اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بزرگداشت اولین فرزند امامی که به ایران آمد و به شهادت رسید

مسئول بخش علمی و پژوهشی نخستین کنگره بین‌المللی حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) گفت: امام‌زاده علی بن محمدباقر(ع) از این جهت اهمیت دارد که نخستین امام‌زاده‌ای است که فرزند خود امام است، نه نواده او که به سرزمین ایران وارد شده و به شهادت رسیده‌.

بزرگداشت اولین فرزند امامی که به ایران آمد و به شهادت رسید

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، نخستین کنگره بین‌المللی حضرت علی بن امام محمد باقر (مشهد اردهال) امروز با حضور حمیدرضا مقدم‌فر رئیس ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهید اردهال و محمدحسین رجبی‌دوانی مسئول بخش علمی و پژوهشی کنگره، در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. 

سلطان علی بن محمدباقر(ع) برادر امام صادق(ع) است که در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی شهر فین کاشان از طرف پدرش با هدف ترویج دین اسلام به ایران آمد. پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد. از ایشان با نام سفیر شهید نیز یاد می‌شود. این کنگره به منظور شناخت بیشتر این امام‌زاده برگزار شده است.

شهید اردهال شناخته شده نیست 

مقدم‌فر در ابتدای نشست با اشاره به بارگاه امامزاده علی بن محمدباقر(ع)، بیان کرد: وجود مبارک و مقدس این امام‌زاده در نزدیکی شهر کاشان به عنوان یکی از امامزادگانی که خیلی در عرصه عمومی شیعیان و مسلمانان مشهور نیست، به خاک سپرده شده است. ایشان یکی از گوهرهای تابناک و نورانی هستند ولی متأسفانه به دلایلی زیاد شناخته شده نیستند.

رئیس کنگره شهید اردهال اهداف کنگره را تشریح کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی این کنگره معرفی این وجود نورانی و سفیر بزرگ اهل بیت(ع) به ایران و جامعه مسلمانان است. ایشان شخصیت بزرگی دارند.

عالم فقیهی که مقام شهادت، مجاهدت و مقاومت دارد

وی به تبیین ابعاد شخصیتی این امامزاده پرداخت و گفت: اولین خصوصیت بزرگ ایشان این است که سفیر امام(ع) هستند و به عنوان نماینده‌ای تام‌الاختیار به کاشان اعزام شدند. دومین خصوصیت ایشان عالم بودن ایشان است. سومین ویژگی مقام تبلیغ و ترویج ایشان است که همان مقام انبیا محسوب می‌شود. ایشان ترویج تشیّع و هدایت انسان‌ها را بر عهده داشتند. این نوع فعالیت‌ها در این مأموریت بسیار مؤثر بوده و می‌توان گفت شیعیان مدیون ایشان هستند.

مقدم‌فر ادامه داد: خصوصیت دیگر ایشان مقام جهاد است. با توجه به اینکه ایشان سفیر امام بودند، دشمنان اهل بیت و امام ایشان را دنبال می‌کردند تا مانع او شوند؛ چرا که تأثیر ایشان را در منطقه می‌دیدند. ایشان عالم فقیهی هستند که مقام شهادت، مجاهدت و مقاومت دارند. 

برگزاری مراسم در چند کشور

رئیس کنگره شهید اردهال بیان کرد: ایشان در بین امامزادگانی که در ایران داریم برجستگی دارند؛ اما آن طور که باید و شاید شناخته شده نیستند. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان قطب فرهنگی کشور هستند. این کنگره هدف معرفی و شناختن این امامزاده را دنبال می‌کند و اندکی با دیگر کنگره‌هایی که با محوریت اهل بیت(ع) برگزار می‌شود متفاوت است. 

وی به تبیین فعالیت‌های کنگره پرداخت و گفت: چند ماه است که این کنگره آغاز شده و کمیسیون‌های مختلفی در موضوعات مختلف نظیر پژوهشی، علمی، فرهنگی و ... تشکیل شده است. این کنگره در حداقل ۵ یا ۶ کشور مراسم برگزار خواهد کرد. کنکره شعر و ادبیات به ایران محدود نیست. با توجه به حضور فعال شعرای پاکستانی، هندی و سایر کشورها، این جلسه در پاکستان، کشمیر و احتمالأ در عراق هم برپا خواهد شد. 

باید امامزاده علی بن محمدباقر(ع) را به عنوان یک قطب فرهنگی معرفی کنیم

مقدم‌فر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که ساخت مستندات مختلف، سریال، انیمیشن و ... در این یک سال دنبال شود و انشالله در پایان این یک سال به تولید می‌رسند. این سریال اگر تولید شود حتما یکی از سریال‌های جذاب تاریخی خواهد بود. انتشار کتاب هم بعد از جلسه نهایی کنگره آماده‌سازی می‌شود.

رئیس کنگره امامزاده علی بن محمدباقر(ع) تأکید کرد: زندگی و سیره ایشان بسیار جذاب است. باید او را به عنوان یک قطب فرهنگی و مرجع معرفی کرد.

