اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

رونق «نان» در سفره پژوهش کشور

الزام به اعلام نیاز در سامانه «نان» به عنوان پنجره واحد هم‌رسانی نظام نیازها و ایده‌های کشور به تمام بخش‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شده است، بنابراین از این پس پژوهش‌ پژوهشگران براساس نیازها صورت می‌گیرد.

رونق «نان» در سفره پژوهش کشور

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نیازمحور نبودن و عدم تطابق پژوهش‌های کشور با مسائل جامعه سبب شده بود تا مردم پژوهش‌های دانشگاهی را غیرکاربردی و کتابخانه‌ای بدانند؛ به طوریکه به گفته مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف، ایران با وجود کسب رتبه علمی ۱۵ در جهان با بیش از ۶۰ هزار مقاله و سند علمی، سهم صادرات محصولات و خدمات فناوری‌اش در سال ۲۰۱۹ تنها نزدیک به یک درصد بوده است در حالی که افزایش این مقدار، تاثیر بسیاری در رفاه مردم خواهد داشت، حالا وزارت علوم سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است تا از طریق این سامانه پژوهش‌های کشور به سمت مسأله محوری حرکت کنند تا هم پژوهش‌ها به کار جامعه بیایند و هم جامعه برای پژوهشگران خوراک مفید ارائه کنند.

سامانه نان سامانه‌ای پژوهشی است که توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری طراحی شده تا افراد حقیقی و حقوقی ایده‌ها و نیازهای جدید را در آن به ثبت برسانند تا در صورت تائید از سوی وزارت علوم، پژوهش‌ها درباره آن نیاز از سوی پژوهشگران آغاز شود، رئیس جمهور نیز به عنوان رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تمام بخش‌های دولتی و خصوصی را موظف کرده تا نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

اما پژوهشگران چه الزامی برای پژوهش در زمینه این نیازها دارند؟ پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در پاسخ به این سؤال گفت: برای ترغیب پژوهشگران به حرکت در مسیر نیازهای ثبت شده در سامانه نان، امتیازات ویژه ای را در نظر گرفته ایم، ابتدا اینکه در آئین نامه پایه تشویقی نه تنها امتیازاتی دیده شده بلکه ضرایب ویژه ای هم در نظر گرفته شده است، همچنین در آئین نامه جامع گرنت که از سال ۱۴۰۳ اجرایی می شود نیز امتیازات ویژه ای برای افرادی که از سامانه نان پایان نامه و رساله می گیرند دیده شده است، همچنین برای ترفیع سالیانه هم در زمینه طرح های سامانه نان امتیازات ویژه ای قائل شدیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول