اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ریزگردها سالیانه 400 میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت وارد می‌کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سالانه هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از کانون‌های گرد و غبار به استان اصفهان وارد می‌شود که سهم کاشان از این میزان، سالانه ۲۷ میلیارد تومان می‌باشد.

ریزگردها سالیانه 400 میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت وارد می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشان با اشاره به اینکه بیابان‌زایی از موضوعات مهمی است که به علت کم آبی و خشک‌سالی گریبان‌گیر مناطق خشک و نیمه خشک شده، اظهار داشت: ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان را بیابان‌ها تشکیل داده‌اند و این در حالی است که به علت کم بارشی شرایط جغرافیایی خاص استان اصفهان، تحت تأثیر کانون‌های بحران فرسایش بادی نیز قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از عرصه های تحت تأثیر کانون‌های بحران فرسایش بادی در سطح استان افزود: مطالعات انجام شده در سطح استان اصفهان این میزان مطالعه شده تحت تأثیر این کانون‌های بحران فرسایش بادی قرار دارند، به نحوی که باعث ایجاد و خیزش گرد و غبار شده در آن مناطق می‌شود. 

اقدامات انجام شده در حوزه مقابله و مبارزه با کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای مقابله و مبارزه با کانون‌های گرد و غبار در طول سال‌های گذشته در سطح استان اشاره کرد و افزود: در ۱۴ شهرستان استان اصفهان کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده است که در ۳۱۰ هزار هکتار از این مناطق نهال کاری عمدتاً از طریق کاشت درختچه های طاق صورت گرفته، در حدود ۳۰ هزار هکتار این مناطق مالچ پاشی و حدود ۱۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیر زنده برای حفاظت جاده‌ها در برابر گرد و غبار از جمله آن اقدامات می‌باشد.

 ۵۶ روز ناسالم به لحاظ آلاینده‌های جوی در کاشان به ثبت رسیده است 

شیشه‌فروش آلودگی هوا را اولین پیامد فعالیت کانون‌های گرد و غبار عنوان و خاطرنشان کرد: براساس آمار ثبت شده از ابتدای سال جاری تا به امروز ۷۴ روز ناسالم در منطقه مرکزی اصفهان و شهرهای همجوار و ۵۶ روز ناسالم در شهرستان کاشان به ثبت رسیده است. 

سهم ۲۷ میلیارد تومان شهرستان کاشان از خسارت  ۴۰۰ میلیارد تومان استان اصفهان از ریزگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه گرد و غبار بخش‌ کشاورزی، کلنی‌های زنبور عسل، فضای سبز شهری و فرودگاه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: سالانه هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از کانون‌های گرد و غبار به استان اصفهان وارد می‌شود که سهم کاشان از این میزان، سالانه ۲۷ میلیارد تومان می‌باشد.

وی به عوامل مؤثر بر افزایش فعالیت کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: وجود ۱۶ کانون فرسایش بادی در سطح استان، کانون‌های خارج از استانی نظیر کویر یزد، سمنان، خراسان جنوبی و کویر قم همچنین کانون‌های خارج از کشور نظیر شمال عراق از جمله این موارد می‌باشد.

کارگروه مبارزه و مقابله با گرد و غبار در شهرستان کاشان تشکیل شود

شیشه‌فروش با تأکید بر ایجاد کارگروه مبارزه و مقابله با گرد و غبار در شهرستان کاشان، خطاب به فرماندار کاشان خاطرنشان کرد: در آیین نامه ابلاغ شده از سوی هیأت محترم وزیران، مسؤولیت و دبیری کارگروه مقابله و مبارزه با گرد و غبار بر عهده سازمان محیط زیست در سه سطح کشور، استان و شهرستان قرار گرفته است؛ بنابراین لازم است در شهرستان کاشان، کارگروه مبارزه و مقابله با کانون‌های گرد و غبار با محوریت اداره محیط زیست تشکیل و مباحث مرتبط با حضور شهرداری‌ها، هواشناسی، منابع طبیعی، امور منابع آب، صنعت و معدن، جلسات منظمی را برگزار نمایند؛ همچنین بایستی پیوند بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار این کارگروه قرار داشته باشد.

ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا و سنجش گرد و غبار در کاشان راه‌اندازی شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه با بیان‌ اینکه شهرستان کاشان فاقد ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا و سنجش گرد و غبار است، خطاب به فرماندار کاشان گفت: از ظرفیت صنایع باید کمک گرفت تا ایستگاه سنجش آلاینده‌ هوا و ایستگاه‌ سنجش گرد و غبار در کاشان ایجاد بشود.

وی با تقدیر از کمیته برنامه ریزی شهرستان برای تخصیص اعتبار برای احداث ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها و‌ گردو غبار تصریح کرد: اداره محیط زیست بایستی پیگیری اعتبار متمم این طرح از طریق صنایع و هواشناسی را انجام دهد.

شیشه‌فروش علت حضور دستگاه‌های اجرایی در ستاد مدیریت بحران را نقش آفرینی دستگاه ها در مواقع بحران دانست، و ابراز داشت: هماهنگی بین مأموریت‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف هدف از تشکیل جلسات ستاد مدیریت بحران است.

شناخت دقیق منطقه حادثه دیده برای مدیریت بحران لازم و ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن بیان فلسفه شکل گیری ستاد مدیریت بحران در کشور، شناخت کامل و دقیق منطقه‌ای که حادثه در آن واقع شده است را لازم و ضروری برشمرد و افزود: در حادثه آتش‌سوزی هفته گذشته شهرستان آران و بیدگل، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به بنده اطلاع دادند شهرک فرش سلیمان صباحی دچار حریق شده است، همه اطلاع دارند که در این شهرک ۵۰۰ واحد تولیدی فرش در کنار یکدیگر قرار دارند؛ در همان لحظات اولیه تشخیص داده شد که ظرفیت شهرستان آران و بیدگل به تنهایی کافی نیست و بایستی شهرستان کاشان به عنوان معین آران و بیدگل وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه بررسی ابعاد مختلف حادثه رخ داده در  تصمیم گیری‌ها نقش کلیدی دارد، اذعان کرد: در حادثه آتش سوزی آران و بیدگل لایه‌های‌ معین بعدی کاشان یعنی شهرهای شاهین‌شهر، اصفهان و حتی استان قم را نیز در حالت آماده باش قرار داده بودیم تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.

کاشان، تنها شهرستان دارای طرح کاهش خطر و پاسخگویی در مواقع بحران می‌شود

شیشه‌فروش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کاشان تنها شهرستانی است که طرح کاهش خطر و پاسخگویی در مواقع بحران را در دستور کار قرار دارد، افزود: در استان اصفهان دانشگاه اصفهان و صنعتی مأموریت پیدا کردند که این طرح را برای کل استان آماده کنند، اما با توجه به موقعیت و جایگاه شهرستان کاشان در اوایل سال جاری این اختیار به کاشان داده شده است تا دانشگاه کاشان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان اقدام به تهیه طرح نماید، انتظار می‌رود طرح مورد نظر تا سال آینده تکمیل و به استانداری ارائه شود.

ضرب العجل ۱۰ روزه به مدیران دستگاه‌های اجرایی و دولتی کاشان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خطاب به همه مدیران دستگاه‌ها و ادارات شهرستان کاشان گفت: تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی و ادارات مؤظف به مشخص کردن مشکلات حوزه مدیریتی خود هستند که امکان بروز بحران را دارد و بایستی حداکثر تا ۱۰ روز آینده به صورت مکتوب به فرمانداری اعلام کرده و فرماندار محترم پس از جمع‌بندی موارد مطرح شده آن‌ها را در اختیار دانشگاه کاشان قرار داده تا در روند بررسی و مطالعه این طرح آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهند.

الزامات دستگاه‌ها اجرایی و ادارات در مدیریت بحران

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها اجرایی و ادارات مؤظف هستند، مجموعه‌های خود را در مقابل حوادث بیمه نمایند، جامعه و کارشناسان خود را در مقابل حوادث و بحران‌ها آموزش‌های عمومی و تخصصی بدهند، ساز و کار کاهش خطر و پاسخ گویی به بحران را آماده کنند، امکانات خود اعم ‌از نیروی انسانی و تجهیزات را در مواقع بحران در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهند و نیروهای مسلح نیز به عنوان نیروی پشتیبان، ظرفیت‌های خود را در مواقع بحران به صحنه بیاورد. 

شیشه‌فروش در پایان با اشاره به اجرای طرح کاهش خطر و پاسخگویی در مواقع بحران گفت: این طرح اجرایی خواهد شد، استان و شهرستان نیز کمک خواهند کرد تا لایه های اطلاعاتی مورد نیاز مطالعه دانشگاه کاشان، از دستگاه‌های مربوطه با رعایت طبقه بندی حفاظتی، ابتدا در اختیار فرمانداری و پس از ملاحظات لازم در اختیار تیم مشاوره طرح قرار داده خواهد شد.

لزوم آمادگی کامل همه دستگاه‌ها و ادارات برای مقابله با انواع بحران‌ها

محمدشریف زارعی، فرماندار ویژه کاشان در این جلسه با بیان اینکه آمادگی همه مدیران دستگاه‌ها ‌و ادارات برای مقابله با انواع مخاطرات لازم و ضروری است، اظهار داشت: لازم است تا قبل از وقوع مخاطرات‌ پیش‌بینی و آمادگی مقابله با آن را انجام داده باشیم، مانند مدیریت خوبی که در حادثه شهرک سلیمان صباحی آران و بیدگل اتفاق افتاد و اگر این مدیریت به موقع و خوب انجام نمی‌گرفت گستردگی آتش‌سوزی و وارد آمدن صدمات بسیاری را با خود به همراه داشت.

دانشگاه کاشان یک ظرفیت علمی بزرگی برای شهرستان کاشان است

فرماندار ویژه کاشان همه دستگاه‌های دولتی شهرستان را مکلف به همکاری با دانشگاه کاشان در مراحل تدوین طرح کاهش خطر و پاسخگویی در مواقع بحران کرد ‌و افزود: دانشگاه کاشان یک ظرفیت علمی بزرگی برای شهرستان کاشان است، از این رو همه دستگاه‌های دولتی مؤظف به همراهی و هماهنگی با دانشگاه کاشان هستند.

وی خواستار تصویب پروپوزال ارائه شده اساتید دانشگاه کاشان با موضوع مبارزه و مقابله با ریزگردها و گرد و غبار در استانداری اصفهان شد و افزود: با تصویب این طرح در استانداری و مشخص شدن اعتبارات مورد نیاز آن، دانشگاه کاشان آمادگی کامل در زمینه اجرای آن را دارد.

راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها و سنجش گرد و غبار تا پایان سال در کاشان

زارعی در پایان با اشاره تأمین اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها و سنجش گرد و غبار، تصریح کرد: در سال جاری از منابع حاصل شده از تملیک دارایی‌ها، مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار را در نظر گرفتیم و با دستگاه‌های مختلف و صنایع نیز صحبت‌هایی انجام شده است تا بخشی از منابع را تأمین کنند و امیدواریم که  بتوانیم تا پایان سال ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها و سنجش گرد و غبار را در شهرستان کاشان راه اندازی نماییم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول