اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| ساخت پل و اصلاح هندسی معابر در دستور کار کوتاه مدت شهرداری مشهد برای حل معضل ترافیک

سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: دستور کار کوتاه مدت شهرداری برای حل معضل ترافیک در مشهد، احداث چندین تقاطع غیر همسطح است که بعضی مانند دور برگردان ابوطالب و دوربرگردان آیت الله رفسنجانی انجام شده و بعضی مانند تقاطع غیر همسطح بولوار مصلی کلنگ زنی شده و تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

فارس من| ساخت پل و اصلاح هندسی معابر در دستور کار کوتاه مدت شهرداری مشهد برای حل معضل ترافیک

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اعتراض و گلایه عده‌ای از شهروندان مبنی بر چگونگی مدیریت ترافیک در مشهد موضوعی است که مخاطبان خبرگزاری فارس با عنوان «عدم نصب و ساخت پل در چهار راهها و ترافیک سنگین در مشهد» در سامانه مردمی «فارس من» ثبت کرده‌اند و خواستار پیگیری آن بودند. 

خبرنگار فارس این موضوع را از سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد جویا شد.

مجید بخت‌آزما در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد بیان کرد: در طرح‌های بلند مدت و طبق مصوباتی که وجود دارد و کارهای اجرایی آن در حال رسیدن به سرانجام است تا چند وقت دیگر در چهار مسیر منتهی به حرم مطهر دیگر امکان تردد خودروهای شخصی وجود نخواهد داشت و تنها خودروهای عمومی امکان و اجازه تردد در این مسیرها را دارند.

وی با بیان اینکه مصوبات این طرح از وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور در حال تصویب است، تصریح کرد: ما سالیانه چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر زائر و مسافر را پذیرا هستیم در حالیکه جمعیت شهر مشهد چیزی حدود سه میلیون ۲۰۰ هزار نفر است، تخمینی که زده شده طبق برآوردها ما در مشهد بین هر سه تا سه و نیم سال نزدیک به کل جمعیت ایران وارد شهر مشهد می‌شوند.

سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: بنابراین چون خیابان‌های ما ظرفیت افزایش در طول و عرض را ندارد از همین رو تصمیم گرفته شده در هسته مرکزی شهر در چهار مسیر منتهی به بارگاه منور رضوی ترافیک را مدیریت کنیم و طبق مطالعات انجام شده، بهترین کار برای حل معضل ترافیک این منطقه گسترش و اولویت دادن به حمل‌و‌نقل عمومی در این منطقه است.

بخت‌آزما افزود: در این راستا خط یک و سه بی‌آر‌تی را راه اندازی کردیم و در گام بعدی خط سه قطار شهری را ایجاد و راه انداخته شد تمام این اتفاقات به منظور فراهم کردن امکان حمل‌و‌نقل عمومی در مرکز شهر است.

وی خاطرنشان کرد: فعلا تا نهایی شدن طرح ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در هسته مرکزی شهر اصل و مبنای کار بر توسعه و گسترش حمل‌و‌نقل عمومی است.

سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه سخنانش درباره یکی از زیر‌ساخت‌های این طرح شامل ساخت پارکینگ است توضیح داد و گفت: به همین منظور جهت فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای رفاه حال شهروندان و زوار یکی از بزرگترین پارکینگ‌های سطح شهر در خیابان هفده شهریور با ظرفیت پذیرش دو هزار ۲۰۰ خودرو و پارکینگ آلتون در خیابان دانشگاه و پارکینگ پایانه مسافربری و پارکینگ پارک سوار پایانه انقلاب و خیابان ابن سینا در نزدیکی بیمارستان امام رضا(ع) به این منظور ایجاد شده است.

ساخت تقاطع‌های غیر هم سطح در سال جدید

بخت‌آزما در خصوص راهکارهای شهرداری برای حل گره‌های ترافیکی در سایر نقاط شهر مشهد توضیح داد: در بحث کلی در محدود هفت کیلومتری اطراف حرم طرح زوج و فرد شدن تردد خودروها چندین سال است که اجرا می‌شود و برای سایر نقاط شهر اصلاحات هندسی را در دستور کار خود داشتیم.

وی در این خصوص به اصلاحات هندسی انجام شده در انتهای بولوار وکیل‌آباد مشهد اشاره کرد و افزود: در بولوار نماز و خیابان ابوطالب و انتهای بزرگراه میثاق اصلاح‌های هندسی با ایجاد تقاطع‌های غیر هم سطح انجام شده است.

سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد ترافیک را یک موجود زنده توصیف کرد و گفت: در مدیریت شهری باید مدام برای مدیریت ترافیک برنامه داشت و به آن رسیدگی کرد و نمی‌شود تنها با اکتفا به احداث یک تقاطع غیر هم سطح این مشکل را حل کرد چون هر ساله به آمار خودروها و افرادی که از وسیله شخصی استفاده می‌کنند افزوده می‌شود.

بخت‌آزما یادآور شد: برای حل گره‌های ترافیکی ابتدا باید عرضه و تقاضا را با هم همخوان کرد و شهرداری مشهد براساس برنامه‌ریزی‌هایی که داشته برای حل معضل ترافیک برنامه‌های میان مدت و بلند مدتی را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد مصوبه وزارتی دارد و به شهرداری مشهد ابلاغ شده، در این مطالعات افق بلند مدت دیده شده است به عنوان مثال مشهد باید پنج خط قطار شهری و سه خط بی‌آر تی داشته باشد که این برنامه‌ها در دستور کار بلند مدت شهرداری است.

سخنگوی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: در دستور کار کوتاه مدت شهرداری هم احداث چندین تقاطع غیر همسطح را داریم به عنوان مثال در محدوده شهید ناصری، دور برگردان ابوطالب و دوربرگردان آیت الله رفسنجانی داشته ایم و برای سال آینده تقاطع غیر همسطح بولوار مصلی که تقاضای چندین ساله شهروندان بوده کلنگ زنی شده است و یک پروژه بزرگ دیگری که در دست اقدام است، تقاطع چهار سطحی میدان آزادگان (نمایشگاه) است که در آنجا نیز دارای مشکلات عدیده ترافیکی بودیم.

بخت آزما افزود: پروژه دیگری که در این رابطه می‌توان اشاره کرد اتصال ابوطالب جنوبی به شمالی و اتصال میدان انقلاب به بولوار نماز است که در دستور کار شهرداری برای سال ۹۹ است و سعی و تلاش شهرداری بر این مبنا است تا پایان سال این پروژه‌ها به مردم تحویل داده شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول