اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 10 سال گذشته تاکنون صورت پذیرفت؛

کاهش 9.5 متری آب‌های زیرزمینی دشت نهاوند

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: طی 10 سال گذشته آب‌های زیرزمینی دشت نهاوند 9.5 متر کاهش یافته است،

کاهش 9.5 متری آب‌های زیرزمینی دشت نهاوند
به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، احد ظفری ظهر امروز در جمع ناظران مزارع و مدیران واحدهای تابعه جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: طی 10 سال گذشته تاکنون به دلیل کاهش باران و برف مطلوب و همچنین برداشت غیر اصولی و بی‌اندازه از آب‌های زیرزمینی 9.5 متر آب زیرزمینی در دشت نهاوند کاهش یافته است.
وی گفت: متأسفانه عدم فرهنگسازی از برداشت مطلوب آ‌ب‌های زیرزمینی سبب بروز مشکلات بسیاری در دشت نهاوند در درازمدت می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند ادامه داد: با هدف جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و جلوگیری از آبیاری غرقابی توسط کشاورزان با همکاری با ادارات امور آب و شرکت برق 10 پروژه تعادل‌بخشی آب‌های زیرسطحی از جمله آموزش کشاورزان و ترویج فرهنگ بهره‌مندی از سیستم آبیاری تحت فشار سعی می‌شود تا تعادل مصرف و ذخیره‌سازی را به حد متعادل برسانیم.
وی از وجود یک هزار و 250 حلقه چاه عمیق کشاورزی در نهاوند خبر داد و ابراز داشت: تعداد 334 حلقه از این تعداد غیر مجاز هستند که امسال با کمک ادارات امور آب و دستگاه‌های دیگر 50 حلقه از چاه‌های غیر مجاز نهاوند مسدود و پر شده‌اند که طی برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال و نیمه اول سال آینده همه چاه‌های غیر مجاز پلمپ و پر می‌شوند.
وی از مصرف 92 درصد مصرف آب در نهاوند در بخش کشاورزی خبر داد و ابراز داشت: با استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای، بارانی و تحت فشار میران راندمان مصرف آب بیش از 70 درصد کاهش می‌یابد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به برنامه‌های تشویقی دولت و ورزات جهاد کشاورزی در بخش مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: سال گذشته میران تسهیلات بانکی برای مجهز کردن اراضی به آبیاری تحت فشار 50 درصد کشاورز و 50 درصد دولت بود اما به دلیل تشویق کشاورزان امسال 85درصد هزینه‌ها به ازای هر هکتار توسط دولت و 15 درصد نیز تسهیلات بلندمدت به کشاورزان پرداخت می‌شود که مناسب‌ترین فرصت برای کشاورزان است.
وی نصب کنتورهای هوشمند آبی بر روی چاه‌های کشاورزی که برق دار هستند در دستور کار است که در صورت تقاضای متقاضیان، به صورت رایگان توسط امور آب نهاوند نصب می‌شوند که تاکنون 68 حلقه چاه برقی به این سیستم یعنی نصب کنتور هوشمند مصرف آب مجهز شده‌اند و تا دو سال آینده باید همه چاه‌های برقی کشاورزان به این سیستم مجهز شوند.
ظفری از برداشت سالانه 290 میلیون متر مکعب آب از چاه‌های آب کشاورزی در نهاوند خبر داد و افزود: این در حالی است که تاکنون 217 میلیون متر مکعب کسری مخزن یعنی کسری ذخیره‌سازی آب سفره‌های زیرزمینی داریم.
وی به محاسن احداث سد گرین اشاره کرد و ابراز داشت: احداث سد گرین مشکلات کم‌آبی و کاهش آب‌های زیرزمینی را رفع می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در پایان ناظران مزارع و مهندسان بخش کشاورزی را مشاوران خوب و اثرگذاری برای آگاهی‌بخشی به کشاورزان دانست و افزود: آموزش و فرهنگسازی در همه بخش‌ها بزرگترین کمک‌رسان به کشاورزان و سبب افزایش بهره‌وری و تولید محصولات او خواهد شد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول