اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی سراب:

راندمان پایین آبیاری مشکل اساسی بخش کشاورزی است

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب‌ بارندگی کم و تبخیر، تعرق بالا و پایین بودن راندمان آبیاری را ‌دو مشکل اساسی بخش کشاورزی اعلام کرد.

راندمان پایین آبیاری مشکل اساسی بخش کشاورزی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان،  احد بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب ظهر امروز  با اشاره به این که کشور ایران در مناطق خشک و نیمه‌خشک کره خاکی قرار گرفته است، اظهار داشت: کشور ایران همیشه با بحران کم آبی و بحران آب روبه‌روست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب بارندگی کم و تبخیر و تعرق بالا و پایین بودن راندمان آبیاری را دو مشکل اساسی عنوان کرد و افزود: با توجه به خاکی بودن مسیر انتقال آب و ناهموار بودن داخل مزرعه و نبودن زهکشیهای سطحی و زیرزمینی و همچنین با توجه به افزایش روز افزون جمعیت کشور و ضرورت تامین مواد غذایی لازم باید تلاش کنیم تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و به آبیاری مدرن و مکانیزه روی آوریم.
وی بیان کرد: توجه به آبیاری مدرن و مکانیزه یا همان روش آبیاری تحت فشار موجب افزایش راندمان تولید خواهد شد که نتیجه آن همان ارتقای سطح زندگی و درآمد روستایی خواهد بود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب به مزیت‌های آبیاری بارانی به روش کلاسیک اشاره کرد و افزود: در این روش بال‌های آبیاری ثابت ولی آب پاش‌ها متحرک است که به لحاظ بهره‌برداری راحت‌تر و کم هزینه‌تر از بقیه سیستم‌ها با جابه‌جایی متناوب بوده و از لحاظ عمر مفید تجهیزات و  لوله‌های سیستم بسیار مناسب است و در مجموع سیستم‌های آبیاری بارانی با آبپاش متحرک به دلیل ویژگیها و مزایای فوق البکر از استقبال خوبی در بین کشاورزان برخوردار شده  و گسترش بیشتری در سال‌های اخیر داشته است. 
بصیری در ادامه به مشخصات پروژه افتتاحی بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت فشار در شهر شربیان از توابع بخش مهربان اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه در در سطح 57 هکتار از 90 هکتار از اراضی یکپارچه یکی از کشاورزان شهر شربیان به نام قدرت معلمی با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سراب اجرا شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب افزود‌: نوع سیستم آبیاری بارانی به روش‌ کلاسیک تمام ثابت با آب‌پاش‌های متحرک است که با دو استخر تنظیم آب کشاورزی به حجم‌های 125 و 337 متر‌مکعب با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد 508 میلیون ر‌یال اجرا شده است که یک میلیارد 140 میلیون ریال آن از ‌رقم فوق از محل اعتبارات خشکسالی سال‌های 87 و 88 جهاد کشاورزی شهرستان سراب به صورت بلاعوض و یک میلیارد 368 میلیون ریال دیگر به صورت تسهیلات بانکی با بازپرداخت 5 ساله در اختیار مجری طرح قرار گرفته است.
بصیری افزود: با بهره‌برداری از پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت فشار در شهر شربیان از توابع بخش مهربان برای چهار نفر به طور مستقیم و برای هشت نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول