اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

نحوه تبیین انواع برهان های اثبات وجود خداوند/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش چهاردهم

یکی از سوال های رایج بچه ها این است که؛ خدا کجاست؟ ما که خدا را نمی بینیم. وجود خداوند از روش های مختلف با مبناهای متفاوتی قابل اثبات است که به آن ها براهین اثبات وجود خداوند می گویند. در این گفتار، با عناوین برخی از این برهان ها آشنا می شویم. حمیدرضا آیت اللهی

نحوه تبیین انواع برهان های اثبات وجود خداوند/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش چهاردهم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.

وجود خداوند از روش های مختلف با مبناهای متفاوتی قابل اثبات است که به آن ها براهین اثبات وجود خداوند می گوییم.

 

یکی از سوال های رایج بچه ها این است که خدا کجاست؟ ما که خدا را نمی بینیم.

وجود خداوند از روش های مختلف با مبناهای متفاوتی قابل اثبات است که به آن ها براهین اثبات وجود خداوند می گوییم. در این گفتار، با عناوین برخی از این برهان ها آشنا می شویم.

برهان های معتبر بر وجود خداوند چند برهان است:

 اول: برهان امکان و وجوب برهان قاطعی برای اثبات وجود خداوند است. برهان امکان و وجوب بحث عقلی عمیق دارد. لذا برای جا انداختن آن ممارست عقلی لازم است.

برهان امکان و وجوب برهان قاطعی برای اثبات وجود خداوند است.

 

دوم: برهان نظم بیشتر ارزش تنبّهی دارد و بهتر است بگوییم راه نظم. علی رغم این که برهان نظم برهان قاطعی بر اثبات وجود خداوند نیست ولی بسیار موثرتر است. برهان نظم فقط اثبات می کند که شعوری ورای عالم است و دیگر ویژگی های خداوند مثل خالقیت او را اثبات نمی کند.

برهان نظم برهان قاطعی بر اثبات وجود خداوند نیست ولی بسیار موثرتر است.

 

سوم: برهان فطرت فقط روشن می کند که باید موجودی الوهی ورای ما وجود داشته باشد. برهان فطرت نمی تواند خداوند را بر اساس ویژگی هایی که ادیان برای او قائل هستند اثبات کند. محدوده برهان ها را باید فهمید و در انتقال آن به متربی به این محدوده ها باید توجه کرد.

برهان فطرت فقط روشن می کند که باید موجودی الوهی ورای ما وجود داشته باشد.

 

چهارم: برهان صدیقین بسیار زیبا و عمیق است. برهان صدیقین در حد دبستان و متوسطه اول نیست بلکه در حد متوسطه دوم به بالاست که متربی توان تفکر عمیق فلسفی را داشته باشد.

برهان صدیقین در حد متوسطه دوم به بالاست که متربی توان تفکر عمیق فلسفی را داشته باشد.

 

پنجم: پنجمین برهان، برهان مبتنی بر شنیده های اطمینان یافته است که اغلب مردم بر اساس آن به خداوند اعتقاد پیدا کرده اند. بسیاری از معرفت های ما قابل اثبات عقلی مثل اثبات های هندسی نیست.

اغلب مردم بر اساس برهان مبتنی بر شنیده های اطمینان یافته به خداوند اعتقاد پیدا کرده اند.

 

ولی معرفتی بسیار کامل و قابل پذیرش است (مثل معرفت های تاریخی ما).

 

 

ادامه دارد

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول