اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار آذربایجان غربی:

بحران دریاچه ارومیه محصول غفلت است

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: بحران کنونی دریاچه ارومیه محصول غفلت چندین دهه است.

بحران دریاچه ارومیه محصول غفلت است
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سیدجواد محمودی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن جلسات ساختمان شماره 2 استانداری، اظهار داشت: هم‌اکنون مسئولان روند توسعه این استان را در پیش گرفته‌اند به‌ طوری که بر اثر افزایش سه برابری سطح زیرکشت، تغییر الگوی کشت در اراضی، افزایش نوع محصولات و... به غفلت از دریاچه ارومیه و خشک شدن آن منتهی شد.
وی افزود: قرار گرفتن در مسیر توسعه ناگزیر در حوزه‌های مختلف به کشورها صدمه میزند که این موضوع به کشور ما و دریاچه ارومیه منحصر نیست چرا که در سایر کشورها نیز به‌ دلیل افزایش تعداد کارخانه‌ها، لایه ازن در حال سوراخ شدن است ولی با وجود این توجیه‌ها نباید توسعه کشاورزی به بهای خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در طول مذاکراتی توسعه اراضی زیر کشت و ایجاد کشاورزی آب‌بر ممنوع شده است همچنین برای جلوگیری از اتلاف آب طرح مکانیزاسیون زمین‌های کشاورزی با همکاری مردم هم‌اکنون اجرا میشود بنابراین اقشار مختلف مردم باید در اجرای مطلوب این طرح همکاری کنند با وجودی که به نظر میرسد درآمد و میزان انتفاع آنها کاهش یابد.
محمودی ادامه داد: در آذربایجان غربی حدود 700 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که تاکنون فقط در 30 هزار هکتار از اراضی فوق طرح مکانیزاسیون کشاورزی اجرا شده امسال نیز اجرای طرح مذکور در 34 هزار هکتار مورد بررسی قرار گرفت به‌ طوری که هم‌اکنون 17 هزار هکتار در دست اقدام است تا اینکه در اواخر سال با احتساب اراضی قبلی حدود 64 هزار هکتار مکانیزه باشد.

*باید به مردم جواب درست بدهیم
محمودی در این جلسه گفت: در بین مردم توهمی ایجاد شده است مبنی بر اینکه احیای دریاچه ارومیه به ‌آسانی مقدور است حال ‌آنکه به‌ هیچ‌عنوان این طور نیست از این رو باید به توقع‌ها و انتظارهای مردم به شکل درست پاسخ داده شود تا آنها نیز در حد توان و امکانات خود برای نجات این دریاچه وارد عمل شوند.
این مسئول با اشاره به اینکه در روزهای اخیر عده‌ای برای نشان دادن اعتراض خود در ارومیه تجمع کردند، افزود: نطفه این حرکت اعتراض‌آمیز به شکل قانونی منعقد نشد به ‌طوری که به ‌نظر میرسد حرکتی خودجوش و مردمی نبود ولی با این وجود باور داریم احیای این دریاچه ارومیه یکی از مطالبات اساسی مردم است.
 وی ادامه داد: مردم عادی شاید سره را از ناسره تشخیص ندهند ولی اصحاب رسانه باید با حلاجی اظهارنظرهای موجود، یک تحلیل درست و کارشناسی شده را در رسانه‌ خود منعکس کنند چرا که این امکان وجود ندارد همه مسئولان، نمایندگان و مردم را با نظرهای خود هم‌سو کنیم به ‌ویژه اینکه به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات عده‌ای برای جذب افکار عمومی با استفاده از مشکل موجود مسائلی را مطابق با برداشت‌های شخصی خود مطرح میکنند.
محمودی در ادامه به لزوم بازدید خبرنگاران از مراحل طرح‌های در دست اقدام نیز اشاره کرد و گفت: باید دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، محیط زیست و ... خبرنگاران را از نزدیک در جریان روند برنامه‌های در دست اقدام قرار دهند تا به دنبال آن قصور در اطلاع‌رسانی، سریع و به‌ موقع جبران شود.

* فقط 700 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها وجود دارد
این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر فقط 700 میلیون مترمکعب در مخازن سدهای آذربایجان غربی وجود دارد که در صورت رهاسازی این آب در سدها، آب دریاچه ارومیه فقط 20 سانتیمتر افزایش مییابد ولی با این وجود مصمم هستیم حتی اگر یک مشت آب مازاد بر ذخایر استرتژیک در اختیار داشته باشیم آن را به دریاچه ارومیه بریزیم.
وی یادآور شد: هم‌اکنون سدها به عنوان عامل موثر در خشکی دریاچه ارومیه مطرح هستند در این صورت یک سوال در ذهن نقش میبندد مبنی بر اینکه آیا تخریب سدها و رهاسازی آب آنها به دریاچه اقدامی عقلایی است؟ آیا بیبهره کردن دو سوم اراضی زیرکشت امکان‌پذیر است؟ کشاورزان به عملی شدن این موضوع هیچ‌گاه رضایت نمیدهند به ‌طوری که باید در صورت عملی شدن آن به جای معترضان خشکی دریاچه به اعتراض‌های کشاورزان پاسخ دهیم.

* در 80 درصد طرح‌های دریاچه ارومیه مردم نقش دارند
این مسئول بیان کرد: در اغلب طرح‌های در دست اقدام مردم باید نقش‌آفرینی کنند چرا که  طرح‌های مختلفی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 280 میلیارد تومان در دست تصویب است که تعدادی از آنها نیز به تصویب رسیده است لذا برای اجرایی کردن آنها باید مردم همکاری کنند.
وی ادامه داد: انتقال آب از سیوه به میزان 150 میلیون مترمکعب، از زرینه‌رود به میزان 150 میلیون مترمکعب و ارس حدود 450 میلیون مترمکعب برای نجات دریاچه ارومیه راهگشا است همچنین بارورسازی ابرها نیز با تخصیص اعتباری به میزان 7 میلیارد تومان در آذربایجان غربی نیز اجرا میشود.
محمودی در ادامه به مصوبه مجلس برای انتقال آب از ارس اشاره کرد و یادآور شد: مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص 25 میلیارد تومان برای انتقال آب از رودخانه ارس بدون اشاره به اقلیم بود از این رو مسئولان تبریز از این طرح به نفع خود استقبال کردند باوجودی که با کمک سرمایه‌گذار خصوصی اجرای طرح‌های مختلف پیرامون این موضوع را دنبال میکنند و اتکای کمی به منابع دولتی دارند.
این مسئول با بیان اینکه در صورت بارورسازی ابرها میزان بارندگی 20 درصد افزایش مییابد، افزود: اجرای این طرح مصوبه دولت برای اجرا در آذربایجان شرقی است ولی در آذربایجان غربی نیز سازمان آب منطقه‌ای این موضوع را دنبال میکند چرا که 60 درصد دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی است همچنین برای اجرای این طرح باید زمان مناسب فرا رسد تا مشکلات احتمالی از جمله سیل بروز نکند.
 انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول