اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

عنایت عام و خاص خداوند در قضا و قدر / تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - گفتار بیستم و یکم

وقایع و اتفاقاتی که از طریق عنایت عام خداوند رخ می دهد برای همه افراد یکسان است و ارتباطی با دینداری یا بی دینی افراد ندارد. اما انسان می تواند با اعمال خود سبب مشمول عنایت و لطف خاص خدا شود. حمیدرضا آیت اللهی

عنایت عام و خاص خداوند در قضا و قدر / تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - گفتار بیستم و یکم

حمیدرضا آیت اللهی

در قسمت قبل، گفتیم که یکی از عوامل غیرمادی که در عالم تاثیر می گذارد قضا و قدر الهی است، و به جریان قوانین عام و خاص خداوند در عالم صحبت پرداختیم.

تمام قوانین عام و تمام قوانین خاص، مستند به خداوند است.

 

تمام قوانین عام و تمام قوانین خاص، مستند به خداوند است. اگر از آسمان باران ببارد، خدا فرستاده است؛ اگر باران نبارد و خشکسالی بیاید، باز هم کار خداوند است؛ اگر در زمان خشکسالی، نماز استسقا بخوانیم و باران ببارد، باز هم مستند به خداوند است.

قانون عام برای تمام افراد یکسان عمل می کند.

 

اگر فردی پیاده در هنگام عبور از خیابان توجه کافی به اطراف خود نداشته باشد و یا خوردی عبوری احتیاط نکند، ممکن است در اثر تصادف جراحت ببیند و دچار خسارت بدنی شود. طبیعی است که برخورد جسم سخت با بدن انسان باعث جراحت می شود. این یک قانون عام است که برای تمام افراد یکسان عمل می کند.

وقایع و اتفاقات که از طریق عنایت عام خداوند رخ می دهد ربطی به کافر یا مسلمان بودن فرد ندارد.

 

خشکسالی، زلزله، و نظایر آن، همه قوانینی هستند که ربطی به دینداری و بی دینی افراد ندارند و ممکن است در هر سرزمینی و برای هر مردمی پیش بیایند. بنابراین، وقایع و اتفاقات که از طریق عنایت عام خداوند رخ می دهد ربطی به کافر یا مسلمان بودن فرد ندارد.

اما فرد می تواند با اعمال خود سبب مشمول عنایت و لطف خاص خداوند شود.

انسان می تواند با اعمال خود سبب مشمول عنایت و لطف خاص خداوند شود.

 

مثلا صدقه دادن می تواند فرد را در یک رخدادی شامل عنایت خاص خدا کند. فرد قبل از خروج از منزل صدقه می دهد و هنگام گذر از خیابان با اینکه حواسش جمع نیست و حادثه ای در کمینش است، ولی خداوند با لطف خود عاملی را ایجاد می کند تا تصادف رخ ندهد. همین که تصمیم دارد بی هوا پایش را وارد خیابان کند، ناگهان دوستی از پشت او را صدا می زند و به او سلام می کند. او ناگهان به خودش می آید و اتفاق جور دیگری برایش رقم می خود و تصادف رخ نمی دهد! این واقعه می تواند از لطف خاص خداوند به او باشد.

 

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول