خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.
سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسانها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیهای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.
جزء نوزدهم از آیه ۲۱ سوره فرقان تا پایان آن، سوره شعرا و ۵۵ آیه ابتدایی سوره نمل را شامل میشود.
شعرا به معنای شاعران است. در چهار آیه آخر، سخن از شاعران بیتعهد و نیز ستایش از شاعران مومن است.
پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره شعرا را بخواند به عدد کسانی که نوح را تصدیق یا تکذیب کردهاند، ده حسنه برای او خواهد بود و همچنین هود، شعیب، صالح، ابراهیم و به عدد کسانی که تکذیب عیسی و تصدیق محمد کردهاند.
نمل به معنای مورچه است. در آیه ۱۸ داستان عبور سلیمان از سرزمین مورچگان و عظمت آفرینش آنها بیان شده است.
پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره نمل را بخواند خداوند به تعداد کسانی که سلیمان را تصدیق یا تکذیب کردند و همچنین هود و شعیب و صالح و ابراهیم را، ده حسنه به او میدهد و به هنگام رستاخیز که از قبرش بیرون میآید ندای لا اله الا الله سر میدهد.
نقش دوست در سرنوشت انسان
لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولً (۲۹_ فرقان)
تاثیرپذیری از همنشین و دوست معاشرت تا آن حد است که در روایات اسلامی از پیامبر خدا حضرت سلیمان نقل شده است: درباره کسی قضاوت نکنید تا به دوستانش نظر بیفکنید چرا که انسان به وسیله دوستان و یاران و رفقایش شناخته میشود.
جهاد کبیر
فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا (۵۲_ فرقان)
منظور از جهاد در آیه، جهاد فکری و فرهنگی و تبلیغاتی است نه جهاد مسلحانه، چرا که این سوره مکی است و دستور جهاد مسلحانه در مکه نازل نشده بود.
ضرورت پرهیز از اسراف و رعایت اعتدال در رفتار فردی و اجتماعی
وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا (۶۷_ فرقان)
یکی از شاخصهای انسان برجسته تعادل در رفتارهای فردی و اجتماعی است که انفاق بدون اسراف یکی از مصادیق آنهاست. در یکی از روایات اسلامی تشبیه جالبی برای اسراف و حد اعتدال شده است و آن اینکه هنگامی که امام صادق(ع) این آیه را تلاوت فرمود مشتی سنگریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود این همان اقتار و سختگیری است، سپس مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن به زمین ریخت و فرمود این اسراف است. بار سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود به گونهای که مقداری فرو ریخت و مقداری در دستش باز ماند و فرمود این همان قوام است.
عوامفریبی برای استمرار ظلم و چپاولگری
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِیرًا (۳۵_ شعرا)
جباران در هر عصر و زمان هنگامی که پایههای تخت بیدارگری خود را لرزان و حکومت خویش را در خطر ببینند موقتاً از تخت استبداد پایین آمده، دست به دامن مردم و آرا و افکار آنها میشوند، مملکت را مملکت مردم و آب و خاک را متعلق به آنان دانسته و آراء آنها را محترم میشمرند، اما با فرونشستن طوفان، باز همان آش است و همان کاسه.
خودسازی را از بستگان نزدیک خود آغاز کنید
وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ (۲۱۴_ شعرا)
برای دستزدن به یک برنامه انقلابی گسترده باید از حلقههای کوچکتر و فشردهتر شروع کرد و چه بهتر این که پیامبر(ص) نخستین دعوت خود را از بندگان شروع کند که هم سوابق پاکی او را بهتر از همه میشناسند و هم پیوند محبت خویشاوندی نزدیکی ایجاب میکند که به سخنانش بیش از دیگران گوش فرا دهند و از حسادتها و کینهتوزیها و انتخاب موضع خصمانه، دورترند.
** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)
تحدیر(تندخوانی) جزء هفدهم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی
پایان پیام/ ۶۸۰۳۵/ی