اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باتوجه به برآورد هزینه 10 هزار میلیارد تومانی؛

حفر تونل بهشت‌آباد فاقد توجیه اقتصادی است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد گفت: هزینه واقعی حفر تونل بهشت‌آباد از مرز 10 هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت که این اقدام یک کار غیر فنی و فاقد توجیه اقتصادی است.

حفر تونل بهشت‌آباد فاقد توجیه اقتصادی است
حسین صمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد به استان اصفهان اظهار داشت: انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری در صورتی امکانپذیر و دارای توجیه کارشناسی است که روش انتقال آب براساس اصول علمی و مورد تأیید کارشناسان فنی قرار بگیرد.
وی احداث تونل 65 کیلومتری بهشت‌آباد را فاقد مبنای علمی دانست و گفت: شرایط زمین ساختی مخزن سد و مسیر خط انتقال که در گستره گسل‌های مهم و فعال قرار دارد و حضور تشکیلات آهکی کارستیک، باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های اجرایی و کاهش ضرایب ایمنی و اعتمادپذیری طرح است. 
صمدی ادامه داد: مسائلی که باعث طولانی شدن و عدم قطعیت در حفر تونل سوم کوهرنگ شده، در مورد تونل بهشت‌آباد به مراتب بیشتر است. 
رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: همچنین در حد فاصل روستای کاج تا محور سد نیز تشکیلات مارنی ناپایداری وجود دارد که در صورت اشباع شدن با آبگیری مخزن بخش قابل توجهی از این تشکیلات فرو خواهد ریخت و به جز مسئله از دست رفتن حجم ذخیره مخزن، میتواند مسایل فنی دیگری را به وجود آورد.
وی حفر تونل بهشت‌آباد را یک فاجعه زیست‌محیطی دانست و گفت: علاوه بر موارد یاد شده این طرح هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد، آنچه در حفر تونل سوم به به ‌لحاظ سختی کار و طولانی شدن پروژه و تحمیل هزینه‌های گزاف شاهد بودیم در حفر این تونل به‌دلیل جنس زمین و دشواری‌های مسیر هزینه‌ها تا هشت برابر افزایش خواهد یافت.
صمدی اضافه کرد: این به آن معنا است که هزینه واقعی حفر تونل از مرز 10 هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت که این اقدام یک کار غیر فنی و فاقد توجیه اقتصادی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین برخلاف تصور عمومی با حفر این تونل مشکل کم‌آبی زاینده‌رود نیز مرتفع نمی‌شود چرا که زمان اجرای این پروژه ممکن است تا 50 سال نیز به طول بیانجامد.
رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه احداث تونل بهشت‌آباد منطقی نیست، گفت: با بررسی وضعیت تونل‌های یک و دو کوهرنگ، غیرمنطقی بودن احداث تونل بهشت‌آباد به سادگی اثبات می‌شود.
وی یادآور شد: تونل یک کوهرنگ با ظرفیت 300 میلیون لیتر طراحی و احداث شد و به همین میزان توسعه و اضافه مصرف در حوزه زاینده‌رود ایجاد کرد، این در حالی است که در هنگام بروز خشکسالی تنها 100 میلیون لیتر آب به حوزه زاینده‌روز اضافه می‎شود که این مسئله نه تنها مشکل زاینده‌رود را برطرف نکرد بلکه تأمین 200 میلیون لیتر آب را به بحران موجود اضافه کرده و می‌کند.
صمدی تصریح کرد: با احداث تونل بهشت‌آباد بروز این مشکلات در سطح گسترده‌تری در بحث تونل بهشت‌آباد نیز تکرار می‌شود.
این مسئول بر ضرورت انتخاب روش جایگزین به‌جای احداث تونل به‌منظور انتقال آب بهشت‌آباد تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه حفر این تونل فاقد توجیه اقتصادی است، برهمین اساس انتخاب گزینه‌های دیگر به جز حفر تونل باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت نیرو در ابلاغیه اختصاص آب بر ضرورت انتخاب گزینه اصلح که حقوق استان‌ چهارمحال و بختیاری مدنظر قرار بگیرد تأکید بسیار داشته، اما همچنان حفر تونل از دستور کار خارج نشده است.
وی روش انتقال آب با لوله را روشی بسیار مناسب جایگزین حفر تونل دانست و متذکر شد: اطمینان‌پذیر بودن، مطابقت با اصول زیست محیطی و عدم ایجاد حداقل خسارات اجتماعی و هزینه‌ای کمتر از 600 میلیارد تومان از مهم‌ترین مزایای این روش است.
صمدی اذعان داشت: امیدواریم مسئولان این استان بتوانند از این فرصت طلایی استفاده کرده و با ارائه نظرات کارشناسی از هرگونه تصمیم و اقدام شتاب‌زده جلوگیری کند.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول