اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

تفاوت معجزه با کرامات و کارهای خارق العاده دیگر/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش بیست و هفتم

با کرامات دلهای مردم قرص تر می شود. مربی اگر با صرف کرامتها بخواهد متربی را دیندار کند درست نیست؛ چرا که با خارق العاده دیگری که از یک نااهل هم می بیند می تواند از دین بیرون رود. حمیدرضا آیت اللهی

تفاوت معجزه با کرامات و کارهای خارق العاده دیگر/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش بیست و هفتم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان و نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.

در گفتار قبل، چگونگی تشخیص پیامبر تبیین شد. در ادامه گفتار پیشین، مربیان توجه داشته باشند دلیل اصلی قبول پیامبران، محتوای پیام آنها و صداقت پیامبران است و معجزه آخرین نشانه برای شکاک ترین آدم هاست.

دلیل اصلی قبول پیامبران، محتوای پیام آنها و صداقت پیامبران است.

 

بسیاری مرتاضان هم وجود دارند که کارهای خارق العاده می کنند. آیا این دلیل بر حقانیت آنهاست؟ دراویش برخی از این گونه کارها را در حلقه های خودشان انجام می دهند که بسیاری حقه بازی است ولی مواردی هم وجود دارد که واقعا کار عجیب می کنند.

معجزه آخرین نشانه برای شکاک ترین آدم هاست.

 

هیچیک از این موارد (که برخی تصرفات شیطانی است) دلیلی بر حقانیت صاحب آن نیست. همانگونه که گفته شد حقانیت پیامبران از طریق دیگر مشخص می شود.

ایمان فعلی ما به پیامبر اسلام هم در اثر معجزه نیست بلکه بخاطر اطمینان از پیام است.

ایمان فعلی ما به پیامبر اسلام در اثر معجزه نیست بلکه بخاطر اطمینان از پیام است.

 

معجزه تنها جایی است که فردی با انجام کار خارق العاده مدعی شود که با این کار می خواهم بگویم که از جانب خدا پیام آورده ام. پس کار خارق العاده شخصی که مدعی نبوت باشد معجزه است.

کار خارق العاده شخصی که مدعی نبوت باشد معجزه است.

 

کرامات اولیاء الهی معجزه نیست و ما به ائمه علیهم السلام بخاطر این کرامات اعتقاد نداریم بلکه بخاطر تعیین الهی، عظمت آموزه هایشان و زندگی سراسر صدق و راستی آنهاست.

کرامات اولیاء الهی معجزه نیست.

 

با کرامات دلهای مردم قرص تر می شود. مربی اگر با صرف کرامتها بخواهد متربی را دیندار کند درست نیست؛

مربی اگر با صرف کرامتها بخواهد متربی را دیندار کند درست نیست.

 

چرا که با خارق العاده دیگری که از یک نااهل هم می بیند می تواند از دین بیرون رود.

 

ادامه دارد

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول