اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

یادداشت

علامتگذاری حد بستر رودخانه‌ها، راهنمای همسایگان در رعایت حد بستر و حریم

یکی از پروژه‌های هشت گانه مورد نیاز برای مهندسی رودخانه، علامت‌گذاری حد نهایی بستر رودخانه‌ها است.

علامتگذاری حد بستر رودخانه‌ها، راهنمای همسایگان در رعایت حد بستر و حریم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پس از انجام مراحل نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حد بستر وحریم، مراتب براساس آیین‌نامه تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها و مجاری آبی از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع عموم می‌رسد و معترضان به حد بستر و حریم اعلام شده، در مدت قانونی فرصت دارند به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه کنند واسناد و مدارک خود را دال بر اعتراض ارائه کنند.

  کمیسیون مرتبط با موضوع، اعتراضات را بررسی کرده و پس از اعلام نظر این کمیسیون که قطعی و به منزله نظر وزارت نیرو است، شرکت آب منطقه‌ای نسبت به علامت‌گذاری حدنهایی بستر اقدام می‌کند و نسخه‌ای از نقشه‌های مربوطه را برای اطلاع به اداراتی همچون ثبت اسناد و املاک، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها اعلام می‌کند.

  دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند در صورت تقاضای مجاوران رودخانه، قبل از صدور هرگونه مجوزی و قبل از انجام خدمات، از شرکت آب منطقه‌ای استعلام کرده ودر زمان صدور مجوز، لازم است نظر شرکت آب منطقه‌ای نیز لحاظ شود و در زمان ساخت و ساز نیز نظارت لازم صورت گیرد.

۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر از روخانه‌های گلستان نیاز به نصب علامت‌گذاری حد نهایی بستر رودخانه‌ها  «رپر» دارد

علامت‌های نصب شده در حد بستر رودخانه‌ها که اصطلاحا به آن «رپر» می‌گویند، علائم دو تکه‌ای هستند که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی لوله‌هایی به رنگ آبی است و گاهی پلاک‌هایی نیز روی آن نصب شده است.

  این علائم نشان می‌دهد که در بخش داخلی آنها، بستر رودخانه با دبی برگشت ۲۵ ساله و قسمت خارجی آن ابتدای حریم است.

در استان گلستان از مجموع ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه یک‌هزار و ۳۶۰ کیلومتر مطالعات حد بستر و حریم صورت گرفته و در طول ۶۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های مطالعه شده، رپر در دو طرف رودخانه نصب شده است و میزان باقیمانده که نیاز به علامتگذاری دارد، ۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر است.

* سالیانه 2/5 میلیارد تومان هزینه نصب رپر در یک برنامه پنج ساله خواهد داشت

 هر کیلومتر رپرگذاری رودخانه‌ها ۶ میلیون تومان هزینه دارد، برای تکمیل رپرگذاری در کل رودخانه‌های استان اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تقسیم‌بندی آن به یک برنامه پنج ساله، سالیانه 2/5 میلیارد تومان هزینه نصب رپر خواهد شد.

 در صورت تامین اعتبار در یک برنامه پنج ساله، همه رودخانه‌های استان رپرگذاری می‌شوند که فایده آن علاوه بر تعیین حدود بستر رودخانه‌ها، نوعی آگاهی‌رسانی به مجاوران است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای تصرف یا تعیین کاربری اراضی خود در حریم رودخانه و اخذ استعلام از شرکت آب منطقه‌ای از حدود بستر و حریم رودخانه مطلع باشند و جان و مال خود را از معرض خطر سیل در امان بدارند.

=====================================

سید محسن حسینی (برساووش)، کارشناس مسائل آب

====================================

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول