اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح‌های انتقال آب بهشت‌آباد و گلاب؛

چهارمحال و بختیاری کویر می‎شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای طرح‌های انتقال آب بهشت‌آباد و گلاب از استان چهارمحال و بختیاری چیزی جز یک کویر باقی نخواهد ماند.

چهارمحال و بختیاری کویر می‎شود
نصرالله ترابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: بحث انتقال آب از حوزه چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان از زمان شاه عباس مطرح بوده که تاکنون بدون دست یافتن به یک راه‌حل منطقی همچنان لاینحل باقی مانده است.
وی افزود: با بروز پدیده خشکسالی مسئولان استان اصفهان به دنبال یافتن راه‌حلی برای مواجه با این پدیده و برطرف شدن نیازهای آبی مردم این استان طرح احداث تونل بهشت‌آباد را پیشنهاد دادند که این طرح نیز به دور از هرگونه اظهار نظر کارشناسی و یا توجیه اقتصادی از سوی مسئولان وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفته است.
ترابی اجرای تونل بهشت‌آباد را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: احداث تونل بهشت‌آباد نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت است به طوریکه با احداث این تونل هزینه هر یک لیتر آب قابل انتقال 35 هزار ریال برآورد شده است.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صرف این هزینه بسیار قابل توجه با وجود تحمیل خسارت‌های بسیار به حوزه پایین دست غیر منطقی و غیر عقلایی است.
وی با طرح این سؤال که چه کسی پاسخگوی صرف این هزینه هنگفت از بیت‌المال است، گفت: طرح احداث تونل بهشت‌آباد از لحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی مقرون به صرفه نیست و با کارشناسان و وزرای مختلف در مورد غیرکارشناسی بودن طرح صحبت شده است.
ترابی ادامه داد: مجمع نمایندگان این استان به دنبال طرح موضوع با شخص ریاست محترم جمهور است که تاکنون این فرصت به دست نیامده است.
به گفته وی به دنبال پیگیری‌های مجمع نمایندگان این استان در راستای احقاق حقوق به‌ حق مردم با هماهنگی با عطارزاده معاون وزیر  دستور تعطیلی موقت تونل گلاب طرح صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: آقای عطارزاده به دنبال اعتراض‌های مردمی دستور تعطیلی موقت و برگزاری جلسات کارشناسی برای احداث تونل را صادر کردند اما با گذشت سه ‌ماه از این نشست بی‌اهمیت به اعتراض و خواسته مردم تاکنون هیچگونه پاسخی دریافت نشده است.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به احداث تونل گلاب و تغییر مسیر رودخانه زاینده‌رود بر ضرورت اندازه‌گیری حجم آب زاینده‌رود تاکید کرد و گفت: با بررسی و اندازه‌گیری از حجم دبی رودخانه زاینده‌رود مشخص شد که دبی آب از ابتدای خروج آب از استان چهارمحال و بختیاری تا ورود به استان اصفهان هیچگونه کاهشی نداشته و درختکاری که مردم با هزینه خودشان انجام داده‌اند سبب اضافه شدن آب هم شده به همین دلیل هم به آن زاینده‌رود گفته می‎شود.
وی تصریح کرد: میزان آب از ابتدای خروج از این استان تا ورود به استان اصفهان باید توسط دبی‌سنج اندازه‌گیری شود که این امر کاهش نیافتن میزان دبی آب وارده به استان اصفهان را ثابت خواهد کرد.
ترابی اضافه کرد: اثبات این مسئله در بازدید نمایندگان این استان و محمدتقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از مسیر رودخانه زاینده‌رود به اثبات رسید.
وی ادامه داد: مسئولان اصفهان باید مصارف آب زاینده‌رود را بررسی کنند تا علت کاهش مصرف در این استان مشخص شود نه اینکه بدون دلیل مردم چهارمحال و بختیاری را متهم به پرمصرفی و ناعادلانه بودن بهره‌مندی از نعمت خداوند کنند.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه مصرف آب در استان اصفهان گفت: این استان با احداث سدهای بزرگ و پاسخگویی به حجم مصرف بی‎رویه صنایع در این استان همچنان اعتراض دارد که آب به تالاب گاوخونی نمی‌رسد و پل‌های بزرگ و مطرح سی ‌و سه پل و خواجو به علت بی‌آبی در حال ترک خوردن است، این در حالیست که مسئولان اصفهان باید کمبود آب را در نحوه برداشت‌ از منابع آبی و مصارف آب مردم این شهر بررسی کنند.
ترابی اضافه کرد: وقتی حجم زیادی از آب صرف برنج‌کاری ‎شود به‎طور قطع و یقین به نقاط دیگر نمی‌رسد.
وی برنامه مسئولان وزارت نیرو و استان اصفهان برای انتقال آب بهشت‌آباد با احداث تونل را تامل برانگیز دانست و گفت: بسیار جای تعجب است چراکه به طور معمول برای اجرای طرح انتقال آب در گام نخست سد احداث می‎شود سپس آب ذخیره شده با لوله‌های انتقال و یا احداث تونل به نقطه مورد نظر انتقال می‎یابد، این در حالیست که در حال حاضر خبری از احداث سد نیست و مسئولان استان اصفهان در پی کلنگ‌زنی تونل انتقال آب هستند.
ترابی افزود: این اقدام بر اساس اظهارات کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه موجب خواهد شد تا استان چهارمحال و بختیاری زودتر به کویر تبدیل شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول