اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بهره‌برداری از سدها، مدیریتی چند وجهی و به هم پیوسته

سدهای بزرگ مخزنی سازه‎هایی هستند که در نگاه کلی در فصل‌های پاییز و زمستان، عمده رواناب رودخانه‌ها را جمع‌آوری و در فصل‌های بهار و تابستان در اختیار بخش کشاورزی و آبزی‎پروری قرار می‎دهند و در صورت کاربری شرب و صنعت، در کل سال عملیات توامان آبگیری و مصرف صورت می‎گیرد.

بهره‌برداری از سدها، مدیریتی چند وجهی و به هم پیوسته

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در استان گلستان ۱۴ سد بزرگ مخزنی شامل کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان، شهید ایمری، شهید قربانی، نگارستان (کبودوال)، وشمگیر، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینجه‎برون، تالاب - سد آلماگل و تالاب - سد آلاگل و سه سد تنظیمی لاستیکی در مسیر گرگانرود به نام‎های گنبدکاووس، دیگچه و خواجه‎نفس احداث شده و در دست بهره‎برداری است.

مدیریت سدها عملیاتی چند وجهی است کنترل پایداری سد و ابزار دقیق منصوبه در آن، زمان و میزان آبگیری، کنترل سیلاب، تعمیرات و نگهداری سد، شبکه‌ها و تاسیسات وابسته مثل ایستگاه‎های پمپاژ، تنظیم آب زیست محیطی، نگهداری آب پایداری، جلوگیری از تخریب و تجاوز به اراضی و تاسیسات سد و شبکه، مسائل کیفیت آب، لایه‎بندی حرارتی آب، مسایل ایمنی ساکنان مجاور دریاچه سد و شبکه‎ها، ایمنی مجاوران رودخانه‌ها در رهاسازی آب از سدهای بالادست، الگوی کشت شبکه و کشت موجود در شبکه و نیاز آبی آنها، بهره‎برداران غیرمجاز از مخزن سد و شبکه‎ها، ظرفیت شبکه‎ها در هر بار آبیاری، وضعیت بارندگی و تبخیر در منطقه، آب بهای قابل اخذ از مشترکان و مسائلی از این دست، مواردی هستند که در مدیریت سدها مورد توجه قرار می‎گیرند.

از آنجا که مسائل فوق الذکر در حیطه عمل دستگاه‎ها و افراد گوناگون بوده و به عبارت دیگر گروه ذیمدخلان و گروه ذینفعان در افزایش بهره‎وری بهره‎برداری از سدها نقش دارند، لذا از حدود سال ۱۳۸۶ در راستای هماهنگی و بهره‎وری سهم آب کشاورزی سدهای استان گلستان، کمیته ای تحت عنوان «کمیته هماهنگی توزیع آب سدها» در شرکت آب منطقه‎ای استان شکل گرفته که شامل یک «کمیته استانی» و چند «کمیته محلی» است.

کمیته‌های محلی شامل «کمیته سد وشمگیر»، «کمیته سدهای گلستان و بوستان»، «کمیته مجموعه سدهای نوارمرزی» و «کمیته سد کوثر» است و اخیرا «کمیته سد نگارستان (کبودوال)» هم در حال شکل‎گیری است.

این کمیته‎های محلی که به ریاست مدیر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‎ای و با عضویت بخشدار، مدیر امور آب، مدیر جهاد کشاورزی، مدیر شیلات، مدیر شرکت توزیع آب، مدیر تعاون روستایی، نماینده دادگستری، نماینده نیروی انتظامی و نمایندگان تشکل‎های کشاورزان و آبزی‎پروران شهرستانی که سد در آن واقع است، به طور ماهانه تشکیل می‎شود و به مسائلی چون آب موجود در سد، میزان نیاز آبی، زمان آبیاری، نگهداری از تاسیسات، پرداخت آب بها، برخورد با متخلفان و مواردی از این قبیل پرداخته و هماهنگی‎های لازم را در محل سد و شبکه به عمل می‎آورند.  

کمیته استانی به ریاست معاون حفاظت و بهره‎برداری شرکت آب منطقه‎ای و عضویت معاون بهبود تولیدات گیاهی و چند تن از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون مدیرکل تعاون روستایی استان، معاون اداره کل هواشناسی استان، نماینده دادگستری استان، معاون اداره کل شیلات استان، نماینده مدیریت بحران استانداری، مدیر تاسیسات آبی و مدیر امور مشترکان شرکت آب منطقه‎ای، مدیر شرکت توزیع آب، نمایندگان فرمانداری‎های گنبدکاووس و آق‎قلا، مدیران امور آب و مدیران جهاد کشاورزی این دو شهرستان (و سایر مدعوین در صورت نیاز ) به صورت ماهانه یا دوماهانه تشکیل می‎شود.

کمیته استانی نقش هماهنگی کمیته‎های محلی و تصمیمات کلان از جمله نیاز به رهاسازی آب از سدهای بالادست برای سدهای پایین‎دست و هماهنگی بین شهرستان‎ها و حمایت‎های استانی را بر عهده دارد.

با توجه به کاهش رواناب رودخانه‎ها در سنوات اخیر و به تبع آن کاهش آب در سدهای استان گلستان، اینگونه هماهنگی‎ها ضرورت بیشتری یافته تا از آب موجود استفاده بهینه صورت گرفته و حداکثر صرفه‎جویی و بهره‎وری به عمل آید.

همچنین با تشکیل گشت‎های مشترک و با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی، از برداشت آب غیرمجاز آب و اتلاف آن جلوگیری به عمل می‎آید.

امید است با تداوم تشکیل این جلسات و ادامه همکاری کشاورزان محترم (ذینفعان)  و دستگاه‎های اجرایی (ذیمدخلان) حداکثر استفاده بهینه و بهره‎وری کامل از آب موجود در سدها صورت گیرد و انشاالله با لطف الهی شاهد بارندگی و ذخیره‎سازی بیشتر آب در سدهای استان باشیم.

======================================

سید محسن حسینی (برساووش) ، کارشناس مسائل آب

======================================

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول