوین برنامه پنج ساله شهرداری ایجاد مبنایی برای رویارویی با پیچیدگی‌های مدیریت شهری و تحقق کارکردهای شهر به شکل مناسب و مطلوب، توافق تمام ذینفعان بر چشم‌انداز و راهبردهای شهر و شهرداری، ارتقای فرایند بودجه‌ریزی، خودداری از انجام فعالیت‌های سلیقه‌ای و دوباره‌کاری‌ها، ایجاد مبنایی برای تخصیص منابع و ارزیابی عملکرد است.
وی مهم‌ترین بخش برنامه را جهت‌گیری‌های راهبردی آن دانست و ابراز داشت: بر‌اساس مطالعات اولیه انجام شده جهت‌گیری‌های راهبردی مرتبط با شهر شیراز را حرکت به سمت ایجاد شهری در شأن و جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع)، نهادینه کردن و تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی در شیراز دانسته‌اند.
وی اضافه کرد: همچنین ایجاد شهری پاک، زیبا، سبز و دوستدار محیط زیست، ایمن، برخوردار از توسعه پایدار و پیشرفته، آسانی حمل و نقل و عبور و مرور، توسعه کالبدی مناسب شهر، شهری زنده، شاداب و مشارکت جو، برخوردار از اقتصاد و معیشت پویا و مولد را از دیگر مواردی تشخیص داده‌اند که در این برنامه گنجانده شده است.
این مسئول ادامه داد: همچنین جهت‌گیری‌های مرتبط با شهرداری حرکت به سمت ایجاد سازمانی یادگیرنده و یاد دهنده، دارای منابع درآمدی پایدار، برخوردار از مدیریت بهینه هزینه، ارتقا یافته در بهره‌وری، دارای ساختارها و فرایندهای کارا و اثربخش، ایجاد کننده و بهره‌بردار دانش و فناوری‌های مورد نیاز و برخوردار از منابع انسانی متعهد و متخصص است.
معاون برنامه‌ریزی شهردار شیراز تصریح کرد: به منظور تدوین این برنامه اقدامات متعدد دیگری انجام شده و یا در دست اقدام است، از جمله جمع‌آوری برنامه‌ها و طرح‌های بالادستی و مرتبط در سطح ملی، استانی، شهری و شهرداری که تاکنون بیش از 30 برنامه و طرح شناسایی و تعدادی از آن‌ها نیز احصا شده است.
وی همچنین گفت: مهم‌ترین این برنامه‌ها و طرح‌ها شامل سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، برنامه پنجم توسعه کشور، الگوی توسعه ایرانی اسلامی، مستند آمایش استان فارس، طرح ساختار راهبردی شهر شیراز، طرح عمران و توسعه ناحیه شهرستان شیراز، طرح‌های جامع مدیریت پسماند، جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامع فرهنگی هنری، جامع حمل و نقل و طرح جامع فضای سبز شهرداری شیراز است.
طالب‌نژاد افزود: با توجه به اینکه اطلاع از نیازها و خواسته‌های شهروندان در مناطق و نواحی مختلف شهر یکی از مهم‌ترین داده‌های ورودی این برنامه محسوب می‌شود، در حال حاضر طرحی به منظور تعیین اولویت‌های کاری شهرداری شیراز از نگاه شهروندان شیرازی در دست اجرا است.
این مسئول شهری در ادامه از شهروندان شیرازی تقاضا کرد تا در جمع‌آوری این داده‌ها با پرسشگران این طرح همکاری کنند.
وی  تصریح کرد: بخش دیگری از داده‌های مورد نیاز تدوین برنامه نیز از طریق اجرای طرح دیگری با عنوان سنجش سطح توسعه‌یافتگی مناطق و نواحی شهر شیراز، جمع‌آوری می‌شود و بر اساس این طرح شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری سطح توسعه‌یافتگی مناطق و نواحی شهر در ابعاد مختلف تدوین شده است که داده‌های آن می‌تواند در کاهش شکاف توسعه‌یافتگی و تحقق توسعه مبنی بر عدالت در سطح شهر از طریق پیش‌بینی طرح‌ها و پروژه‌ها در برنامه کمک کند.
معاون شهردار شیراز با اعلام این موضوع که در تدوین برنامه پنج ساله شهرداری شیراز از تجربیات سایر کلان‌شهرها نیز استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: از عموم شهروندان شیرازی به ویژه نخبگان و دانشگاهیان، فرهنگیان، روحانیت معظم، اصناف، صنعتگران و فعالان اقتصادی، مدیران و کارشناسان تقاضا داریم که با طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود شهرداری را در تدوین هرچه بهتر این برنامه یاری کنند.
این مسئول همچنین بیان کرد: مشارکت و همفکری شهروندان موجب بهبود وضعیت شهر و جایگاه شیراز در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود و همگی ما نسبت به سرنوشت شهر مسئول هستیم، چرا که در آن زندگی می‌کنیم و از بهبود آن نیز بهره می‌بریم.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول