حمیدرضا آیت اللهی
تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.
هرکس موجودیتش به محدودیت هایی است که دارد وگرنه آن فرد نبود.
در گفتار قبل گفتیم که هرکس موجودیتش به محدودیت هایی است که دارد وگرنه آن فرد نبود. کسی که نابینا به دنیا آمده است نمی تواند بگوید کاش «من» بینا بودم.
تفاوت ها جزء ذات و هویت ماست.
چرا که در آن صورت دیگر این من آن من نمی شد بلکه کس دیگری می شد که آن هم کسانی هستند که بینا هستند. هویت فردی که در اصفهان بدنیا آمده است این است که در اصفهان بدنیا آمده است پس نمی تواند بگوید کاش در پاریس به دنیا آمده بودم که در آن صورت دیگر این فرد نبود، شخص دیگری می شد. دیوار نمی تواند بگوید کاش من انسان بودم که در آن صورت دیوار نبود.
محدودیت های وجودی ما قابل انفکاک از ما نیستند.
تفاوت ها جزء ذات و هویت ماست. محدودیت های وجودی ما قابل انفکاک از ما نیستند.
تکثر و تنوع جزء ذات عالم است و ماده نمی تواند غیر متفاوت باشد.
تکثر و تنوع جزء ذات عالم است و ماده نمی تواند غیر متفاوت باشد. ماده یعنی با همدیگر متفاوت.
ادامه دارد
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.