ایرانیان به فرزندان رسول خدا(ص) عشق می‌ورزند

در ادامه نشست رجبی‌دوانی که مسئول بخش علمی و پژوهشی کنگره است، با اشاره به کثرت تعداد اما‌مزادگان در ایران گفت: با این که زادگاه امامزادگان در مدینه و عراق بوده، اما این حجم از امامزاده و فرزندان رسول خدا(ص) در هیچ جا مانند ایران نیست. دلیل آن هم چیزی جز محبت و عشق ایرانیان به خاندان پیغمبر(ص) نیست‌. ایرانی‌ها به خاطر عشق و علاقه‌ای که به اهل بیت(ع) داشتند و این که می‌دانستند آن‌ها تحت تعقیب خلفای ستمکر هستند، آن‌ها را حمایت می‌کردند و حتی به جاهای دوردست می‌بردند تا دست این خلفا به آن‌ها نرسد. برای مثال دلیل این که امامزاده هاشم در جای مرتفعی است و میان ابرها پنهان است، این مسئله است که ایرانی‌ها آن‌ها را یه جاهایی می‌بردند که از دسترس خلفا دور باشند. اما خلفا آن‌ها را پیدا می‌کرند و به شهادت می‌رساندند.

نخستین فرزند امامی که به ایران آمد و به شهادت رسید

وی نخستین ورود تشیّع به ایران را دهه هشتم هجری دانست و گفت: بعد از قم دومین پایگاه تشیّع کاشان است. زمانی که اکثر ایران مذهب غیرشیعه داشت، ایرانیان ارادت خود را برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) با عزاداری‌ها نشان می‌دادند. حتی گاهی عزاداری پرشور همدانی‌های سنی باعث شگفتی قمی‌های شیعه می‌شد. 

دوانی با اشاره به اهمیت امامزاده علی بن محمدباقر(ع) افزود: این امامزاده از این جهت اهمیت دارد که نخستین امامزاده‌ای است که فرزند خود امام است، نه نواده او که به سرزمین ایران وارد شده و به شهادت رسیده‌ است. 

ایرانی‌ها هیچ گاه نگذاشتند حرم امام رضا(ع) خالی از زائر شود

این پژوهشگر تاریخ اسلام درباره این امامزاده توضیح داد: او منطقه کاشان که هیچ، کل سرزمین ایران را نورانی کرده است. البته افتخار عظیم ما، آمدن امام رضا(ع) به ایران است. 

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها هیچ گاه نگذاشتند حرم امام هشتم خالی از زائر شود، گفت: الان ایام اربعین است و کربلا و حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بسیار شلوغ است؛ اما اگر مدتی بگذرد می‌بینید خالی از زائر می‌شود؛ مگر اینکه ایرانی‌ها برای زیارت به کربلا بروند. با این حال نزدیک هزار و ۲۰۰ سال است که ایرانی‌ها هیچ گاه حتی در تابستان و زمستان اجازه نداده‌اند حرم امام رضا(ع) خالی از زائر شود.

امامزادگان جزئی از هویت ایرانی ـ اسلامی ما هستند

دوانی ادامه داد: مکان دفن امامزادگان ما، محل دفن شهدا نیز شده است. بنابراین امامزادگان نقش بسیار مهمی در ترویج معنویت، معارف اهل بیت(ع)، دادن امید به مردم برای مقابله با ظلم و ستم حکومت‌ها و حتی بهبود اوضاع مادی مردم ایران داشته‌اند. به همین دلیل این عنایات الهی‌ را پاس می‌داریم. 

مسئول بخش علمی و پژوهشی کنگره افزود: ما امامزادگان را جزئی از هویت ایرانی ـ اسلامی خود می‌دانیم. ما این افتخار را که تمدن‌ساز هستیم را پاس می‌داریم، چرا که سایر ملل اسلامی از آن محروم هستند. 

شرکت در کنگره حضرت علی‌ بن امام محمدباقر(ع) 

 وی محورهای کنگره را نام برد و گفت: شخصیت‌شناسی (سیره و زمانه حضرت)، تاریخ و جغرافیای منطقه اردهال و کاشان با تأکید بر حضرت علی بن باقر(ع)، مطالعات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی بقاع متبرکه منطقه کاشان، مطالعات فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه منطقه کاشان، هنر و معماری اماکن متبرکه با محوریت آستان مقدس حضرت علی بن باقر(ع)، حضرت سلطانعلی بن محمدباقر(ع) در آیینه شعر و ادب و سایر محورها و موضوعات مرتبط از محورهای این کنگره هستند. کمیته علمی این کنگره نیز شکل گرفته و داوران مشغول به کار شده‌اند.

در پایان نشست از پوستر این کنگره توسط مقدم‌فر و رجبی‌دوانی رونمایی شد.

علاقه‌مندان به شرکت در فراخوان علمی کنگره بین‌المللی حضرت علی‌ بن امام محمدباقر(ع) تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند چکیده آثار و تا ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند اصل مقالات خود را به سایت www.conf-shahideardehal.ir ارسال کنند. اختتامیه این کنگره اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول